مدیرعامل پلیمر صنعت پارت:

مزیت رقابتی ما کـیفیت بالا و قـیمت مناسب است

پنجره‌ایرانیان؛ حوزه تولید مثلثی با سه ضلع دارد. یکی مواد اولیه، دیگری نیروی انسانی و در نهایت تکنولوژی تولید. ذیل تکنولوژی تولید که با چگونگی تولید و شیوه‌های آن مواجه است، ماشین‌آلات جای می‌گیرد. ماشین آلات صنعتی، عملا ابزارها و لوازمی هستند که از اجزاء مختلفی ساخته شده‌اند و به طور کلی به مجموعه‌ای از انواع قطعات، که به طور ثابت و یا متحرک به هم جفت می‌شوند و به صورت سری یا موازی قرار می‌گیرند، تمامی آن‌ها با یکدیگر، وظیفه انجام یک هدف خاص را در کارخانه‌ها، شرکت‌ها، موسسه‌های تولیدی و غیره بر عهده دارند، و در نهایت محصولی را در شمارگان بالا تولید می‌کنند. ماشین آلات‌صنعتی عملا تولید را با شمارگان بالا مقدور می‌سازند.
  • چهارشنبه 21 شهریور 1403 ساعت 1:24

آنچه که اهمیت دارد این است که ماشین‌آلات بخش بسیار مهمی از تولید است و می‌تواند با مناسب‌سازی روندها و شیوه‌ها به بهبود کیفیت خروجی نهایی و تولیدات یک کارخانه یا مجتمع تولیدی کمک کند. با این حساب حتی اگر همین یک تعریف و به همین میزان از ماشین‌آلات صحبت شود، میزان اهمیت این بخش از صنعت مشخص خواهد شد. پلیمرصنعت پارت دقیقا کارش در همین حوزه است. یعنی تولید ماشین‌آلات صنعتی.

در روزهای برگزاری شانزدهمین نمایشگاه دروپنجره تهران و صنایع وابسته، فرصتی دست داد تا با روزبه یعقوبی مدیرعامل پلیمر صنعت پارت گفتگو کنیم. آنچه در ادامه آمده است، مشروح این گفتگو است:

به رسم تمام گفتگوهای نمایشگاهی بحث را با این سوال شروع می‌کنیم که شما در پلیمر صنعت پارت چه می‌کنید؟

صنعت تولید پروفیل، مانند بسیاری دیگر از صنایع به ماشین‌آلات مختلف با کارکردهای متفاوت نیاز دارد ما در این صنعت بخش تولید این ماشین‌آلات را برعهده گرفته‌ایم و در زمینه تولید ماشین‌آلات تولید پروفیل و لوله و خدمات جانبی آن مانند دستگاه لمینت و برش و ... فعال هستیم. با این حال اگر قرار باشد عمده کارهای خودمان را معرفی کنم باید به عرض برسانم بیشتر کار ما در زمینه تولید اکسترودر است که البته تقسیمات مختلف و انواع متفاوتی هم دارد. علاوه بر آن دستگاه‌های  تولید مواد، گرانول و ... هم هست که همه زیر شاخه اکسترودر به حساب می‌آیند.

در نمایشگاه شانزدهم شرکت کرده‌اید و این سوال پیش می‌آید که چندمین دوره حضور شما در این نمایشگاه است؟

ما دومین دوره است که با برند پلیمر صنعت پارت، در نمایشگاه دروپنجره، شرکت می‌کنیم اما پیشینه مشارکت ما در این نمایشگاه‌ها بسیار قدیمی‌تر است و از سال 1390 با برند دیگری در نمایشگاه‌های این حوزه حضور داشتیم.

سوال قبل را به این دلیل پرسیدم که به پاسخ این سوال دست پیدا کنم آیا نمایشگاه به درد صنعت می‌خورد یا خیر؟

ببینید! این سوال پاسخ ثابتی ندارد و بسته به اینکه از چه کسی و با چه زمینه کاری سوال می‌کنید، پاسخ نیز متفاوت است. واقعیت این است از نظر من برای ماشین‌آلات، نمایشگاه جای عرضه مناسبی نیست و نمی‌تواند تاثیر چندانی بگذارد.

بنابراین سوال جدی‌تر از خود شما این است که پلیمر صنعت پارت چرا در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است؟

ما ممکن است دلایلمان با دیگران متفاوت باشد چون فقط برای حضور در نمایشگاه در این رخداد مشارکت کرده‌ایم. اگر انتظارتان این است که من به عنوان تولیدکننده ماشین‌آلات بگویم به نمایشگاه می‌آیم تا مشتریان جدید پیدا کنم، برداشت غلط است چون در نمایشگاه، مشتری جدید سراغ ما نمی‌آید و کسانی هم که در روزهای برگزاری این نمایشگاه، به غرفه ما آمد و شد داشته‌اند بیشتر از دوستان و مشتریانی هستند که از قبل ما را می‌شناختند و همکاری‌هایی با هم داشته‌ایم.

احتمالا این موضوع به این دلیل باشد که رقابت در زمینه‌ای که شما کار می‌کنید خیلی جدی نیست؟

ممکن است این حرف تا حدی درست باشد چون در زمینه‌ای که ما کار می‌کنیم، تعداد واحدهای فعال، بسیار کم است.

