نصب سرمایش خورشیدی در واحد علوم و تحقیقات

پنجره ایرانیان؛ عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات از طراحی، ساخت و نصب سیستم سرمایش خورشیدی در واحد علوم و تحقیقات خبر داد.
  • شنبه 22 اردیبهشت 1397 ساعت 11:7

به گزارش واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، حمید سلیمانی‌مهر گفت: در این سیستم که ساخت تمامی تجهیزات و طراحی آن توسط محققان این واحد دانشگاهی صورت گرفته است، با استفاده از یک بشقابک به قطر دو متر و ردیاب و جاذب به کار برده شده در آن، توانسته‌ایم انرژی خورشید را به سرمایش تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه از مزیت‌های سرمایش خورشیدی طراحی شده توسط محققان واحد علوم و تحقیقات می‌توان به ثابت بودن جاذب در آن اشاره کرد، افزود: انرژی خورشید در این سیستم پس از جذب توسط جاذب، سبب گرم شدن روغن موجود در سیکل روغن طراحی شده می‌شود و در نهایت این حرارت توسط سیستمی جذبی به سرمایش تبدیل خواهد شد.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه این طرح در حال حاضر به صورت نیمه صنعتی است، تاکید کرد: از جمله اهداف ما در طراحی این سیستم تامین انرژی سرمایشی کل واحد علوم و تحقیقات در آینده و همچنین کمک به تامین انرژی سرمایشی در کشور از طریق انرژی خورشیدی است.

سلیمانی مهر اضافه کرد: در این راستا سعی داریم تا پایان نامه‌های بیشتری را در این حوزه تعریف کنیم. وی افزود: ایران از لحاظ انرژی خورشیدی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است به نحوی که در طول سال ۳۰۰ روز آفتابی در ایران وجود دارد.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در دنیا از انرژی خورشیدی به دو صورت فتوولتاییک و حرارتی استفاده می‌شود، افزود: فتوولتاییک راندمان بسیار کمتری نسبت به روش حرارتی دارد، به نحوی که در بهترین حالت تنها ۱۸ درصد راندمان دارد، این درحالی است که در حوزه تبدیل انرژی خورشید به صورت حرارتی این راندمان بالای ۷۰ درصد است.

سلیمانی مهر با اشاره به اینکه در حوزه فناوری ساخت سیستم‌های حرارتی در دنیا فعالیت زیادی صورت نگرفته است، ادامه داد: با توجه به اینکه تابش خورشید در ایران برای استفاده از انرژی آن به صورت حرارتی بسیار مناسب است بنابراین به‌کارگیری این روش بهترین شکل استفاده از انرژی خورشیدی در ایران است.


ثبت نظر

ارسال