فیلیپ فان می یگهم – مدیر بازاریابی شرکت Soudal

پیشرفت‏ های شگرف تکنیک‏ های نصب پنجره در یک دهه اخیر

سودال یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مستقل درزگیر، چسب ‏های ساختمانی و فوم ‏های پلی یورتان در اروپاست. مقر اصلی این شرکت در شهر Turhout بلژیک جای دارد.
  • یکشنبه 23 مهر 1396 ساعت 1:17

این شرکت با تکیه بر سرمایه‏ گذاری هنگفت خود در زمینه تحقیق و توسعه، موفق شده است رشد جهانی خود را به‏ طور ثابت تداوم بخشد و با بهره‏ گرفتن از تکنولوژی‏ های برتر در تولید محصولات خود همواره نوآوری و ابتکار به خرج دهد. مرکز تحقیق و توسعه شرکت سودال در سال 2011 رسما کار خود را آغاز کرد؛ ساخت این مجموعه عظیم حدود دوسال به طول انجامید. ساختمان مرکز تحقیق و توسعه سودال با مساحت 3000 متر مربع و ارزشی بالغ بر 10.000.000 یورو در کنار ساختمان دفتر مرکزی سودال واقع است؛ همچنین بیش از 30 نفر مهندس و کارشناس مجرب روزانه در این مرکز مشغول به فعالیت هستند تا محصولات آینده را با کیفیت و تکنولوژی بالاتر و بهتر به بازار جهانی ارائه دهند. به‏ طور کلی، مجموعه سودال یکی از بزرگترین مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزشی این صنعت در قلب اروپا به شمار می ‏آید. این مرکز به در کنار فعالیت ‏های گسترده تحقیقاتی خود و عرضه فناوری‏ های جدید در این عرصه، سالانه مقالات علمی و آموزشی بسیاری را منتشر می ‏کند که مقاله پیش رو از جمله تولیدات علمی این مرکز بوده که به قلم فیلیپ فان می یگهم به رشته تحریر در آمده است.


برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید


فیلیپ فان می یگهم، مدیر بازاریابی و مدیر اجرایی دپارتمان مصالح عایق ‏کننده در شرکت سودال است. وی در زمینه ‏های حقوقی و بازاریابی تحصیل کرده و بر ابعاد فنی این حوزه اشراف کامل دارد. فیلیپ از سال 2005 کار خود را در شرکت سودال در سمت مدیر تولید آغاز کرده و در سال 2009، به سمت مدیریت ارشد ترفیع مقام یافته است. در حال حاضر او، دپارتمان تولید لوازم در و پنجره را رهبری می‏ کند. بخش تحت نظر وی در حال کار روی عایق‏ سازی بهینه ‏تر است.

یکی از چالش ‏های اصلی در ساخت و سازهای مدرن، مصرف انرژی است. همان طور که مولفه‏ های بنیادی ساختمان حائز اهمیت هستند، پنجره ‏ها نیز، نقشی حیاتی را برعهده دارند. بنابراین بررسی رابطه بین پنجره ‏ها و سایر مولفه‏ های ساختمان‏ ها، امری ضروری است.

نگرانی ها و قوانین مرتبط با مصرف انرژی، ساخت و سازها را به سرعت به سمت یافتن مصالح جدید و پیشرفته تر سوق داده است. Uf’، Ug  و Uw ، نیز تبدیل به USPهای اصلی شده ‏اند. ولی باید گفت که نکته اصلی در “پرتاب کردن” این پنجره‏ ها درون دیوارها چیست؟ به منظور روبه ‏رو شدن با چالش ‏ها، اهمیت اظهار توجه به این نکات بسیار مهم است. اکنون نگاهی به چند نکته جالب در این زمینه خواهیم انداخت:

نکته: ما اشاره ‏ای به ملاحظات مربوط به نصب مکانیکی پنجره ‏ها نخواهیم داشت. دلیل آن طولانی شدن مقاله است، هرچند باید اذعان داشت که این موضوع نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ بنابر تقاضای روز افزون مواد بهینه‏ ساز مصرف انرژی و عایق کننده ‏ها، پنجره ‏ها بزرگ‏تر و سنگین ‏تر شده ‏اند (و دارای شیشه‏ های برش داده شده به شکل مثلث شده ‏اند.)

درزگیرها به صورت نوارهای از پیش فشرده تولید می‏ شوند و راه حل بسیار خوبی در برابر شرایط آب و هوایی محسوب می‏ شوند.

فرآیند نصب پنجره باید در سه پرده تکمیل شود: بیرون، داخل و مرکز

دور نگه داشتن آب

البته، نخستین مسئله، ایجاد موانع بر سر راه ورود آب به درون است. البته تا اینجا، هیچ چیز جدید نیست، ولی راه ‏های تازه ‏ای برای این کار ابداع شده ‏اند. یکی از این راه ‏ها، قابلیت ضدنفوذی است که در محصولات جدید، فراهم شده است. با این ابتکارات تازه، حتی تا فشار باد (یا آب) 600 پاسکال نیز، چیزی به داخل نفوذ نمی‏ کند. آسیب‏ پذیرترین نقاط، تخته‏ ها و ورقه‏ ها هستند، زیرا بیشترین تماس را با آب دارند و بارشی اندک، رطوبت زیادی را جذب می‏ کنند.