یعنی بازار شرکت‌هایی مانند پلیمر صنعت پارت، انحصاری است؟

خیر من از انحصار حرف نمی‌زنم و هرگز این طور نیست فقط تعداد آدم‌هایی که در زمینه ماشین‌سازی کار می‌کنند، ناچیز است هر چند تعدادی هم هستند که این محصولات را وارد می‌کنند. می‌خواهم بگویم به هر دلیل تعداد این مجموعه‌ها کمتر از ده واحد است.

چون بحث از واردات پیش آمد و به این نکته اشاره کردید که تعدادی از شرکت‌ها هم هستند که ماشین‌آلات را وارد می‌کنند این سوال پیش می‌آید محصولاتی که شما تولید می‌کنید در مواجهه با نمونه‌های وارداتی چگونه است؟

به طور طبیعی تولیدات داخل اگر قرار باشد بازار را فرا بگیرد باید بتواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند. خوشبختانه محصولات ما در موارد مختلف، با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است و البته در برخی موارد هم توان رقابت ندارد. با این حال  از نظر قیمت محصولات ما قیمت مناسبی دارند.

مشتریان شما از این موضوع که کدام محصولات شما قابلیت رقابت با نمونه خارجی را دارد و کدام خیر، اطلاع کافی دارند؟

بله! خوشبختانه مشتریان امروز، دستی باز برای کسب اطلاعات از منابع مختلف دارند و به خوبی می‌توانند به اطلاعات تولید ماشین‌آلات، کیفیت و قیمت آنها دست پیدا کنند.

شرکت‌های ماشین سازی این خصلت را دارند که اگر ماندگار شوند، بعد از چند دهه به شرکت‌هایی بزرگ تبدیل خواهند شد. شما برای ماندگاری در آینده چه اقداماتی انجام داده‎‌اید یا چه برنامه‌هایی دارید؟

این حرف، حرف درستی است. ما در این مسیر به عنوان یک اولویت، سعی می‌کنیم تولید ماشین‌های کوچک‌تر (مانند ماشین لمینت که نمونه‌اش در غرفه موجود است) را گسترش دهیم و بیشتر تولید و عرضه‌مان در این زمینه باشد. ساخت دستگاه‌های کوچک‌تر این ویژگی را دارد که نسبت به ماشین‌های بزرگ، بازار بهتری دارند  و به طور طبیعی این شیوه می‌تواند به ما کمک کند. از سوی دیگر سعی ما این است کیفیت  محصولات را بالا ببریم.  اگر قرار است کالا یا محصولی را  وارد کنیم، خودمان این کار را انجام خواهیم داد تا نسبت به همه زوایا اشراف داشته باشیم و از روندها اطمینان کسب کنیم تا دست اول باشیم. مثلا اگر می‌خواهیم ماشینی بسازیم که نیاز به لوازم اولیه خاصی دارد، آن‌ها را خودمان وارد خواهیم کرد. اگر قرار است برای متناسب‌سازی هزینه‌ها بخشی از لوازم مورد نیاز از داخل باشد و بخشی از بازار بین‌المللی، همه آن‌ها را با کیفیت خوب تهیه خواهیم کرد.

دورنمای شما در پلیمر صنعت پارت چیست؟

ما تلاشمان این است که بتوانیم ماشین‌آلات تولیدی شرکت را صادر کنیم. عرضم این است در این زمینه باید با شرکت‌های خارجی رقابت کنیم که یکی از آن‌ها شرکت‌های چینی است. چین بازار رقابتی بزرگتری دارد و قیمت‌های آن‌ها مناسب‌تر است. ما سعی می‌کنیم قیمت‌ها را کمتر کنیم و کیفیت را به همان اندازه بالا نگه داریم. در این زمینه همان‌طور که عرض کردم، ساخت و تولید دستگاه‌های کوچک می‌تواند کمک بزرگی باشد.

مزیت رقابتی شما همان قیمت است، درست استنباط کردم؟

بله چون ما کیفیت محصولات را با تمام توان حفظ می‌کنیم و قیمت را به اندازه مناسب پایین خواهیم آورد که به عنوان مزیت رقابتی بتوانیم از آن استفاده کنیم.

برگردیم به نمایشگاه دروپنجره. به نظر شما نمایشگاه چطور بود؟

به نظر من کیفیت نمایشگاه نسبت به پارسال ضعیف‌تر بود. من معتقدم پارسال ما نمایشگاه بهتری داشتیم. البته احتمالا این به برگزار کننده ربط دارد. مثلا جانمایی‌های امسال بد است خود من از غرفه‌ای که برای ما در نظر گرفته شده، راضی نیستم. شرکت برگزارکننده سال قبل کیفیت کارشان بهتر بود.  البته من نظرم نسبت به دیگر نمایشگاه‌ها هم خیلی مثبت نیست. مثلانمایشگاه  ایران پلاست هم همین‌طور است. کلا نمایشگاه‌ها از زمان کرونا به بعد، وارد دوره افول خود شده است. در همین نمایشگاه ساعت شروع، ساعت 8 صبح بود که همه خواب بودند

سوالات من تمام شد اگر مطلب خاصی مانده یا سوالی وجود داشت که می‌شد بپرسم اما نپرسیدم،بفرمایید...

خیر همه سوالات کامل بود. از شما هم سپاسگزارم.

 

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این مطلب اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال