تدوین استراتژی بر اساس روش SWOT

پنجره ایرانیان: یکی از مباحث مهم در حوزه مدیریتی، استراتژی و مدیریت استراتژیک است. «استراتژی به سیاستی اطلاق می شود که تمامی اهداف سازمان را مورد بررسی قرار داده و موارد دیگر را نیز در این برنامه ‏ریزی ها (یا اجرا) لحاظ می‏ کند.» از همین تعریف کلی می ‏توان اهمیت این موضوع را دریافت.
  • دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت 11:21

 اما برای اتخاذ مدیریت استراتژیک روش‏ های مختلفی وجود دارد. در این نوشتار محمدرضا قائمیان روش SWOT را در تدوین استراتژی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. لازم به ذکر است که مهندس قائمیان دارای مدرک لیسانس مهندسی متالوژی و فوق لیسانس ام‏ بی ‏ای با گرایش استراتژی بوده و در سابقه کاری 15 ساله ایشان، حدود 6 سال فعالیت تخصصی در حوزه ارائه خدمات مشاوره کسب‏ و‏ کار در حوزه‏ های برندینگ، مارکتینگ و منابع انسانی به سازمان ‏های مختلف و 3 سال سابقه فعالیت به ‏عنوان مدیر پروژه‏ های بازاریابی و 3 سال سابقه تدریس گزارش ‏نویسی در شرکت ‏های معتبر حوزه مدیریت مانند گروه گسترش، گروه هشت و غیره به چشم می ‏خورد. با هم این مقاله را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 

در ابتدای بحث استراتژی، می بایست خاطرنشان کرد که فضای تدوین استراتژی با اجرای استراتژی دارای متودها و روش ‏های مختلفی می باشد که در این مقاله تنها سعی شده است که آشنایی ابتدایی با مبحث استراتژی و راحت ترین روش تحلیل استراتژی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. شایان ذکر می باشد که در شماره‏ های 100، 101 و 102 از نشریه پنجره ایرانیان، دوست و همکار گرامی، جناب آقای دکتر علیزاده، مدل تحلیل استراتژی به روش EFQM را مورد بررسی قرار داده است. از این رو سعی بر آن است تا روش دیگری از تحلیل استراتژی، به نام روش SWOT مورد بررسی قرار گیرد.
روال این مقاله نیز، همانند مقالات گذشته می باشد بدین صورت که با تعریف موضوع مورد بحث آغاز و با اعلام فرآیند موضوع مدیریتی، نکات کلیدی موضوع مورد بحث و یک تکنیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تعریف استراتژی
همانند سایر مباحث مدیریتی، تعاریف بسیار گسترده ای از استراتژی وجود دارد، اما باید گفت که درک معنای استراتژی مانند درک هنر است چون تشخیص یک هنر شاید ساده باشد اما تعریف کردن یا بسط دادن آن شاید از داشتن هنر هم سخت تر باشد.
در حالت کلی استراتژی به یک الگو یا پرسپکتیو یا مسیر یا سیاستی اطلاق می شود که تمامی اهداف فعلی سازمان یا برنامه‌ریزی شده آن را مورد بررسی قرار می دهد و مواردی مانند تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی را نیز در این برنامه‏ ریزی ها (یا اجرا) لحاظ می‏ کند.
همانطور که از تعریف مشخص است می توان استراتژی را در غالب سیاست یا یک الگو یا یک جایگاه یا مسیر یا هدف یا پرسپکتور معنی کرد اما مهمتر از معی لغوی استراتژی، درک معنی مدیریت استراتژیک دارای اهمیت می باشد.
مدیریت استراتژیک عبارت است از علم و هنر تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات همه جانبه به منظور یاری رساندن به سازمان در جهت تحقق اهداف بلند مدت آن.
اهمیت مدیریت استراتژیک از آنجا درک خواهد شد که هر سه موضوع تدوین و اجرا و ارزیابی را در خود جای داده است. در اینجا باید خاطر نشان کرد که با توجه به روند پرسرعت تغییرات محیطی (بیرون از سازمان) که به دلیل روند تحولات سیاسی اخیر در ایران رشد سریع‏ تری خواهد داشت و همچنین پیچیده شدن تصمیمات سازمانی و رویکرد محیط‏ های درون سازمانی، به‏ کارگیری برنامه‌ای جامع و مدون برای مواجهه با این‏ گونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس شده است. شایان ذکر است که این مسایل تنها برای شرکت‏ های بزرگ یا متوسط نمی باشد و شرکت های کوچک یا حتی کارگاه ‏ها نیز می بایست این برنامه را برای خود داشته باشند، البته با شکل و شمایل متفاوت تر از بروکراسی‏ های شرکت‏ های بزرگ. در علم مدیریت به این برنامه جامع، برنامه استراتژیک می گویند و سیستم های تدوین و اجرا و ارزیابی استراتژی های انتخاب شده را مدیریت استراتژیک می نامند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 104 ــ خرداد 95


ثبت نظر

ارسال