در گفتگو با مدیرعامل شرکت WBH مطرح شد:

وینکهاوس؛ پنج نسل نوآوری

شاید پذیرفتن آن اندکی دشوار باشد؛ هر چند در کشور آلمان چندان هم غریب نیست و شاید به همین خاطر باشد که امروز «ساخت کشور آلمان» به تنهایی برندی چنان پرقدرت به شمار می‌‏آید که دیگر نیاز به هیچ توضیحی نداشته باشد.
  • یکشنبه 22 اسفند 1395 ساعت 21:37

انباشت تجربیات و درس گرفتن از آنها هیچ محدودیتی ندارد و بدون تردید یگانه راه برداشتن گام‏‌های استوار در مسیر پیشرفت است. البته اگر با کیفیت محصولات وینکهاوس آشنا باشیم، پذیرفتن 162 سال قدمت برای این شرکت عظیم، نه دشوار خواهد بود و نه عجیب. وینکهاوس در 1854 کار خود را شروع کرد و تا به امروز نسل به نسل توسط اعضای خاندان وینکهاوس بدون وقفه اداره شده است. اما در طول تمام این 162 سال، این مجموعه محصولات ثابتی را تولید نکرده است. به عبارتی دیگر مشخصۀ اصلی این مجموعه تولیدی پرقدمت، نوع تولیدات آن نیست بلکه مشخصۀ اصلی آن ابداع و نوآوری می‏‌باشد که به‏ طور مستمر در روند فعالیت‏‌های وینکهاوس وجود داشته است. وینکهاوس کار خود را با تولید قفل و لولاهای معمولی آغاز کرد اما جالب است بدانید که بسیاری از کالاهایی که برای دو نسل گذشته ما کاملا آشنا و کاربردی بوده، ابتکار وینکهاوس بوده ‏است، که یکی از خاطره ‏انگیزترین آنها زنگ‏‌های دوچرخه‏‌ای بود که شاید صدای آن هنوز هم در گوش بسیاری از ما طنین داشته باشد و یادآور بازگشت عزیزی همچون پدر به خانه باشد.

اما همانگونه که مدیر عامل شرکت  WBHبه‏ درستی بدان اشاره دارد، با وجود چنین انباشت تجربه و البته حفظ تمامی این سوابق، مدیران این شرکت هرگز نگاهی تاریخی نداشته و همواره آینده را دیده ‏اند. شاید راز این حجم از نوآوری نیز همین باشد؛ شاید راز داشتن بیش از یک و نیم قرن فعالیت و در عین حال اجتناب از هر گونه درجازدن و همواره در جاده پیشرفت گام برداشتن نیز همین باشد.

در گفتگویی که با حمیدرضا سیدی‏ فر داشتیم همین رویکرد را نیز در او دیدیم و نگاه به آینده به‏ طور کامل از لابه‏ لای کلام وی هویدا بود. ضمن گفتگو با ایشان از انبار وسیع وینکهاوس و تجهیزات این شرکت بزرگ نیز بازدید کردیم. از مهندس سیدی‏ فر درباره گذشته و حال وینکهاوس و وضعیت آن در ایران پرسیدیم. در ادامه نظر شما را به این گفتگو و تصاویر مجموعه وینکهاوس جلب می‏کنیم:

 برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 

1- در مورد پیشینه شرکت وینکهاوس توضیح دهید؟

شرکت وینکهاوس در سال 1854 توسط آگوست وینکهاوس در  Westphaliaآلمان تاسیس شده است. در کتابچه‌ای که به‌عنوان گرامیداشت 150 سالگی این شرکت منتشرشده تصاویری از اولین محصولات این کارخانه که تاکنون تولید شده وجود دارد. اولین محصولاتی که در کارخانه وینکهاوس تولیدشده قفل و لولاهای معمولی برای درهای چوبی است. نوعی زنگ دوچرخه که زمانی این زنگ‌ها را روی دوچرخه‌های 28 قدیمی می‌دیدیم، ازجمله محصولات اولیه وینکهاوس است. قفل‌های وینکهاوس که نقش فیل، نماد این شرکت را روی آن مشاهده می‌کنیم نیز ازجمله محصولات معروف این کارخانه است. قفل‌های دوچرخه و موتور و... ازجمله محصولاتی است که در این کتابچه دیده می‌شود.

