آشنایی با استاندارد ملی پروفیل‌های upvc در و پنجره

  • جمعه 1 دی 1391

اشاره: پروفیل‌های پلی‌وینیل‌کلراید با مقاومت ضربه‌ای بالا(PVC-H) که در ساخت و تولید در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چگونه می‌تواند مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران واقع شود؟ چه آزمون‌های فنی و تخصصی بر روی این پروفیل‌های باید انجام شود تا سرانجام بتواند نشان استاندارد ملی ایران را دریافت کند؟ استاندارد شماره 6840 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی‌ها و روش‌های آزمون پروفیل‌های اکسترود شده تهیه شده از پلی‌وینیل‌کلراید با مقاومت ضربه‌ای بالا، جهت تولید درب و پنجره‌های مورد استفاده در دیوارهای خارجی ساختمان است. اما اساس آزمون‌های فنی بر پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی بر چه مبنایی استوار است؟ روش آزمون چگونه است؟ شرایط محیط آزمون باید چگونه باشد؟ چه الزاماتی باید رعایت شود و نتایج حاصل از آزمون‌های انجام شده به چه معنایی است؟ توضیح تحریریه «پنجره ایرانیان» اینکه تست فنی برای اخذ نشان استاندارد پروفیل‌های پلی‌وینیل‌کلراید با مقاومت ضربه‌ای بالا مورد استفاده ساخت و تولید در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی ساختمان با این هدف صورت می‌گیرد که اولا در برابر آتش‌سوزی احتمالی ساختمان در و پنجره‌ها مشتعل نشود، دوم اینکه در برابر نشست احتمالی بنا و یا زلزله‌های خفیف، پروفیل‌های مورد مصرف دچار شکست یا خمیدگی نشود و نهایت اینکه مصرف‌کننده نهایی بداند و مطمئن شود که کیفیت فنی و استانداردهای لازم در تولید پروفیل‌ها کاملا زیر ذره‌بین کارشناسان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار گرفته است.

نگاه فنی

 استاندارد شماره 6840 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به ارزیابی کیفیت پروفیل‌های پلی‌وینیل‌کلراید با مقاومت ضربه‌ای بالا(PVC-H) مورد استفاده در ساخت درب و پنجره اختصاص دارد. توضیح ضروری اینکه ‌مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، تنها مرجع رسمی کشور است که وظیفه تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (رسمی) را در اختیار دارد و بر اساس اعلام این موسسه تدوین استاندارد در رشته‌های مختلف توسط کمیسیون‌های فنی مرکب از کارشناسان مؤسسه، صاحبنظران مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی، تولیدی واقتصادی آگاه ومرتبط با موضوع صورت می‌گیرد.نکته مهم تلاش می‌شود استانداردهای ملی، در جهت مطلوبیت‌ها و مصالح ملی و با توجه به شرایط تولیدی، فنی و فن آوری حاصل از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع شامل تولیدکنندگان ، مصرف کنندگان، بازرگانان، مراکز علمی و تخصصی و نهادها و سازمان‌های دولتی باشد. به همین دلیل پیش نویس استانداردهای ملی جهت نظرخواهی برای مراجع ذی نفع واعضای کمیسیون‌های فنی مربـوط ارسال و پس از دریـافت نظـرات وپیشنهادهـا در کـمیته ملـی مرتبـط بـا آن رشته طرح ودر صورت تصویب به عنوان استاندارد ملی (رسمی) چاپ و منتشر می‌شود.

اعضای کمیسیون فنی استاندارد پروفیل‌های پلی‌وینیل‌کلراید با مقاومت ضربه‌ای بالا(PVC-H) که در ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد، چه کسانی هستند؟ بر اساس اعلام رسمی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ریاست این کمیته با دکتر امیر کیومرثی دارای دکتری شیمی آلی و عضو هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی بوده و دکتر حمید گرمابی (دکتری پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر ایرج امیری (دکتری پلیمر) از دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مهندس فرهاد هنربخش، (لیسانس مهندسی طراحی ماشین آلات) از کارخانه پارس توسن، مهندس محمد‌هاشمی (فوق لیسانس مهندسی پلاستیک) از شرکت پی.وی.سی ایران، مهندس آرش صیادی (لیسانس مهندسی عمران) از شرکت پی.وی.سی ایران، محمد امین سپهری (فوق دیپلم عمران) از شرکت پی.وی.سی ایران، مهندس وحید جلالی پور (لیسانس مهندسی مکانیک جامدات) از شرکت فرا پنجره صنعت، پیمان جمالی (لیسانس مترجمی زبان) از شرکت اورامان پنجره و سیده زهرا سلیم بهرامی، (لیسانس شیمی کاربردی) از اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان مازندران عضو کمیسیون فنی یادشده هستند.

 کلیاتی درباره استاندارد ملی 6840

در پیش گفتار استاندارد ملی شماره 6840 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران آمده است: استاندارد‍‍‌ « پروفیل‌های پلی‌وینیل‌کلراید با مقاومت ضربه‌ای بالا(PVC-H) مورد مصرف در ساخت درب و پنجره ـ ویژگی‌ها و روش آزمون» که پیش‌نویس آن توسط کمیسیون‌های مربوط تهیه و تدوین شده و درهفتاد و نهمین جلسه کمیته ملی استاندارد ساختمان و مصالح ساختمانی مورخ 31/1/82، مورد تایید قرار گرفتـه است ، به استنـاد بند یک ماده 3 قانون اصـلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه 1371 به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می‌شود. توضیح ضروری اینکه برای حفـظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت‌های ملـی و جهانی در زمینـه صنایع، علـوم و خدمات، استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهند شد و هرگونه پیشنهـادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها ارائه شود، در هنگام تجدید نظر در کمـیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین برای مراجعه به اسـتانداردهای ملی ایران باید همواره از آخرین تجدیدنظر آنها استفاده کرد. در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه، در حد امکان بین این استاندارد و استاندارد ملی کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود. به همین دلیل منابع و مآخذی که برای تهیه این استاندارد به کار رفته به شرح زیر است:

1 – DIM-16830-1991 part 1.High Impact Polyvinyl Chloride (PVC-HI)Window Profiles- Testing

2 –DIN16830-1991part 2.White High Impact Polyvinyl Chloride (PVC-HI)Window

Profiles - Requirements


ماهنامه پنجره ایرانیان – شماره63 - دی 91


ثبت نظر

ارسال