گفتگوی پنجره‌ایرانیان با مهندس کامران حقانی؛

محصول جدید دکتر وین؛سمبل نوآوری در نمایشگاه تهران

گروه صنعتی کاروانسرای نازنین، تولیدکننده انواع مقاطع پروفیل‌های یو.پی.وی.سی با برندهای دکتر وین و کنت وین در کشور است.
  • پنجشنبه 26 اسفند 1395 ساعت 11:25

این مجموعه صنعتی در نظر دارد در هشتمین نمایشگاه تخصصی در و پنجره و صنایع وابسته تهران که بهمن‌ماه 95 در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود، از جدیدترین محصولات خود که پروفیل یو.پی.وی.سی سری 77 ـ 6 کاناله است رونمایی کند. با افزوده شدن این محصول به سبد کالایی مجموعه، ازاین‌پس پروفیل‌های تولیـــدی دکتر وین در سه ســـری WIN60 (چهار کاناله) و WIN70 (پنج کاناله) و WIN77 (شش کاناله) طراحی، تولید و عرضه خواهند شد. گروه صنعتی کاروانسرای نازنین فاز اول کــارخــانه تولید پروفیل یو.پی.وی.سی با برند دکتر وین را سال 1391 در منطقه ویژه اقتصادی فـرودگاه پیام در زمینی به مساحت 17 هزار مترمربع راه‌اندازی کرد. دکتر وین با بهره‌گیری از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات هوشمند و همچنین دانش فنی متخصـصان خارجی، تلاش داشته روزبه‌روز بر کیفیت محصولات خود بیفزاید و همگام با فناوری روز دنـیا در این صنعت گام بردارد. دکتر وین مأموریت خود را افزایش تنوع و کیفیت در تولید و معرفی انواع محصولات قرار داده و در راستای این مأموریت خلاقیت و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار داده است. پنجره‌ایرانیان در راستای معرفی صنایع برتر و مجموعه‌های فعال صنعت در و پنجره به سراغ دکتر وین رفته و با مهندس کامران حقانی، رئیس هیات مدیره گروه صنعتی کاروانسرای نازنین گفتگویی انجام داده است که در ادامه، مشروح این گپ و گفت ازنظر مخاطبان نشریه می‌گذرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

درباره پیشینه و وضعیت کنونی شرکت کاروانسرای نازنین توضیح دهید.

بنای این مجموعه تولیدی از سال 1389 آغازشده و در بهمن‌ماه 1391 پس از فراهم آوردن امکانات تولید، شامل ماشین‌آلات و تجهیزات لازم و نصب و راه‌اندازی، شروع به فعالیت کرده است. هم‌زمان با شروع فعالیت‌ها، از برند تولیدی دکتر وین با پروفیل‌های سری 60 و 70 رونمایی شد و تا به امروز نیز درزمینهٔ تولید بهینه پروفیل‌های یو.پی.وی.سی فعالیت داریم. در حال حاضر نسبت به زمان شروع به کار در سال 1391، حدود صد در صد به ظرفیت تولید اضافه‌شده است. مجموعه تولیدی دکتر وین با ایجاد ظرفیت جدید و با افزایش تعداد برندهای خود به دنبال سهم بیشتری از بازار مصرف داخلی است.

آیا اخیراً محصول جدیدی به سبد کالایی محصولات دکتر وین اضافه‌شده است؟

بله، مجموعه ما همواره تلاش کرده با تلاش و نوآوری، سبد کالایی خود را به‌روز کرده و محصولات متنوعی به مشتریان ارائه دهد. در همین راستا دکتر وین در نظر دارد در هشتمین نمایشگاه تخصصی در و پنجره تهران که بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود از جدیدترین محصول خود که پروفیل سری 77 ـ 6 کاناله است رونمایی کند.

پروفیل‏ های دکتر وین از چه ویژگی‏ ها و مزیت‏ هایی برخوردار هستند؟

پروفیل تولیدی ما علاوه بر اینکه مطابق استانداردهای روز دنیا و ایران در حال تولید است، به‌صورت مداوم در حال افزایش روند کیفی محصولات تولیدی خود است. دکتر وین ضمن رعایت حقوق مصرف‌کننده، تمامی نظرات سازنده مصرف‌کنندگان محصولات خود را مدنظر قرار داده و درواقع به صدای مشتری اهمیت خاصی می‌دهد.