جالب است بدانید فردی در ایران به علت علاقه‌ای که به برند وینکهاوس دارد بسیاری از قطعات و یراق‌آلات تولیدی این کارخانه را به‌صورت مجموعه (کلکسیون) جمع‌آوری کرده و در مغازه‌اش در خیابان استخر تهران آنها را به نمایش گذاشته است. ما از جهت راه اندازی ویترین تاریخی محصولات بارها برای خرید این مجموعه اقدام کردیم ولی متاسفانه این کلکسیونر حاضر به فروش با هیچ قیمتی نشده است.

طبق مستنداتی که ما در اختیار داریم وینکهاوس در نمایشگاه شهر  Cologneدرسال 1954 ازاولین یراق دوحالته پنجره در دنیارونمایی کرد از این‏رو وینکهاوس را می‏توان مبدع و اولین تولیدکننده این سیستم به شمار آورد.

از سال‌ 1956 وینکهاوس وارد سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت توپی یا سیلندرقفل در با برند Tok شد که این سیلندر قابلیت اجرای سیستم‏‌های General Master keys ، Central locking systems را امکان پذیر ساخت. در حال حاضر مسابقه‌ای وجود دارد که در آن افراد حرفه‌ای، برای باز کردن سیلندر قفل‌های وینکهاوس، باهم رقابت می‌کنند.

 پس از آن، وینکهاوس سرمایه‌‏گذاری سنگینی در خصوص سیستم الکترونیکی درها انجام داد. از سال 1985 وارد ساخت کلیدهای Microchip شدند که متاسفانه هنوز در کشور ما این فناوری وجود ندارد. وینکهاوس در سال 1987 اکسس کنترل یا سیستم‌های امنیتی قفل و کلید در را تولید و در نمایشگاه همان سال به بازار عرضه کرد. این سیستم امروزه از پیشرفت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش در تبلیغات و نمایش‌های تجاری بازرگانی وینکهاوس قرار گرفته است. از جمله پروژه ‏هایی که در آنها از این سیستم استفاده شده، می‌‏توان به دفتر صدر اعظم آلمان، فرودگاه دوسلدرف، فرودگاه مونیخ و فرودگاه شارل دوگل اشاره کرد.

مجموعه وینکهاوس همواره در یکصد و پنجاه سال گذشته به‌وسیله خانواده وینکهاوس اداره شده است. پس از آگوست وینکهاوس به ترتیب ردلف، آگوست، اریک، ولفگانگ، هانس و صوفیا  مدیریت این مجموعه را به عهده داشتند. و در حال حاضر تیلمان وینکهاوس به‌عنوان هفتمین مدیر از نسل پنجم خانواده وینکهاوس، بر این مجموعه عظیم مدیریت می‌کند.

در خصوص سیستم‏های اکسس کنترل بیشتر توضیح دهید.

سیستم‏‌های Electronic Access Management به این صورت هستند که توسط یک سرور مرکزی کنترل می‏‌شوند. در حقیقت یک سیستم مدیریتی امنیتی است که تعریف می‏‌کند چه افرادی در چه زمانی حق ورود و خروج از چه مکان‏‌هایی را دارند. به این سیستم امروز در وینکهاوس BlueCompact، BlueSmart، BlueChip گفته می‏‌شود. در واقع کلیدهای این سیستم به‏ طور کامل از سنسورهایی درست شده‏ اند که به سرور مرکزی متصل هستند. برای این کلیدها می‏‌توان تعریف کرد که چه افرادی در چه زمانی اجازه ورود به چه نقاطی از ساختمان را دارند. حال اگر کسی بخواهد با یکی از این کلیدها دری را که اجازه آن صادر نشده باز کند، در سرور مرکزی ثبت می‏‌شود که برای مثال، کلید شماره فلان، در فلان تاریخ، تلاش داشته فلان در را باز کند.

