راهی برای بالابردن درآمدهای دولت

پنجره ایرانیان؛ به اعتقاد عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار راه جبران کسری بودجه دست اندازی به سبد مصرفی خانوار نیست. او صادرات خودرو و جذب گردشگر را به عنوان راه‌های افزایش درآمد دولت پیشنهاد می‌کند.
  • شنبه 16 دی 1396 ساعت 11:32

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی بودجه‌ و درمیان گذاشتن صادقانه آن با مردم، اظهار کرد: در تمام کشورها بودجه وضع می‌شود، دولت‌ها با مردم خود صادقند و گزارش‌ها را به طور شفاف ارائه می‌کنند و ما نیز باید چنین رویه‌ای را در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: امروز به دلیل همین شفاف‌سازی، درآمد ماهانه یک خانواده در ترکیه از پنج میلیون تومان به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده که نشان می‌دهد قدرت خرید مردم بسیار بالا رفته و نرخ بیکاری پایین است چون تورم آنها به صفر نزدیک شده است. ماهانه ۴۲ میلیون گردشگر به این کشور سفر می‌کنند و درآمد گردشگری یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی ترکیه به شمار می‌رود.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار بر لزوم مدیریت بودجه تاکید و خاطرنشان کرد: ۱۵ سال قبل بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که اگر ساختار اقتصاد با شرایط فعلی ادامه یابد ظرف چند سال آینده به نقطه‌ای می‌رسیم که رکود و تورم به کشور تحمیل می‌شود. امروز شرایط به نحوی است که اگر دولت بخواهد پول را از جامعه جمع کند، رکود حاکم می‌شود و اگر پول به جامعه تزریق کند، تورم بالا می‌رود.

اصلانی از بی آبی، صندوق‌های بازنشستگی و بیکاری به عنوان سه اَبر مشکل کشور در سه سال آینده نام برد و افزود: سدهای کشور یکی پس از دیگری در حال خالی شدن است و خشکسالی برخی استانها وخشک شدن دریاچه‌ها نیز مزید بر علت شده است که نشان می‌دهد باید معضل بی‌آبی را جدی بگیریم.

این مقام مسئول کارگری افزود: عده‌ای بر این باورند که با توجه به آنکه درآمد دیگری جز نفت نداریم بهترین راهی که می‌تواند کسری بودجه دولت را جبران کند، افزایش حامل‌های انرژی است در صورتی که اینطور نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش حقوق و دستمزد در جلوگیری از فشار روانی و اثرات افزایش قیمت حامل‌های انرژی موثر و راهگشا است؟ گفت: این افزایش کمکی نمی‌کند چون در هر حال قیمت تمام اقلام اعم از خوراک، ‌مسکن، درمان، آموزش و سوخت بالا می‌رود و افزایش حقوق جوابگوی افزایش قیمت در تمام بخش‌ها نیست.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار تاکید کرد: افزایش حقوق و دستمزدها زمانی اثربخش است که برای جبران کسری به اقلام سبد مصرفی دست درازی نکنیم و به عنوان مثال صادرات خودرو یا جذب توریست را به عنوان راه‌های افزایش درآمد در پیش بگیریم.


ثبت نظر

ارسال