در گفتگوی اختصاصی با مهندس مصطفی استقبال مطرح شد:

امنیت و اطمینان با شیشه ایمنی شرق

پنجره ایرانیان: تولید پنجره استاندارد دغدغه اصلی تمامی دلسوزان صنعت پنجره ‏سازی است. روشن است که شیشه بیشترین بخش یک پنجره را تشکیل می ‏دهد.
  • چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت 13:50

در سال ‏های گذشته شیشه جزئی ساده از مصالح ساختمانی به‏ شمار می ‏آمد، اما امروزه با تحولات پیش آمده، شیشه به یکی از پیچیده ‏ترین امکانات یک ساختمان تبدیل شده و انواع و کاربری‏ های بسیار متنوعی یافته است. با در نظر گرفتن این موارد، صنعت شیشه ساختمانی امروز یکی از صنایع استراتژیک و مهم محسوب شده که مهمترین نقش را نیز در تولید یک پنجره استاندارد ایفا می‏ کند. با توجه به نقش قابل توجه شیشه در ساخت پنجره ‏ها، کیفیت آن نیز بیش از سایر اجزاء پنجره اهمیت می‏ یابد. برای آگاهی از وضعیت فعلی صنعت شیشه به سراغ یکی از پرآوازه ‏ترین شرکت ‏های تولید شیشه، یعنی شرکت ایمنی شرق رفتیم و به گفتگو با مدیرعامل خلاق این شرکت نشستیم. این شرکت در تمام این سال‏ ها که در شهر مشهد فعالیت داشته، برای به‏ روز ماندن و تولید محصولات با کیفیت تلاش بسیاری صورت داده و امروز به برندی خوشنام در صنعت شیشه کشورمان تبدیل شده است. از مهندس مصطفی استقبال درباره فعالیت ‏های گسترده شیشه ایمنی شرق پرسیدیم. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

شرکت شما از چه تاریخی و در کجا فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیب هایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟
شرکت ایمنی شرق از سال 1372 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع شیشه ‏های سکوریت و دوجداره و لمینیت در شهر مشهد آغاز کرد، با توجه به افزایش حجم نیاز مصرف‏ کنندگان و همینطور بالاتر رفتن سطح انتظار آنها از کیفیت و تنوع محصولات تولیدی این شرکت در مقایسه با محصولات کشورهای دیگر، شرکت ایمنی شرق در دوره‏ های 7 ساله و تاکنون در سه مرحله اقدام به نوسازی و به‏ روزرسانی تجهیزات و ماشین آلات خود کرده است و با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، طی دهه ‏های اخیر این امر بسیار طاقت فرسا بوده و این شرکت با برنامه ‏ریزی و مدیریت و تدبیر دقیق و علمی توانست شرایط سخت را پشت سر گذاشته و با موفقیت به این مهم دست یابد. به ‏عنوان مثال، می ‏توان به استفاده از کوره سکوریت با تکنولوژی convection مدل 2015 با قابلیت تولید شیشه سکوریت تخت 600×300 یا شیشه سکوریت خم با ابعاد300×300 اشاره کرد. این شرکت حدود 25 سال است که با تلاش و کوشش شبانه‏روزی متخصصان و پرسنل زحمتکش خود توانسته جزو پیشگامان و مدعیان کیفیت بهتر در صنعت شیشه ایران باشد.

در حال حاضر چه محصولات و خدماتی توسط شرکت شما عرضه می‏ شود؟
محصولات این شرکت به سه دسته عمده شیشه‏ های سکوریت، دو یا چند جداره تخت و خم و لمینیت تخت و خم تقسیم ‏بندی می‏ شود و این دسته‏ بندی با توجه به نوع شیشه کوتینگ ‏دار (coated glass) یا ساده‏ ای که در ساختار خود جای می ‏دهد به دسته های کوچک‏تری تقسیم می‏ شوند. شاید جالب باشد که بدانید تعداد شرکت ‏های مطرح و بنام در زمینه تولید انواع محصولات شیشه که بتوانند کلیه نیاز یک پروژه ساختمانی اداری، تجاری یا مسکونی را فراهم کنند در سطح کشور انگشت ‏شمار می‏ باشد و از این بابت خدا را شکر می‏ کنیم که شرکت ایمنی شرق با کسب سال‏ ها تجربه و تلاش فراوان، سبد کالای خود را در زمینه تولید انواع شیشه‏ های مورد نیاز در ساختمان‏ ها و برج ‏ها از جمله شیشه‏ های کاهنده مصرف انرژی به‏ صورت لمینیت شده یا چند جداره شده به شکل ‏های تخت یا خم با قابلیت کمترین میزان شعاع که تقریبا 650 میلیمتر می ‏باشد، به بازار عرضه کند. در حال حاضر ایمنی شرق به ‏گونه‏ ای خود را در کشور مطرح کرده است که به ‏عنوان یک مرجع تمام و کمال در تولید انواع شیشه‏ های چند جداره یا لمینیت متشکل از شیشه ‏های کوتینگ‏ دار یا ساده باشد.

