در گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با بهزاد نثاری مطرح شد:

فرگان آسیا پیشرو در صنعت لمینیت

شرکت فرگان آسیا نزدیک به ده سال است که در عرصه صنعت یو.پی.وی.سی کشور مشغول به فعالیت است.
  • چهارشنبه 25 اسفند 1395 ساعت 4:47

این شرکت با به کار بستن فناوری‏‎‌های روز دنیا یکی از تولیدکنندگان کیفی در و پنجره کشورمان به شمار می‌‏آید. افزون بر این شرکت فرگان آسیا به عنوان یکی از پیشروان صنعت لمینیت کشور شناخته می‏ شود و به‏ صورت تخصصی در این زمینه خدمات لازم را ارائه می‏ دهد. همکاری تناتنگ فرگان آسیا با شرکت آلمانی رنولیت، بر کیفیت محصولات فرگان آسیا و در نتیجه اعتبار این شرکت بیش از پیش افزوده است. در گفتگویی که با مهندس بهزاد نثاری داشتیم، از ایشان درباره فعالیت مختلف فرگان آسیا پرسیدیم. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

  •  درباره پیشینه فعالیت ‏های شرکت فرگان آسیا توضیح دهید.

شرکت فرگان آسیا در سال 1386 فعالیت خود را در زمینه‌ تولید در و پنجره‌های یو.پی.‌وی.‌سی آغاز کرد. در سال 1391 هم‌زمان با گسترش فعالیت خود، خط دوم تولید در و پنجره‌ خود را راه‌اندازی کرد. در سال 1393 در راستای ارتقای محصولات خود اقدام به راه‌اندازی خط لمینیت پروفیل کرد تا علاوه ‌بر ایجاد تنوع در طرح و رنگ بتواند خدمات بیشتری را ارائه دهد.

  • برای بهره‌گیری از دانش و فناوری روز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در رابطه با تولید پنجره شرکت فرگان آسیا با تکیه بر مهندسان مجرب در طراحی و ساخت پنجره‌های استاندارد و همچنین نیروی کار حرفه‌ای توانسته است چهره‌ خوبی در این صنعت در کنار همکاران خود به‌جای بگذارد. همچنین برای پیشرفت در ارائه‌ خدمات لمینیت به همکاران، با به‌کارگیری مشاوران شرکت رنولیت و انجام تمهیداتی در این زمینه توانسته است اولین شرکتی باشد که تاییدیه‌ فنی از لحاظ موارد اولیه و روش تولید را از این شرکت دریافت کرده و مجوز لوگوی رنولیت را دریافت کند.

  • چه استانداردها یا گواهی‌نامه‌هایی را دریافت کرده‌اید؟

در رابطه با ساخت پنجره، شرکت ویستابست، که ما یکی از نمایندگان آن هستیم، درحال تدوین رده‌بندی تولید پنجره‌های شرکت‌های مختلف است که با بازرسی و آزمایش محصولات و تولیدات شرکت ما و دیگر شرکت‌ها این درجه‌بندی صورت می‌گیرد. در رابطه با خدمات لمینیت، هیچ شرکتی در ایران وجود ندارد که محصولات خود را بتواند با ضمانت‌نامه ارائه دهد، مگر آنکه این ضمانت از طرف خود شرکت به‌صورت شفاهی داده شود که هیچ مبنای حقوقی ندارد. حتی خود شرکت رنولیت حاضر به ضمانت فویل‌های  MX و PX در ایران نیست. اما شرکت فرگان آسیا درحال دریافت بیمه‌نامه از شرکت بیمه‌ ایران برای خدمات لمینیت خود است که این بیمه‌نامه تنها به سری فویل FX بر روی پروفیل‌هایی تعلق می‌گیرد که استانداردهای لازم را داشته باشند.

  •  لمینیت کردن پروفیل چه مزایا و امتیازاتی برای محصول نهایی، یعنی در و پنجره به وجود می‌آورد؟

انجام لمینیت بر روی پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی، به غیر از زیبایی، تنوع طرح و رنگ و شکل بهتری که به در و پنجره‌ها می‌دهد، مقاومت پروفیل در مقابل نور، رطوبت و فرسودگی را بیشتر می‌کند. لازم به ذکر است که نوع فویل در این رابطه بسیار مهم بوده و تمایز مدل‌های با یکدیگر بسیار زیاد است.

  • در زمینه‌ انواع مختلف لمینیت توضیح دهید.

