گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیرعامل شیشه ایمنی شرق؛

طلوع خورشید صنعت از آسمان شرق

صنعت شیشه امروزه یکی از مهم‌ترین ارکان مورد نیاز در ساخت و تولید در و پنجره است. به گفته کارشناسان بخش عمده‌ای از کارایی و کیفیت یک پنجره استاندارد به نوع شیشه آن مربوط است چراکه نزدیک به 90 درصد سطح یک پنجره به شیشه اختصاص دارد.
  • چهارشنبه 8 آذر 1396 ساعت 10:10

 ورود فناوری‌های مدرن در صنعت شیشه کشور باعث شده تا این صنعت پابه‌پای سایر صنایع از رشد نسبتا خوبی برخوردار باشد و امروزه شاهد حضور موفق برخی محصولات صنایع شیشه ایران در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم. شرکت شیشه ایمنی شرق با مدیریت محمد استقبال در سال 1372 در مشهد و در زمینی به مساحت 7000 مترمربع تاسیس شده و فعالیت تولیدی خود را در زمینه تولید شیشه‌های سکوریت ساختمانی و صنعتی مطابق با استاندارد جهانی آغاز کرد. این شرکت در سال 1374 برای اولین بار در ایران موفق به کسب اولین نشان استاندارد ملی شد. در سال 1378 به‌منظور توسعه واحد تولیدی، ساختمان جدیدی شامل سالن‌های تولید چاپ سیلک، برش‌کاری و پرداخت شیشه در مجموعه احداث شد. در سال 1382 با وارد کردن خط تولید پیشرفته و کاملا اتوماتیک شیشه‌های دو و چند جداره، این شرکت گام بزرگی به‌منظور جلب رضایت مشتریان خود برداشت. شرکت شیشه ایمنی شرق در سال 1383 موفق به دریافت گواهینامه ISO 9001 – 2000 مدیریت کیفیت از شرکت URS انگلستان شد و در سال 1387 با راه‌اندازی خط تولید شیشه لمینت برای اولین بار در ایران موفق به تولید شیشه‌های لمینت، ضدگلوله، ضدسرقت و ضدحریق به‌صورت تخت و خم شد. در سال 1392 شرکت ایمنی شرق موفق به اخذ گواهینامه‌های استاندارد ISO 30001-2011، ISO 9001-2008 و گواهینامه کیفیت CE marking جهت تولید شیشه‌های لمینت، دوجداره، سکوریت و ضدگلوله شد. شرکت شیشه ایمنی شرق از آغاز تاکنون با بهره‌گیری از متخصصان مجرب، آموزش کلیه پرسنل و استفاده از مدرن‌ترین ماشین‌آلات و تجهیزات و در سایه حمایت و راهنمایی‌های مدیریت آگاه مجموعه، موفق به دستیابی به کیفیتی برتر در محصولات خود شده است. نشریه پنجره‌ایرانیان به‌منظور معرفی مجموعه‌های موفق در صنعت در و پنجره کشور پای صحبت‌های آقای مصطفی استقبال، مدیرعامل شرکت شیشه ایمنی شرق نشسته که در ادامه این گفتگو را باهم می‌خوانیم:


برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

یک سال از آخرین مصاحبه ما با شما گذشته است، با توجه به به‌روزرسانی همیشگی ماشین‌آلات خطوط تولیدتان چه تغییراتی را امسال شاهد هستیم؟

سال پیش در مصاحبه با شما بیان شد که برای اولین بار در کشور، شیشه ایمنی شرق کوره 6 متری تولید شیشه سکوریت با تکنولوژی کانوکشن را خریداری و به‌کار گرفته است. همین‌طور خبر از به‌کارگیری خطوط لمینت با طول هفت متر را دادیم که پس‌ازآن مطلع شدیم تعدادی از رقبای محترم ما، البته نه در مقیاس مدرن سازی شرکت ایمنی شرق، اقدام به به‌روزرسانی خطوط تولید خودکرده‌اند و این جای امیدواری در بهتر شدن هرچه بیشتر سطح تولید شیشه در کشور دارد. در حال حاضر باید بگویم از این به بعد شرکت شیشه ایمنی شرق توان تولید تمام‌اتومات شیشه‌های دوجداره، سکوریت و لمینت و چاپ دیجیتال پرینت با طول 6 متر را نیز به قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود اضافه کرده است. همین‌طور ماشین‌آلات و ربات‌های چسب زنی تمام‌اتومات دیگری مجدد به خطوط تولیدمان اضافه شده است که سرعت و ظرفیت تولید را در اواخر سال 96 و با افزایش حجم سفارش‌ها به دلیل سرمای هوا چند برابر کرده است. همچنین به دلیل خرید برخی ماشین‌آلات پیشرفته دیگر که فعلا به دلیل بعضی ملاحظات صلاح نیست نام برده شود، برای برج‌سازان و شرکت‌های محترم نماکار پیشنهاد‌های مهم و جالبی داریم که به امید خدا در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