شیشه ایمنی شرق مواد اولیه خود را از کجا تامین می‏ کند؟
همان طور که می ‏دانید یکی از عوامل خوشنام شدن یک برند تجاری استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت بالاست که قطعا این امر باعث تولید محصولات باکیفیت می ‏گردد. مواد اولیه مصرفی این شرکت به گروه‏ های مختلفی تقسیم می‏ شوند که بزرگترین و عمده ‏ترین آن جام‏ های شیشه هستند. تهیه این جام‏ ها از داخل و خارج کشور صورت می‏ گیرد. در ابتدا اشاره کردم که یکی از عوامل تولید محصول باکیفیت و مرغوب استفاده از مواد اولیه باکیفیت می ‏باشد؛ به همین منظور ما سال‏ هاست که از این اصل پیروی کرده و سعی کردیم تمامی جام‏ هایی که از خارج کشور تهیه می ‏شوند از کمپانی‏ ها و برندهای مطرحی همچون AGC یا Guardian باشند. در اینجا لازم است به نکته ‏ای اشاره کنم. متاسفانه بسیار دیده شده است که خریداران در پروژه‏ های ساختمانی مختلف شیشه‏ های شرکت AGC را از شرکت‏ هایی خریداری می‏ کنند که تایید کیفی این شرکت را در خصوص عدم آسیب‏ رسانی به محصولات AGC ندارند و در نهایت شیشه هایی که در پنجره ساختمان‏ ها استفاده می‏ شوند به دلیل آسیب غیر قابل رویتی که در هنگام سکوریت شدن شیشه‏ های کوتینگ‏ دار در کوره رخ می‏ دهد، خاصیت خود را از دست داده و با شیشه‏ های ساده تفاوتی ندارند؛ و این در شرایطی است که مشتریان هزینه نسبتا بالایی را جهت خریداری این قبیل شیشه ‏ها متحمل می‏ شوند.

کیفیت محصولات تولیدی شما در چه سطحی است و چه گواهینامه‏ ها و استاندارد‏هایی را تاکنون دریافت کرده ‏اید؟
ایمنی شرق اولین شرکتی بوده که در کشور موفق به دریافت علامت استاندارد در زمینه تولید شیشه‏ های 10 میلیمتر ساختمانی شده است. قطعا از ابتدا سعی ما بر این بوده است که به جای ساخت یک برند حباب‏ گونه بر پایه تبلیغات، از پایه و اساس محصولاتمان بر استانداردها و گواهی ‏هایی رایج و مورد نیاز منطبق باشد که در این خصوص می ‏توانم به استاندارد کشورمان، گواهی‏نامه‏ های CE،iso 50001:2011 ، iso 9001:2008 و تایید شرکت AGC اشاره کنم. البته اگر لزوم اخذ استاندارد دیگری را احساس کنیم که به‏ لحاظ عملی برای فضای بازار کنونی نیاز باشد، قطعا در اخذ آن درنگ نخواهیم کرد.

برای بهره ‏گیری از دانش و فناوری روز چه اقداماتی انجام داده ‏اید؟
خوشبختانه روابط بسیار خوبی با شرکت‏ های مطرح در زمینه کاری خود در سرتاسر دنیا داریم، به ‏گونه ‏ای که مرتبا در حال مکاتبه با کارشناسان آنها جهت دریافت اطلاعات به ‏روز هستیم. البته ناگفته نماند که به اشتراک گذاشتن این اطلاعات توسط آنها چندان ساده یا بدون هزینه نبوده و مستلزم پرداخت هزینه ‏های نسبتا بالا جهت خریداری و دریافت اطلاعات به ‏روز تولید در زمینه شیشه می ‏باشد. اما با وجود این، بازدیدهایی که به ‏صورت دوره ‏ای از برخی از این کمپانی‏ ها توسط مهندسان ما صورت می‏ گیرد یا جلساتی که در محل شرکت‏ های آنها یا در محل شرکت ایمنی شرق با مهندسان ما انجام می ‏شود، در به ‏روز رسانی و دریافت اطلاعات کاربردی بسیار موثر بوده است.

به نظر شما شیشه‏ های ساختمانی چه ویژگی‏ هایی باید داشته باشند؟
سال‏ ها پیش وقتی صحبت از پنجره و به ‏تبع آن شیشه می ‏شد، در ذهن افراد یک لایه بسیار ضعیف و شکننده تداعی می ‏شد که هدفی جز تامین نور کافی در داخل ساختمان نداشت. اما امروزه می ‏بینیم در تمام دنیا تامین نور داخل ساختمان توسط شیشه تنها یکی از کاربردهای لازم و نه کافی در یک پروژه ساختمانی است. امروزه به شیشه به چشم یک فاکتور بسیار مهم در زیبایی خارجی نما و زیبایی داخلی ساختمان نگاه می‏ شود و به‏ عنوان عاملی تعیین‏ کننده در میزان مصرف انرژی جهت گرم نگاه داشتن یا سرد نگاه داشتن فضای داخلی ساختمان در فصول مختلف سال مطرح می ‏باشد.

کیفیت شیشه دو جداره در تولید یک پنجره استاندارد، چه نقشی ایفا می ‏کند؟
ابتدا باید دید منظور از یک پنجره استاندارد چیست؟ در تعریف ساده و غیر فنی، پنجره استاندارد از دید یک مصرف ‏کننده امروزی پنجره‏ای است که علاوه بر تامین نیازهایی همچون نور کافی و ایجاد پل ارتباطی با محیط بیرون، در جلوگیری از هدر رفتن گرما و سرما که متاسفانه امروزه هزینه‏ های آن روز‏به روز رو به افزایش است، تاثیر بسزایی داشته باشد. پر واضح است که بیشترین قسمت یک پنجره را شیشه آن تشکیل می ‏دهد و قطعا مهمترین سد در مقابل هدررفت انرژی محسوب می‏ شود. اگر شیشه دوجداره به‏ خوبی تزریق گاز نشده باشد، به‏ خوبی تزریق چسب نشده باشد یا اسپیسر آن از مواد رطوبت‏ گیر مرغوب پر نشده باشد و چندین پارامتر دیگر در فرایند ساخت شیشه دوجداره رعایت نشده باشد، قطعا کاربرد آن پنجره به سطح دوران گذشته و بسیار قدیم تنزل می‏یابد و دیگر هیچ انتظاری جز انتقال نور خورشید از آن نمی‏ توان داشت و از آنجایی که یک پنجره از عناصر دیگری نیز همچون پروفیل‏ های نگه‏دارنده شیشه تشکیل می‏ شود، عدم وجود پروفیل مناسب در ساختار پنجره مزید بر علت می‏ شود.

به نظر شما وجود پنجره ‏سازان بی‏ شناسنامه در بی ‏اعتبار کردن این صنعت چقدر تاثیر دارند؟
در هر کاری عده ‏ای افراد سودجو هستند که حاضرند به هر قیمتی و به هر شکل ممکن و تنها به جهت تامین منافع خودشان دست به تولید محصولات بی ‏کیفیت و البته بسیار ارزان قیمت ‏تر از محصولات اصلی بزنند و این امر تنها باعث ایجاد یک درآمد کاذب و کوتاه مدت برایشان می ‏شود که این درآمد را نیز عده ‏ای معدود از خریداران که آگاهی کافی در خصوص محصول با کیفیت ندارند برایشان فراهم می ‏کنند. در کل، بدیهی است که نتیجه آن سلب اطمینان از تولیدکنندگانی می‏ گردد که تلاششان ارائه یک محصول با‏کیفیت است. قطعا در مرحله اول امید به دستگاه ‏های نظارتی است که به ‏عنوان یک اهرم بازدارنده عمل کنند، اما تجربه نشان داده است که این امر کافی نیست. اما همان طور که 25 سال سیاست کاری شیشه ایمنی شرق این بوده است، ما به همه احترام می‏ گذاریم و تمرکز را بر محصولات خودمان و ارتقا کیفی آن گذاشته ‏ایم و با وجود برخی حرکات شیطنت ‏آمیز از سوی برخی رقبا، سعی بر حفظ احترام متقابل و جلوگیری از ایجاد هیجانات قیمتی در بازار کرده ‏ایم.

جایگاه صنعت شیشه کشور را در عرصه جهانی چگونه ارزیابی می‏ کنید؟
خوشبختانه در سال‏ های اخیر پیشرفت‏ های چشمگیری در صنعت شیشه کشور صورت گرفته است، همین که یک شرکت مثل ایمنی شرق تلاش کند سال به سال تکنولوژی تولید و اطلاعات خود را به ‏روز کند و در کنار آن سایر تولیدکنندگان نیز به‏ جای توقف در یک نقطه حرکت رو به جلو داشته باشند، خود باعث یک حرکت عظیم و هماهنگ می‏ گردد. البته کاملا آشکار است که در مقایسه با کشورهای توسعه‏ یافته هنوز باید راه بسیار زیادی طی شود تا خودمان را در سطح آنها یا نزدیک آن قرار دهیم، ولی با این وجود می ‏توان گفت در منطقه ‏ای که هستیم و در مقایسه با همسایگان در جایگاه مطلوبی قرار داریم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 101و102 ــ اسفند 94


ثبت نظر

ارسال