فویل‌های لمینیت مصرفی شرکت فرگان آسیا از برند رنولیت هستند. شرکت رنولیت با بیش از سی سال سابقه در زمینه‌ تولید فویل، جزو معتبرترین برندهای دنیا محسوب می‌شود. فویل لمینیت رنولیت در سری‌های MX، PX و FX است. سری فویل MX از لایه‌ شفاف PMMA و چاپ طرح مورد نظر و رنگ‌دانه‌های PVC با ساختار تکنولوژی سپر محافظت حرارتی (SST) تشکیل شده است.

در سری PX علاوه بر اینکه رنگ‌دانه‌های PVC با ساختار SST تقویت شده، یک لایه Primer نیز اضافه گردیده است.

در سری FX که تنها سری است که شرکت رنولیت می‌تواند آن را در شرایط جغرافیایی ایران برای پنج سال ضمانت کند، علاوه‌بر لایه‌های PX، یک لایه‌‌ پولی وایلیدین فلورید (PVDF) نیز اضافه شده است. این لایه علاوه بر حفاظت در برابر نور فرابنفش، قابلیت بسیار خوبی جهت تمیز کردن گرد و غبار و نیز پاک کردن رنگ از سطح آن با تمیزکننده‌های مخصوص خود رنولیت را دارا است.

  •   لمینیت‌های فرگان آسیا از نظر کیفی چه تفاوت‌هایی با دیگر لمینیت‌ها دارد؟

شرکت ما کلیه‌ فویل‌های خود را در سری PX و FX در 14 طرح مختلف و تا آینده‌ نزدیک به 20 طرح متنوع افزایش خواهد داد که همه‌ این طرح‌ها با ایجاد یک دپوی مطمئن به مشتریان ارائه خواهد شد. همچنین همان‌طور که قبلا اشاره کردم، خدمات لمینیت شرکت فرگان آسیا بنا به تایید شرکت رنولیت، اجازه‌ استفاده از لوگوی رنولیت را دارد.

  •  مصرف‌کننده از چه طریقی می‌تواند به برتری و مزیت یک محصول پی ببرد؟ به عبارتی در بازار غبارآلودی که وجود دارد، مشتری براساس چه معیاری باید دست به انتخاب محصول بزند؟

متاسفانه تشخیص فویل‌های سری مختلف بسیار مشکل است. یکی از راه‌های تشخیص، انجام آزمایش حرارتی است، اما تغییرات فیزیکی منتج از این آزمایش در سری‌ MX با PX وFX  متفاوت است. ولی شاید بهترین راه برای راستی‌آزمایی، استعلام گرفتن از شرکت زرین پارس، نماینده‌ شرکت رنولیت در ایران است. از آنجایی که همکاران محترم ما در این بازار تعداد محدودی هستند، طبیعتا شرکتی که MX خریداری می‌کند، مشخص است. لازم به ذکر است که شرکت فرگان آسیا بر طبق یکی از توافق‌ها با شرکت رنولیت صرفا ملزم به استفاده از فویل‌های سری PX و FX است، مگر آنکه طرحی از فویل‌ها صرفا MX تولید شود.

  • برخی از شرکت‌های پروفیل‌ساز نیز در زمینه‌ لمینیت فعالیت دارند. آیا میان عملکرد آن‌ها با شما تفاوتی وجود دارد؟

بر اساس تجربه‌‏ای که در این زمینه داریم، متاسفانه به غیر از شرکت ویستابست که تاکید بسیاری بر کیفیت محصولات خود دارد، اکثر شرکت‌های پروفیل‌ساز تنها هزینه‌ تمام شده‌ پایین‌تر برایشان اهمیت دارد و این باعث شده است که برند و سری فویل‌ها ملاک نباشد. درواقع تنها قیمت برای این نوع شرکت‌ها تعیین‌کننده است و در همین ارتباط شرکت فرگان‌ آسیا سهم بازار خود را تنها از شرکت‌های پروفیل‌ساز و پنجره‌ساز معتبر و صاحب‌نام که کیفیت و خدمات را برای محصولاتشان خواهانند، تامین می‌کند.

  • در حال حاضر چه عاملی در بازار بیش از همه برای فعالیت‌های شما مشکل‌ساز است؟

بزرگ‌ترین مشکل کنونی، رکود اقتصادی است که سازنده‌های معتبری را که به پنجره‌هایی با کیفیت بالا و با طرح‌های زیبا نیاز دارند، دچار مسئله کرده است. این معضل به تولید شرکت‌های با کیفیت مناسب نیز منتقل می‌شود، زیرا که کیفیت ارتباط مستقیم با قیمت دارد.  

