مشاور خانه اقتصاد در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد:

رونق بخش مسکن کلید خروج از رکود است

پنجره ایرانیان: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به محوریت مسکن در رشد و رونق اقتصادی و این که رکود بزرگ جهانی در سال 2008 از مسکن و دوره رشد اقتصادی چین هم از بخش مسکن آغاز شد، گفت: تحریک بازار مسکن و ایجاد رونق در آن سریع ترین راه برای خروج اقتصاد از رکود است.
  • یکشنبه 8 آذر 1394 ساعت 9:49

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کیوان جعفری طهرانی مشاور بین‏ الملل خانه اقتصاد درباره راهکارهای مقابله با رکود اقتصادی گفت: بررسی‏ های اقتصادی، تجارب جهانی و مطالعات مقایسه ‏ای تردیدی باقی نمی ‏گذارد که ایجاد تحرک در بازار مسکن و تحریک این حوزه یکی از مطمئن‏ ترین و سریع‏ ترین راه ‏ها برای خروج از رکود است ولی متاسفانه مجموعه دولت و وزارت راه و شهرسازی اقدام خاصی در این راستا انجام نداده است.

وی ادامه داد: ریشه بحران بزرگ جهانی سال 2008 میلادی مسکن بود؛ بانک ‏هایی که به متقاضیان وام داده بودند نتوانستند وام ‏های پرداخت شده را در موعد تعیین شده دریافت کنند، بنابراین دچار عدم تعادل میان منابع و مصارف شدند که به دنبال آن پدیده دومینو افکت آغاز شد و ابتدا اقتصاد آمریکا و سپس جهان را دچار مشکل کرد و بحران جهانی کلید خورد.

این کارشناس اقتصاد با اشاره به کشور چین و تاثیری که تغییر سیاست‏ های رسمی این کشور در حوزه مسکن بر رشد اقتصادی آن داشته است، گفت: رئیس جمهوری سابق چین طی دو دوره فعالیت 5 ساله، قانون ممنوعیت تملک بیش از یک خانه برای هر چینی را لغو کرد و همین تصمیم باعث شد دوره رشد اقتصادی بی‏ سابقه چین آغاز شود تا اینکه در سال 2012 یعنی حدود سه سال قبل رئیس جمهوری جدید دوباره این ممنوعیت را وضع کرد.

جعفری طهرانی افزود: به عقیده کارشناسان برقراری مجدد محدودیت در تملک واحدهای مسکونی متعدد توسط هر چینی به عنوان یکی از عوامل اصلی کاهش نرخ رشد اقتصادی چین عمل کرد. از سال 2012 میلادی نرخ رشد اقتصادی چین از حولی 11 درصد به زیر 7 درصد کاهش پیدا کرده است.

طهرانی گفت: کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و رشد اقتصادی ایران هم تا حدود زیادی به مسکن وابسته است؛ برآوردها نشان می ‏دهد بیش از 300 رشته و فعالیت صنعتی در پیوند با ساخت‏ و ‏ساز مسکن قراردارند و هر تغییری اعم از رونق یا رکود در حوزه مسکن تمام این رشته ها را تحت تاثیر قرار می ‏دهد.

وی افزود: در حال حاضر ایران چهارمین تولید کننده بزرگ سیمان در جهان هست، ولی باوجود این جایگاه و ظرفیت، به علت رکودی که در حوزه مسکن وجود دارد دچار مشکلات فراوانی در بخش کارخانه های تولید سیمان شده‏ ایم و با توجه به ادامه محدودیت ‏های صادراتی و انتقال ارز و ناامنی ‏های موجود در کشورهای همسایه، صادرات نیز گرفتار رکود شده است.

طهرانی ادامه داد: ایران به عنوان شانزدهمین تولیدکننده فولاد در دنیا شناخته می شود، ولی رکود بازار داخلی تقاضای لازم را ندارد. این مشکل زمانی پررنگ ‏تر می ‏شود که رقابت در بازارهای جهانی شدید است تا جایی که چین فولاد را زیر قیمت‏ های جهانی عرضه می‏ کند تا بازارهای صادراتی خود را از دست ندهد.

وی گفت: با این وجود اما ما شاهد اقدام خاصی در دولت برای ایجاد تحرک و رونق در بازار مسکن نیستیم. در چنین شرایطی شاید انجام اقداماتی مانند دریافت مالیات از خانه ‏های خالی کمی کمک کند. این قبیل اقدامات نمونه‏ هایی نیز در سایر کشورها دارد. به‏ عنوان مثال باز هم در چین رئیس جمهوری جدید علاوه بر وضع مجدد قانون ممنوعیت تملک بیش از یک خانه از سوی هر چینی، برای کسانی که خانه ‏های خود را خالی نگه می ‏دارند، مالیات ‏های سنگینی وضع کرده است.


ثبت نظر

ارسال