یا برای مثال در ساختمان‏‌های بزرگی که ارباب رجوع در آن تردد می‏‌کند، به فرد مراجعه ‏کننده کارتی داده می‏‌شود که به ‏وسیله آن کارت فقط درهایی که منتهی به اتاق مورد نظر هستند برای وی باز می‏‌شوند و بدون تجدید این کارت حتی این شخص برای بار دوم نمی‏‌تواند از این درها عبور کند.

وینکهاوس چه سطحی از بازار اروپا را در اختیار دارد؟

طبق آمار بخش اقتصادی سایت اتحادیه اروپا 70درصد بازار اروپا در دست سه برند آلمانی تولید کننده یراق‌‏آلات است که یکی از آنها  شرکت وینکهاوس می‏‌باشد.

وینکهاوس از چه سالی فعالیت خود را در ایران آغاز کرده است؟

وینکهاوس از سال 2001 با شروع موج جدید صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی فروش محصولات مربوط به این صنعت را در بازار ایران آغاز کرد. اولین فروش این مجموعه در کشور با واحد پول مارک انجام شد، یعنی هنوز یورو به وجود نیامده بود و اولین انبار بزرگ یراق ایران سال 2003 آغاز به کارکرده و تاکنون محصولات مختلف وینکهاوس را در اختیار مشتریان قرار داده است. البته دفتر ایران در ابتدا زیرمجموعه دفتر ترکیه وینکهاوس بود که از سال 2014 تابه‏ حال به‌صورت مستقل و در ارتباط مستقیم با دفتر آلمان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

در مورد شرکت WBH نیز کمی توضیح دهید؟

شرکت WBH (Winkhaus Beschläge Handler) سال 2005 تاسیس شده و به‌عنوان نماینده انحصاری فروش محصولات وینکهاوس در ایران فعالیت می‌کند.

درباره انبار و محصولاتی که در آن وجود دارد و نحوه عرضه به بازار توضیح دهید؟

در یک مقطع به ‏دلیل تغییر در ذائقه بازار ایران به این فکر افتادیم که برندهای دیگری هم در کنار وینکهاوس ارائه دهیم ولی چون مشتریان ما را به نام وینکهاوس می‌شناسند و از ما انتظار ارائه محصولات باکیفیت و درجه‌یک دارند، از این امر صرف‏ نظر کردیم و به همین دلیل در حال حاضر بالای 90درصد محصولاتی که در شرکت WBH به بازار عرضه می‌شود محصولات وینکهاوس است. بیش از 28000 سِت دوحالته یراق‌آلات وینکهاوس در انبار موجود است که می‏‌تواند پاسخگوی سهم مناسبی از بازار آلمانی پنجره در کشور باشد و این مجموعه به‌صورت مرتب در حال به‌روزرسانی است. ما در WBH انواع سیستم‌های :

ActivPilot Concept (Tilt and Turn)

 EasyPilot (Turn Only)

ActivPilot Comfort PADK  (Tilt and Turn and Parallel)

DuoPort S (Sliding Only)

 DuoPort SK (Tilt and Slide)

DuoPort PAS (Parallel and Slide)   

همچنین جدیدترین و به ‏روزترین سیستم وینکهاوس با نام اکتیو پایلوت را هم‌زمان با اروپا به بازار ایران ارائه کرده‏ ایم.

نحوه توزیع محصولات و اعطای نمایندگی به شهرستان‌ها چگونه است؟

البته یک مقدار سخت‌گیرانه به دنبال جذب نمایندگی‌هایی هستیم که نگاه و خط‌مشی مشترکی با ما داشته باشند و به کیفیت محصولات اهمیت ویژه بدهند. اینکه هدف تنها بحث اقتصادی، تجاری و سوددهی نباشد و مباحث کیفی و فرهنگ حفظ این صنعت نیز در کنار کار تجاری رعایت شود، ازجمله خواسته‌های ما بوده است. شناخت و اهمیت دادن به امر برندینگ نیز ازجمله اولویت‌های مورد توجه ماست. ما حتی در انتخاب تولیدکنندگان نیز چنین ملاک‌هایی را مدنظر قرار می‌دهیم و اگر مشتری در تولیداتش سطح استاندارد و کیفیت موردنظر را نداشته باشد از ارائه خدمات به او خودداری می‌کنیم.