در حال حاضر چه محصولات و خدماتی توسط شرکت شما عرضه می‌شود؟

محصولات این شرکت به سه دسته عمده شیشه‌های سکوریت، دو یا چندجداره تخت و خم و لمینت تخت و خم تقسیم‌بندی می‌شود و این دسته‌بندی با توجه به نوع شیشه کوتینگ‌دار (coated glass) یا ساده‌ای که در ساختار خود جای می‌دهد به دسته‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند. شاید جالب باشد که بدانید تعداد شرکت‌های مطرح و بنام در زمینه تولید انواع محصولات شیشه که بتوانند کلیه نیازهای یک پروژه ساختمانی اداری، تجاری یا مسکونی را فراهم کنند در سطح کشور انگشت‌شمارند و این بابت خدا را شکر می‌کنیم که شرکت ایمنی شرق با کسب سال‌ها تجربه و تلاش فراوان، سبد کالای خود را در زمینه تولید انواع شیشه‌های مورد نیاز در ساختمان‌ها و برج‌ها از جمله شیشه‌های کاهش‌دهنده مصرف انرژی به‌صورت لمینت شده یا چند جداره شده به شکل‌های تخت یا خم با قابلیت تولید کمترین میزان شعاع که تقریبا 650 میلی‌متر است، به بازار عرضه کند. در حال حاضر ایمنی شرق به‌گونه‌ای خود را در کشور مطرح کرده است که به‌عنوان یک مرجع تمام و کمال در تولید انواع شیشه‌های چند جداره یا لمینت متشکل از شیشه‌های کوتینگ دار یا ساده به‌حساب می‌آید.

 شیشه ایمنی شرق مواد اولیه خود را از کجا تامین می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از عوامل خوش‌نام شدن یک برند تجاری استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت بالاست که قطعا این امر باعث تولید محصولات باکیفیت می‌شود. مواد اولیه مصرفی این شرکت به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که بزرگ‌ترین و عمده‌ترین آن جام‌های شیشه هستند. تهیه این جام‌ها از داخل و خارج کشور صورت می‌گیرد. در ابتدا اشاره کردم که یکی از عوامل تولید محصول باکیفیت و مرغوب استفاده از مواد اولیه باکیفیت است؛ به همین منظور ما سال‌ها است که از این اصل پیروی کرده و سعی کردیم تمامی جام‌هایی که از خارج از کشور تهیه می‌شوند از شرکت‌ها و برندهای مطرحی همچون AGC یا Guardian باشد. در اینجا لازم است به نکته‌ای اشاره‌کنم: متاسفانه بسیار دیده شده است که خریداران در پروژه‌های ساختمانی مختلف، شیشه‌های شرکت AGC را از شرکت‌هایی خریداری می‌کنند که تایید کیفی این شرکت را در خصوص عدم آسیب‌رسانی به محصولات AGC ندارند و در نهایت شیشه‌هایی که در پنجره ساختمان‌ها استفاده می‌شوند به دلیل آسیب غیرقابل رویتی که در هنگام سکوریت شدن شیشه‌های کوتینگ‌دار در کوره رخ می‌دهد، خاصیت خود را ازدست ‌داده و با شیشه‌های ساده تفاوتی ندارند؛ و این در شرایطی است که مشتریان هزینه نسبتا بالایی را جهت خریداری این قبیل شیشه‌ها متحمل می‌شوند.

چه گواهینامه‌ها و استانداردهایی را تاکنون دریافت کرده‌اید؟

ایمنی شرق اولین شرکتی بوده که در کشور موفق به دریافت علامت استاندارد در زمینه تولید شیشه‌های 10 میلی‌متر ساختمانی شده است. قطعا از ابتدا سعی ما بر این بوده است که به‌جای ساخت یک برند حباب گونه بر پایه تبلیغات، از پایه و اساس محصولاتمان بر استانداردها و گواهی‌نامه‌های رایج و مورد نیاز منطبق باشد که در این خصوص می‌توانیم به استاندارد کشورمان، گواهی‌نامه‌های iso 9001: 2008، iso 50001: 2011، CE و تایید شرکت AGC و تایید شرکت SIKA اشاره‌کنم. البته اگر لزوم اخذ استاندارد دیگری را احساس کنیم که به لحاظ عملی برای فضای بازار کنونی نیاز باشد، قطعا در اخذ آن درنگ نخواهیم کرد.

به نظر شما وجود پنجره‌سازان بی‌شناسنامه در بی‌اعتبار کردن این صنعت چقدر تاثیر دارند؟

در هر کاری عده‌ای افراد سودجو هستند که حاضرند به هر قیمتی و به هر شکل ممکن و تنها به جهت تامین منافع خودشان دست به تولید محصولات بی‌کیفیت و البته بسیار ارزان‌قیمت‌تر از محصولات اصلی بزنند و این امر تنها باعث ایجاد یک درآمد کاذب و کوتاه‌مدت برایشان می‌شود که این درآمد را نیز عده‌ای معدود از خریداران که آگاهی کافی در خصوص محصول باکیفیت ندارند برایشان فراهم می‌کنند. در کل، بدیهی است که نتیجه آن سلب اطمینان از تولیدکنندگانی می‌شود که تلاششان ارائه یک محصول باکیفیت است. قطعا در مرحله اول امید به دستگاه‌های نظارتی است که به‌عنوان یک اهرم بازدارنده عمل کنند، اما تجربه نشان داده است که این امر کافی نیست؛ اما همان‌طور که 25 سال سیاست کاری شیشه ایمنی شرق این بوده است، ما به همه احترام می‌گذاریم و تمرکز را بر محصولات خودمان و ارتقا کیفی آن گذاشته‌ایم و باوجود برخی حرکات شیطنت‌آمیز از سوی برخی رقبا، سعی بر حفظ احترام متقابل و جلوگیری از ایجاد هیجانات قیمتی در بازار کرده‌ایم.