در مورد برند کنت وین توضیح دهید. این برند با دکتر وین چه تفاوت‏ هایی دارد؟

مجموعه ما با داشتن آزمایشگاه مجهز و به‌روز در کارخانه، تمامی مراحل تولید را زیر نظر دارد به همین دلیل، برندهای دیگری که در شرکت تولیدی ما، تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شوند از قابلیت‌ها و ویژگی‌های برند دکتر وین بهره‌مند هستند. برندهای متفاوت به دلیل وجود سری قالب‌های مختلف و یا اساساً مبتنی بر نیاز بازار طراحی، تولید و عرضه می‌شوند.

شرکت کاروانسرای نازنین به مصرف‌کنندگان پروفیل‏‌های دکتر وین و کنت وین چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

اولین هدیه ما به مصرف‌کنندگان، کیفیت محصولات تولیدی است که با عنایت به تجربه کاری و اهتمام ویژه به تولید محصول باکیفیت، به مصرف‌کننده عزیز در سراسر کشور ارائه می‌شود. ضمانت محصولات تولیدی توسط بیمه ایران (بیمه مسئولیت کالا) و تعویض کالای تولیدی درصورتی‌که در مراحل تولید مشکل داشته باشد، ویژگی دیگری از خدمات پس از فروش ما به شمار می‏‌رود.

شرکت‏‌ها برای دریافت نمایندگی پروفیل‏‌های دکتر وین چه ویژگی‏‌هایی باید داشته باشند؟

روش کار ما درزمینهٔ فروش محصولات خود در سراسر کشور، فروش به نمایندگی‌های استانی است. نمایندگان استانی بایستی از امکانات لازم مانند انبار، پرسنل فروش، ویزیتور و کارشناسان خدمات پس از فروش بهره‌مند باشند.

آیا بر نحوه کار مونتاژکاران خود نظارت دارید و اگر مصرف‌کننده نهایی اعتراضی داشته باشد، آیا رسیدگی می‏‌کنید؟

نظارت قطعاً وجود دارد هم توسط نمایندگان فروش هم توسط مدیریت فروش شرکت که با اعزام اکیپ‌های فنی مراحل ساخت و نصب موردبررسی قرارگرفته و در صورت نیاز، آموزش‌های لازم نیز در محل به مونتاژکاران ارائه می‌شود. هرگونه اعتراض مصرف‌کننده سریعاً در بخش خدمات بعد از فروش شرکت مورد رسیدگی قرارگرفته و در صورت نیاز نسبت به رفع مشکل و جبران خسارت حتی تا تعویض کامل پنجره اقدام می‌شود.

برای بهره ‏گیری از دانش و فناوری روز چه اقداماتی انجام داده‏ اید؟

مجموعه تولیدی ما در طول چند سالی که از فعالیت آن می‌گذرد برمدار بهره‌مندی از امکانات و فناوری روز بوده و در حال حاضر بسیاری از نیازمندی‌های خود را راسا در داخل کشور تولید می‌کنیم و وابستگی به خارج از کشور را در مجموعه خود به حداقل رسانده‌ایم. ضمن این‌که استفاده از ماشین‌آلات جدید، به‌کارگیری روش‌های متنوع و آزموده شده تولید و استفاده از تجربه تولید در دنیا نمونه‌ای از فعالیت‌های ما برای بهره‌مندی از فناوری مدرن ساخت و تولید پروفیل یو.پی.وی.سی است.

دکتر وین حضور نمایشگاهی پررنگی در سراسر کشور دارد. هدف شما از شرکت در نمایشگاه‏ های مختلف کشور چیست؟

مجموعه تولیدی ما اعتقاد دارد زمانی که ما از کیفیت محصولات تولیدی خود مطمئن هستیم می‌توانیم در نمایشگاه‌های مختلف استانی شرکت کرده و محصولات خود را به بوته نقد و بررسی گذشته و مشتریان را با ویژگی‌های محصول تولیدی خود آشنا کنیم. فعالیت‌های این مجموعه فقط حضور در نمایشگاه تخصصی در و پنجره تهران نبوده و با بهره‌مندی از توانایی‌های نمایندگان استانی در نمایشگاه‌های تخصصی استان‌ها نیز شرکت کرده‌ایم که خوشبختانه این موضوع تاکنون تأثیر مناسبی بر روند آگاهی‌رسانی به مصرف‌کنندگان داشته است.