سوال بعدی در همین زمینه است و اینکه آیا بر نحوه کار مشتریانی که در تولید محصولاتشان از یراق‌آلات شما استفاده می‌کنند نظارتی دارید؟ چه حمایت‌هایی در این زمینه انجام می‌دهید؟

با نگاه به فرهنگ ساختمان سازی در اروپا امروز شاهد استفاده مستمر از بناهایی با قدمت 100سال یا بیشتر هستیم که این نشان از استفاده محصولات با کیفیت و رعایت فرهنگ این صنعت و استاندارد در تولید است. با این باور که امروز تنها راه برای رشد و برون ‏رفت از رکود رعایت این الزامات است؛ لذا این شرکت با پشتیبانی فنی و بازرگانی با اختصاص دادن یک سری امتیازات خاص تلاش دارد تا میزان استقبال و استفاده از محصولات آلمانی به ‌ویژه یراق‌آلات وینکهاوس را در کشور بالا ببرد. کسانی که برای همکاری بلندمدت با ما وارد کار می‌شوند از تمامی حمایت‌ها و امتیازات بازرگانی و فنی ما برخوردار خواهند بود. همچنین ما در گذشته  تعدادی از نمایندگی‌ها را برای کسب تجربه و بالا بردن سطح دانش فنی و شرکت در کلاس‏‌های آموزشی به آلمان اعزام کردیم که امید است در کنار رشد کیفی بازار و استقبال تولیدکنندگان این امر تداوم داشته باشد.

همانطور که می‏‌‎دانید بازار لبریز از یراق ‏آلات مختلف با برندهای معتبر خارجی است. از نظر شما یک مصرف ‏کننده به چه دلیلی باید محصولات وینکهاوس را در این میان انتخاب کند؟

عرضه جدیدترین سیستم‏‌های بازشو با بالاترین سطح کیفی بر مبنای به‏‌روزترین گواهی (QM328:2014/5) اخذ شده ازمعتبرترین موسسه استاندارد (IFT Rosenheim) ودریافت بالاترین کلاس‏‌های استاندارد (تست مقاومت تعداد باز وبسته شدن 50000 سیکل) Dauerfunktion EN 1191 und EN 12400 Klasse 4 ,Bedienungskrafte EN 12046-1 und EN13115 Klasse 2,Korrosionsschutz EN ISO 9227 und   EN 1670 Klasse 5  (تست مقاومت در برابر خوردگی 480 ساعت برای اسپری نمک) پایین آمدن هزینه انبارداری و نهایتا تولید، به ‏دلیل سهولت در اجرا و انطباق پذیری قطعات در بازشو های مختلف و کاهش تعداد قطعات و  طراحی انحصاری لاک‏های هشت وجهی که قابلیت رگلاژ دستی را دارا می‏باشد، داشتن انبار و لجستیک مناسب در ایران جهت تامین تولیدکنندگان، و وجود چندین روش خرید و پرداخت برای مشتریان نیز از دیگر مواردی است که در جهت ایجاد تعامل و همکاری با مشتریانمان در نظر گرفته‌ایم. وعرضه هم زمان  این محصول جدید با بازار اروپا از دیگر موارد برتری و مزایای یراق‌آلات وینکهاوس است.

وینکهاوس حدود 700 اختراع ثبت‌شده دارد و بالای 200 هزار ساعت کار در بخش پژوهشی برای طراحی‌های جدید وقت صرف کرده‌اند. مجموعه این عوامل و طرح‌های پیش رو و مدرنی که وینکهاوس به بازار دنیا عرضه کرده است نشان‌دهنده سطح بسیار بالای محصولات این شرکت و برتری آنها نسبت به رقبای دیگر است.

 نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 111-دی95



ثبت نظر

ارسال