کیفیت شیشه دوجداره در تولید یک پنجره استاندارد، چه نقشی ایفا می‌کند؟

ابتدا باید دید منظور از یک پنجره استاندارد چیست؟ میزآآدر تعریف ساده و غیر فنی، پنجره استاندارد از دید یک مصرف‌کننده امروزی پنجره‌ای است که علاوه بر تامین نیازهایی همچون نور کافی و ایجاد پل ارتباطی با محیط بیرون، در جلوگیری از هدر رفتن گرما و سرما که متاسفانه امروزه هزینه‌های آن روزبه‌روز رو به افزایش است، تاثیر بسزایی داشته باشد. پرواضح است که بیشترین قسمت یک پنجره را شیشه آن تشکیل می‌دهد و قطعا مهم‌ترین سد در مقابل هدر رفت انرژی محسوب می‌شود. اگر شیشه دوجداره به‌خوبی تزریق گاز نشده باشد، به‌خوبی تزریق چسب نشده باشد یا اسپیسر آن از مواد رطوبت‌گیر مرغوب پر نشده باشد و چندین پارامتر دیگر در فرایند ساخت شیشه دوجداره رعایت نشده باشد، قطعا کاربرد آن پنجره به سطح دوران گذشته و بسیار قدیم تنزل می‌یابد و دیگر هیچ انتظاری جز انتقال نور خورشید از آن نمی‌توان داشت و از آنجایی‌که یک پنجره از عناصر دیگری نیز همچون پروفیل‌های نگه‌دارنده شیشه تشکیل می‌شود، عدم وجود پروفیل مناسب در ساختار پنجره مزید بر علت می‌شود.

به نظر شما شیشه‌های ساختمانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

سال‌ها پیش وقتی صحبت از پنجره و به‌تبع آن شیشه می‌شد، در ذهن افراد یک‌لایه بسیار ضعیف و شکننده تداعی می‌شد که هدفی جز تامین نور کافی در داخل ساختمان نداشت؛ اما امروزه می‌بینیم در تمام دنیا تامین نور داخل ساختمان توسط شیشه تنها یکی از کاربردهای لازم و نه کافی در یک پروژه ساختمانی است. امروزه به شیشه به چشم یک فاکتور بسیار مهم در زیبایی خارجی نما و زیبایی داخلی ساختمان نگاه می‌شود و به‌عنوان عاملی تعیین‌کننده در میزان مصرف انرژی جهت گرم نگه‌داشتن یا سرد نگه‌داشتن فضای داخلی ساختمان در فصول مختلف سال مطرح است.

 برای بهره‌گیری از دانش و فناوری روز چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

خوشبختانه روابط بسیار خوبی با شرکت‌های مطرح درزمینه کاری خود در سرتاسر دنیا داریم، به‌گونه‌ای که مرتبا در حال مکاتبه با کارشناسان آنها جهت دریافت اطلاعات به‌روز هستیم. البته ناگفته نماند که به اشتراک گذاشتن این اطلاعات توسط آنها چندان ساده یا بدون هزینه نبوده و مستلزم پرداخت هزینه‌های نسبتا بالا جهت خریداری و دریافت اطلاعات به‌روز تولید درزمینه شیشه است؛ اما باوجوداین، بازدیدهایی که به‌صورت دوره‌ای از برخی از این شرکت‌ها توسط مهندسان ما صورت می‌گیرد یا جلساتی که در محل شرکت‌های آنها یا در محل شرکت ایمنی شرق با مهندسان ما انجام می‌شود، در به‌روزرسانی و دریافت اطلاعات کاربردی بسیار موثر بوده است.

جایگاه صنعت شیشه کشور را در عرصه جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در صنعت شیشه کشور صورت گرفته است، همین‌که یک شرکت مثل ایمنی شرق تلاش کند سال‌به‌سال فناوری تولید و اطلاعات خود را به‌روز کند و در کنار آن سایر تولیدکنندگان نیز به‌جای توقف در یک نقطه حرکت روبه‌جلو داشته باشند، خود باعث یک حرکت عظیم و هماهنگ می‌شود. البته کاملا آشکار است که در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته هنوز باید راه بسیار زیادی طی شود تا خودمان را در سطح آنها یا نزدیک آن قرار دهیم، ولی بااین‌وجود می‌توان گفت در مقایسه با همسایگان خود در جایگاه مطلوبی قرار داریم.

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 122-آذر96

 


ثبت نظر

ارسال