اخیراً شاهد حضور محصولات مختلف شرکت کاروانسرای نازنین در نمایشگاه ‏های خارجی بوده ‏ایم؛ آیا حضور در این کشورها موفق بوده است و صادراتی به این کشورها داشته‏ اید؟

یکی از سیاست‌های اصولی ما پرداختن به شعار «بزرگ‌ترین در ایران و بهترین در دنیا» است. در راستای تحقق این شعار، ما در طول سال جاری و سال گذشته در اکثر نمایشگاه‌های کشورهای همسایه شرکت کردیم. با عنایت به فعالیت بخش صادرات شرکت، در حال حاضر دفتر و نمایندگی فروش در کشور افغانستان برپاشده است و با انجام تبلیغات تلویزیونی، حضور پررنگی در آن کشور داریم. کشوری که تاکنون فقط پروفیل‌های تولیدی ترکیه و چین در بازار آن نقش‌آفرینی می‌کرده است، حالا با محصولات تولیدی کشور جمهوری اسلامی ایران آشنا شده و این محصولات در بخش‌های مختلف صنعتی و ساختمانی آن کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به نظر شما، برای تولید یک پنجره استاندارد، چه عوامل و فاکتورهایی باید موردتوجه قرار بگیرند؟

طبعاً استفاده از مواد اولیه مناسب در تولید پنجره نقش بسزایی دارد، ضمن اینکه نقش انسانی یعنی سازندگان و مونتاژکاران نبایستی در این راستا فراموش شود. ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید: پارچه خوب در دست خیاط بد، باعث نتیجه (کت‌وشلوار) بد می‌شود. بر همین اساس مواد اولیه خوب (پروفیل و یراق‌آلات) به‌اضافه سازنده خوب (مونتاژکاران) و همچنین نصب صحیح می‌تواند عوامل مؤثر در ساخت یک پنجره مناسب و استاندارد باشند.

برای جلوگیری از ورود پنجره ‏های نامرغوب به بازار چه راهکارهایی وجود دارد؟

آموزش پرسنل سازنده در کارگاه‌های تولید در و پنجره و پافشاری بر رعایت استانداردهای موجود در ساخت در و پنجره راهکار مهمی است که بایستی با نظارت اتحادیه مربوط به انجام برسد. در این زمینه شرکت‌های تولیدی پروفیل هم می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

فکر می‌‏کنید چه عاملی سبب توزیع محصولات بی‏ کیفیت در بازار می‌شود؟

دلیل اصلی توزیع و فروش محصولات بی‌کیفیت در بازار، عدم پایبندی به منشور رعایت حقوق مصرف‌کننده، سودجویی در بازار تولید و شاید هم نتیجه بی‌تجربگی تولیدکنندگان در و پنجره باشد. متأسفانه در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از تولیدکنندگان خود را از تیغ استاندارد ایران پنهان ساخته‏‌اند و با عدم رعایت استانداردهای لازم، در و پنجره تولیدکرده و به بازار مصرف روانه می‌کنند که بایستی با این تیپ از تولیدکنندگان برخورد مناسب انجام شود. مورد دیگر، واردات بی‌رویه محصولات یو.پی.وی.سی است که متأسفانه واردکنندگان فقط به منافع کوتاه‌مدت خود می‌اندیشند و هیچ‌گونه ضمانتی برای محصولات وارداتی آن‌ها در کشور وجود ندارد و بعد از فروش هم هیچ‌گونه مسئولیت مدنی متوجه فروشنده آن‌ها نیست. قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی در کشور معلوم است ولی کالای وارداتی از کشورهای دیگر که معمولاً فاقد کیفیت‌های موردنظر مصرف‌کننده نیز هستند باقیمت بالاتر فروخته می‌شوند. جلوگیری از واردات بی‌رویه و افزایش حقوق و عوارض قانونی گمرکی، می‌تواند به تولیدکننده داخلی کمک شایانی کند.

ترویج و همگانی شدن تولید پنجره تیپ چه نتایجی دربر خواهد داشت؟ آیا این سیاست می‏‌تواند به ‏عنوان راهکاری برای سروسامان دادن به وضعیت صنعت پنجره سازی مطرح باشد؟

همان‌طور که می‌دانید تنوع نژادی و فرهنگ و آداب زندگی در هر کشور متفاوت است و این تفاوت بر نحوه استفاده از محصولات و کالاهای مصرفی نیز تأثیرگذار است. پنجره تیپ در بعضی از کشورهایی که سابقه طولانی در استفاده از پنجره دوجداره یو.پی.وی.سی دارند، در حال استفاده و بهره‌برداری است ولی به نظر می‌رسد در کشور ما با توجه به تنوع نژادی و شرایط فرهنگی این مهم تا سال‌های آینده به نتیجه نخواهد رسید.