در بحث نمای ساختمان‏ ها نیز، پوشش هایی غیربافتی و جدید، اختراع شده ‏اند. این پوشش ‏ها قادرند مطابق با استاندارد EN1027، تا درجه‏ ای معین، تبخیر آب را کنترل کنند.

مقدار Sd این محصولات 0.05 است. در ساخت و سازهای مرتفع تر از 50 متر، EPDMها (اتیلن پروپیلن دی ین مونومرها)، گزینه بهتری هستند و به ‏راحتی به مصالح مختلف ــ حتی بتن ــ  می‏ چسبند. به دلیل اینکه آنها معمولا مقادیر Sd بالاتری دارند (عایق ‏ترند)، در برابر المان‏ های مختلف، محافظت قابل قبول‏ تری را از خود نشان می ‏دهند. در ساختمان‏ های قدیمی و سنتی‏ تر، درزگیرها و نوارهای کمپرس شده می ‏توانند مناسب باشند. در صورت وجود برچسب‏ های اطلاعاتی بر روی محصول، لطفا به شاخص CE رجوع کرده و مناسب ‏ترین درزگیر را انتخاب کنید. اگر می‏ خواهید از درزگیری برای پر کردن فاصله بین چارچوب و دیوار استفاده کنید، از مدل‏ های F (مخصوص نما) استفاده کنید.

درزگیرهای مرغوب، ظرفیت سیال 20 تا 25 درصدی دارند. بهترین کیفیت متعلق به مدل F-EXT-25LM است. برچسب RAL، به معنی بالاترین کیفیت است. تکنولوژی جدید و جالبی که این روزها مطرح شده است “درزگیرهای تلفیقی (هیبرید)” هستند، که همراه با ظرفیت‏ های حرکتی (گران روی) بالا، مزایای دیگری نیز دارند. برخی از این مزایا عبارتند از: ضد زنگ بودن در صورت نصب روی سنگ، چسبندگی بالا بر سطوح ناهموار، بدون بو بودن، سازگاری با شرایط اقلیمی متفاوت و غیره.

جدیدترین ابداعاتی که در نمایشگاه Bau Munich نیز به نمایش درآمده ‏اند، محصولات سیال هیبرید هستند. این محصولات در قالب افشانه و برس تولید شده و هر سطحی را عایق و ضدنفوذ می‏ کنند. استفاده از محصولات بسیار راحت است و در مقایسه با سایر محصولات غیربافتی آستانه پایین‏ تری دارند.

نگه داشتن هوا در داخل ساختمان: هوابندی

نژاد اروپایی، پیش به سوی NZEB!

با اجرای قانون 2002/91/EC (آیین‏نامه بهره ‏وری ساختمان ‏ها یا EPBD)، اروپا در حال اتخاذ سیاست ‏هایی است که هدف آن، بهینه‏ سازی مصرف سوخت طبق سیاست 20-20-20 است. این یعنی تولید مشتقات CO2 20 درصد کم، مصرف انرژی 20 درصد کم و استفاده از انرژی ‏های نوین و تجدید شونده، 20 درصد زیاد شود (سال تصویب 1990). این آیین نامه، سختگیری‏ های بیجا را تحمیل نمی‏ کند، بلکه نقشی مشوق را برای رسیدن به مصرف کمینه (NZEB) ایفا می ‏کند. تعریف ساختمان ایده ‏آل بر اساس آن عبارت است از:

“ساختمانی که بهره ‏وری بالایی (ضمیمه I) داشته باشد. تقریبا هدرروی انرژی در آن صفر باشد و از منابع انرژی پاک”در محل استفاده کند.”

از سال 2001، این چشم انداز، تبدیل به استاندارد ساختمان‏ های نوساز در تمام اروپا شده است!

خانه ‏های پیشرو

از سال‏ های اولیه دهه 90 میلادی، چندین معیار برای ساختمان ‏های بهینه آلمانی تعیین گردیده است:

1. پیشگیری از هدررفت انرژی و محدود کردن حداکثری مصرف

2. استفاده از انرژی‏ های جایگزین تا حد امکان

3. استفاده حداقلی از سوخت های فسیلی

ساختمان‏ های پیشرو با مقدار 50-18 (نرخ گردش هوا)، استانداردهای بالایی را پاس کرده ‏اند.