  • به نظر شما برای تولید یک پنجره‌ استاندارد چه عواملی باید مورد توجه قرار بگیرند؟

برای تولید پنجره‌ استاندارد، در نظرگرفتن مواد اولیه در اولویت است و انتخاب نوع پروفیل، گالوانیزه و یراق استاندارد و معتبر تا حد زیادی اعتبار محصول را مشخص می ‏کند. نوع مونتاژ و دقت در تولید نیز در کنار مواد اولیه‌ استاندارد به یک محصول با کیفیت بالا منتج می‌شود. در ارائه‌ خدمات لمینیت که فرایند ساده‌تری دارد، مضاف بر موارد گفته شده، بسته‌بندی استاندارد و حمل و بارگیری صحیح بسیار حائز اهمیت است.

  • برای جلوگیری از ورود پنجره‌های نامرغوب در بازار چه راهکارهایی وجود دارد؟

بدترین پنجره‌ یو.پی.‌وی.‌سی از پنجره‌ آهنی بهتر است، اما انتخاب با مشتری است و بازار بزرگی مثل بازار ایران، علائق مختلف و مشتریان خود را دارد. طبیعی است که یک برج لوکس در شمال تهران از یک کارگاه پنجره‌سازی با مشخصات معمولی پنجره‌هایش را تامین نمی‌کند. برای جلوگیری از عرضه پنجره‌های نامرغوب به بازار یک اراده‌ جمعی باید باشد، از تولیدکننده‌ پروفیل و سازنده‌ پنجره گرفته تا سازندگان ساختمان و در آخر نظارت کیفی مهندسان ناظر در ساختمان‌ها. چنانچه نظارتی نباشد، کارفرماهایی هستند که برای ارزان‌تر شدن قیمت ساختمان خود، متقاضی پنجره‌های نامرغوب هستند و طبعا پنجره‌سازان زیادی هم خواستار پروفیل نامرغوب برای ارائه به آنها می‏ باشند که متاسفانه سرمایه‌ و منافع ملی را به مخاطره می‌اندازند.

  • به نظر شما وجود پنجره‌سازهای بی‌شناسنامه در بی‌اعتبار کردن این صنعت چقدر تأثیر دارد؟

من بعید می‌دانم اعتبار تولیدکنندگان محصولات باکیفیت تحت الشعاع کارگاه‌های بی‌شناسنامه قرار گیرد. در هر جامعه وجود طبقات مختلف از ارکان آن جامعه است. توجه داشته باشید اغلب تولیدکننده‌هایی که از این صنف خارج شده‌اند، همان به اصطلاح شما بی‌شناسنامه‌ها بودند.

  • شرایط فعلی و آینده‌ بازار در و پنجره‌های دوجداره را چگونه می‌بینید؟

شرایط فعلی بازار در و پنجره‌های یو.پی.‌وی.‌سی مانند تمام تولیدات کشور دچار بحران است و ما روزهای سختی را می‌گذرانیم. اما به نظر بنده، آب راه خود را پیدا می‌کند. شرکت‌هایی از این بحران عبور می‌کنند که پایبند به اصل وجدان کاری و حفظ کیفیت در شرایط سخت باشند. متاسفانه آشوبی که در صنعت در و پنجره‌ی یو.پی.‌وی.‌سی است، نه از پنجره‌سازان بلکه از تولیدکنندگان پروفیل نشات می‌گیرد، زیرا که با تولید پروفیل‌هایی با کیفیت نازل و مواد اولیه‌ نامرغوب سعی در پائین نگه‌داشتن قیمت خویش داشته ‏اند که همین امر، به صنعت در و پنجره صدمات جبران‌ناپذیری وارد آورده است. احتمالا طی یک تا دو سال آینده، چنانچه تحریم‌ها برداشته شوند، بازار آرام‌تری خواهیم داشت و شاهد پالایش تولیدکنندگان پروفیل و شرکت‌های فعال در این زمینه خواهیم بود. با ورود شرکت‌های پروفیل‌ساز اروپایی با برندهای معتبر به بازار ایران، قطعا فضای کیفی این محصول از حالت فعلی تغییر خواهد کرد.

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 111-دی95


ثبت نظر

ارسال