به نظر شما وجود پنجره‏ سازهای بی شناسنامه در بی‏ اعتبار کردن این صنعت چقدر تأثیر دارند؟

متأسفانه در این صنعت به نسبت صنایع دیگر، کنترل و نظارت دقیقی بر سازندگان وجود ندارد و برخی افراد با داشتن سرمایه کم و بدون آموزش، تجربه و مهارت مناسب وارد کارشده و باعث خراب کردن بازار و بی‌رونقی آن می‌شوند. بایستی دوستان ما در صنعت ساخت در و پنجره کنترل و نظارت بیشتری اعمال کنند و از ‌چنین تولیدکنندگانی شکایت کرده و جلوی فعالیت آنان را بگیرند. همان‌گونه که در مرحله ساخت پروفیل در کارخانه‌های تولیدی رعایت استانداردهای تولید اجباری است، برای ساخت اصولی در و پنجره یو.پی.وی.سی دوجداره هم باید استانداردهای لازم رعایت شود. باید با همکاری ادارات کل استاندارد در استان‌ها و کمک فنی اتحادیه‌های مربوطه، بازدیدهای دوره‌ای از کارگاه‌ها انجام شود و آن تعداد از سازندگانی که بی‌توجه به اصول استاندارد اقدام به ساخت در و پنجره می‌کنند را مورد بازخواست قرارداد.

شرایط فعلی و آیندۀ بازار در و پنجره‏ های دوجداره را چگونه می‏‌بینید؟

متأسفانه شرایط فعلی بازار در خصوص تولید و فروش بسیار تأسف‌برانگیز است و در این صنعت هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکننده به عمل نمی‏ آید. یکی از پیوست‌های صنعت ساختمان استفاده از تولیدات امثال ماست ولی زمانی که بازار مسکن عملاً راکد است، رکود در صنایع مرتبط نیز وجود دارد. عرضه و فروش پودر پی.وی.سی که مهم‌ترین عناصر تولیدی پروفیل یو.پی.وی.سی است در طول ده ماه گذشته شاهد فراز و نشیب‌های مختلفی بوده و قیمت بورس این محصول به نسبت اسفندماه سال گذشته از افزایش حدوداً هفتاددرصدی رنج می‌برد. در این وضعیت با توجه به رشد قیمت دلار و افزایش قیمت از سوی واردکنندگان داخلی برای تأمین اقلامی مانند تیتان و... متأسفانه این صنعت بدون حامی و پشتیبان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به دلیل رکود صنعت ساختمان در طول دو سال گذشته، نه‌تنها ما نتوانستیم افزایش قیمتی متناسب با وضعیت بازار داشته باشیم، بلکه مجبوریم فقط برای بودن در بازار و جلوگیری از ورشکستگی تن به ادامه کار دهیم.

 در صورت رونق بازار مسکن امکان رونق بازار فروش محصولات ما نیز وجود دارد در غیر این صورت، همان‌گونه که اکنون تعداد زیادی از همکاران تولیدکننده مجبور شده‌اند کارخانه خود را ببندند، ممکن است تعداد بیشتری به این جمع اضافه شوند و باعث بیکاری کارگران و وخامت اوضاع شوند. هرگونه سیاست‌گذاری مسئولان در رده‌های بالای سیاست‌گذاری کشور، بدون توجه به نظرات دوستان ما در این صنعت، باعث تشدید بیشتر این روند و به‌ناچار، بی‌کاری و تعطیلی آن خواهند شد. سیاست اقتصاد مقاومتی باید باقدرت اجرا و از ورود اقلام مشابه تولید داخل جلوگیری و به این صنعت پایه در ساختمان بها و ارزش بیشتری داده شود. اهتمام به تولید داخل باعث می‌شود کارگران ایرانی به کار گمارده شده و اشتغال به‌عنوان مهم‌ترین نیاز امروز کشور محقق شود. به امید فردایی بهتر و سرافرازی برای ملت ایران.

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 112-بهمن95


نظرات

طاهربرقی

به نظربنده باید چند کاراعم ازتولید تامنتاژونصب باهمکاری همدیگر اعم ازتولیدکننده ومنتاژکارانجام دهیم ابتدا برای ارزش دادن به این صنعت بایداتحادیه خود راازاتحادیه الومنیوکاران جدا کرده واتحادیه تشکیل بدهیم تاازاین طریق با نظارت برکارمنتاژکاران درمنتاژپنجره سالمی رادراختیارمشتری قراربدهیم تاکسانیکه دراین صنف خیانت میکنند ولطمات جبران ناپذیری به این صنعت وارد میکنندوکسانیکه کارمنتاژرا باصداقت انجام میدهند از کسانیکه درکارخودسهل انگاری وخیانت میکنندشناخته شوندودررقابت افرادیکه باصداقت کارخودرا انجام میدهند چه بسا اکثرا درگرفتن کارهای بزرگ موفق نمیشوند وسایرن بخاطر خیانت وارزان کارکردن هم وجهه این کارراخراب میکنندوهم صدمات جبران ناپذیری دربازاراین کاروارد میکنند...

ثبت نظر

ارسال