محبوس کردن حداکثری هوا

بنابر گفته‏ های فوق، هوابندی، معیار کلیدی خواهد بود. این نگرش کاملا منطقی است و بهترین راه برای جلوگیری از هدررفت حرارت، نوآوری، پیشگیری از مسائل ناشی از رطوبت و آلودگی صوتی است. هوابندی مناسب راهی است که با دست و بدون ابزار خاص، قابل انجام است. مضاف بر این‏ ها، هوابندی خوب، اقتصادی‏ ترین راه برای بهینه ‏کردن یک سازه است.در عمل، هوابندی با تست موسوم به “در دمنده” (EN13829)، قابل ارزیابی است. این تست شامل دو متد A و B می‏ شود. اخیرا در استاندارد جهانی ایزو 9972 نیز گنجانده شده است. نتیجه این ارزیابی با یکای m2/h (مقدار نشت بر واحد زمان) با اختلاف فشار پیش فرض 50 پاسکالی (بین بیرون و داخل)، ارائه می‏ شود. برای رسیدن به اندازه‏ گیری دقیق، بسیاری از کشورها، چارچوب‏ های کیفی مختلفی را، اضافه بر سازمان، مطرح واجرا کرده‏ اند.

هوابندی پنجره ‏ها بر اساس استاندارد EN1026 (در شرایط آزمایشگاهی)، تست می ‏شود. سایر مصالح ساختمانی نیز تحت EN12114، تست می‏ شوند. واحد نتیجه خروجی، جریان نشتی بر واحد زمان m/sq است. در عمل، پنجره ‏ها (همراه با پروسه نصب)، به طور میانگین، عامل 35 تا 40 درصد از نشت هوا هستند؛ استفاده از لولاهای مناسب، بسیار مهم است. نشت 15 درصدی، نشانه اجرای ضعیف تلقی می ‏شود.

حصارهای هوابند در سمت گرم ‏تر سازه (داخل) نصب می ‏شوند. برای رسیدن به کیفیت حداکثر، می‏ توان از درزگیرها نیز بهره برد. بهترین درزگیرها از نوع ویژه نما (F) هستند و نمونه‏ های INT و EXT نیز مناسب هستند. ظرفیت حرکتی، (گران‏روی) ممکن است مقداری کمتر باشند؛ می‏توان گفت عدد 12.5 درصد مناسب است. برای درزگیری می‏ توان از آکریلیک‏ ها نیز بهره برد، ولی باید اشاره داشت که این نوع مواد از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. پس ترکیبی از مواد غیربافتی گزینه مطلوب‏ تری، محسوب می‏ شود. آز آنها در عمق‏ های مختلفی می‏ توان استفاده کرد (150-100-70 میلی‏متر) و قابلیت گچ کاری و پرداخت روی آنها نیز وجود دارد. به طور کلی، آنها از جابه‏ جایی و نفوذ رطوبت، جلوگیری می ‏کنند. این نوع مواد توانسته‏ اند به Sd  m10  یا بیشتر دست پیدا کنند.

نوآوری‏ های جدید، محصولات مایع ساخته شده از آب را به بازار فرستاده‏ اند. این محصولات در قالب افشانه و رنگ تولید شده‏ اند. مزیت اصلی آن نسبت به نمونه‏ های قدیمی، زمان “گرفتن” و راحتی استفاده است. این مایعات در حال حاضر جهانی شده ‏اند و قابلیت پر کردن ترک‏ ها را در فیبرهای مسلح و تقویت شده نیز پیدا کرده ‏اند (البته نمونه ‏های افشانه ‏ای چنین قابلیتی ندارند). آنها همچنین می‏ توانند همراه با مواد پشمی، عمق بیشتری را پوشش دهند.

سازندگان این محصولات، آنها را در قالب رنگ‏ های دگرگون‏ شونده تولید کرده ‏اند. هنگامی که رنگ ماده، از آبی به مشکی، بگراید، گچ ‏کاری بر روی آن بلامانع است.

مرکز: پل‏ های حرارتی

اغلب مواقع، قالب ‏گیری در خود محل (دیوار) و درست در کنار پنجره انجام می‏ شود. این تدبیر، ممکن است با نفوذ آب روبه ‏رو شود. اما از بروز پدیده چگالش جلوگیری می‏ کند. سطوح سرد این فرآیند را تشدید کرده و می ‏تواند نشانه‏ ای از محل غیرایزوله (عایق نشده) در دیوار باشد. این همان دلیلی است که اکثر کشورهای اروپایی را مایل به استفاده از پل ‏های حرارتی کرده است. ضریب انتقال خطی انرژی با حرف (ψ) و یکای ولت بر متر کلوین نشان داده می‏ شود. مقدار به ‏دست آمده در سه بعد و دو بعد از محیط اطراف مطرح می‏ شود.

به طوری خاص، فوم‏ های پلی‏ یورتان کارنامه خوبی را در این زمینه از خود نشان داده‏ اند. اگر فوم‏ ها کیفیت بالاتری داشته باشند، نتیجه مسلما بهتر خواهد بود. به ویژه pu فوم ‏های درجه “Gun” که در موارد بسیار حرفه ‏ای مورد استفاده قرار می‏ گیرند. در چندسال اخیر، علاقه به فوم‏ های منعطف بیشتر شده است، زیرا آنها قابلیت جابه‏ جا شدن را نیز دارند و با تغییرات دما کاملا فضای اتصال را پر می ‏کنند.

پل‏ های حرارتی، بسیار حالت کشسان دارند و بر هر سطحی قابل اجرا هستند.

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 120-مهر96


ثبت نظر

ارسال