با حضور وزیران ایرانی و عراقی؛

سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد افتتاح شد

پنجره‌ایرانیان؛ نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد روز دوشنبه با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان، وزیران 'برنامه‌ریزی و سرپرست وزارت تجارت' و 'کار و امور اجتماعی و سرپرست وزارت صنایع و معادن' عراق، سفیر ایران در بغداد و نمایندگان شرکت‌های ایرانی مشارکت‌کننده در نمایشگاه رسماً افتتاح شد.
  • سه شنبه 26 بهمن 1395

به گزارش ایرنا، سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرودهای ملی دو کشور ایران و عراق آغاز شد.

محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان به همراه محمد شیاع السودانی ، وزیر کار و امور اجتماعی و سرپرست صنایع و معادن و سلمان الجمیلی ،وزیر برنامه‌ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق در ادامه از سالن‌ها و غرفه‌های نمایشگاه بازدید کردند.

در نمایشگاه امسال بغداد که عملاً از روز یکشنبه در محل نمایشگاه بین‌المللی بغداد آغاز به کارکرده 70 درصد شرکت‌های حاضر به گفته مسئولان برگزارکننده، برای اولین بار است که در پایتخت عراق حضور پیداکرده‌اند.

به گفته مسئولان برگزارکننده نمایشگاه، اغلب شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه بغداد، در بخش صنایع هستند و علاوه بر آن درزمینهٔ های مواد غذایی، لوازم‌خانگی، مصالح ساختمانی، خودروسازی و قطعات یدکی خودرو، مواد بهداشتی و آرایشی، مواد شوینده، تجهیزات بیمارستانی، لبنیات و دیگر حوزه‌ها نیز در این دوره شرکت کرده‌اند.

'اکبر گداری' نماینده سازمان توسعه تجارت ایران و مسئول نظارت بر این دوره از نمایشگاه پیش‌ازاین به خبرنگار ایرنا گفته بود که در این دوره نمایشگاه بغداد، کالاهای جدیدی عرضه می‌شود که ازجمله رونمایی از خودرو جدید گروه خودروسازی سایپا می‌باشد.

مراسم رونمایی از این خودرو قرار است با حضور وزیران صنایع و معادن دو کشور برگزار شود.

خودرو جدید گروه سایپا که به سفارش شریک تجاری عراقی و متناسب با شرایط آب و هوایی عراق طراحی و ساخته‌شده است، به نام 'ساینا' نام‌گذاری شده که به گفته 'علیرضا محبیان' رئیس اداره صادرات سایپا به عراق، اولین خودرو دنده‌اتومات ایرانی به شمار می‌رود.

در این دوره از نمایشگاه بغداد، برخی از شرکت‌های ایرانی که دارای نمایندگان فروش عراقی هستند و حضور فعال در بازار عراق دارند نیز حضور دارند.

اولین نمایشگاه اختصاصی ایران که گفته می‌شود، بزرگ‌ترین نمایشگاه اختصاصی ایران در خارج از کشور محسوب می‌شد، در 27 نوامبر 2015 در بغداد برگزار شد و با توجه به استقبال و مثمر ثمر بودن آن، تصمیم به برگزاری سالانه نمایشگاه اختصاصی ایران در عراق گرفته شد.

نمایشگاه امسال بغداد، در زمینی به مساحت 3 هزار و 500 متربع و در چهار سالن بزرگ نمایشگاه بین‌المللی پایتخت عراق برپاشده است.

جمهوری اسلامی ایران دومین شریک تجاری عراق به شمار می‌رود که به گفته رضازاده رایزن بازرگانی ایران در عراق، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2016 بالغ‌بر 6 میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد می‌شود و سرجمع مبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری، خدمات فنی و مهندسی و صادرات انرژی بین 12 تا 14 میلیارد دلار است.

 


ثبت نظر

ارسال