شمارش معکوس برای تحولات در نظام‌مهندسی

پنجره‌ایرانیان؛ در شرایطی که هنوز نشست مشترک وزارتخانه و نظام‌مهندسی برگزار نشده مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند که درراه اجرای اصلاحات ساختاری در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان جدی هستند.
  • یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 ساعت 10:22

به گزارش ایسنا، سازمان نظام‌مهندسی در مسیر تغییرات مدنظر وزیر راه و شهرسازی قرارگرفته و به نظر می‌رسد ابزار بازدارندگی آن را در اختیار ندارد. البته وزیر کشور، کمیسیون عمران مجلس و رئیس سازمان نظام‌مهندسی، بخشنامه‌های سه‌گانه عباس آخوندی را فراتر از حدود اختیارات او دانسته‌اند. بااین‌وجود منوچهر شیبانی اصل ـ مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ـ به ایسنا گفت که وزارت راه و شهرسازی در این زمینه جایگاه قانونی دارد و اگر قرار باشد تغییراتی در متن قانون اعمال شود باید در هیات وزیران به تصویب برسد.

 

اخطار وزارتخانه به سازمان‌های نظام‌مهندسی در برخی استان‌ها

حامد مظاهریان ـ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ـ نیز با تاکید بر این‌که بخشنامه‌های وزیر قطعی و لازم‌الاجرا است از دادن اخطار به سازمان‌های نظام‌مهندسی استان‌هایی که هنوز ارجاع نظارت را راسا انجام می‌دهند خبر داد. مظاهریان هم‌چنین در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در اجرای بخشنامه‌های موسوم به پنج درصد، تعارض منافع و حق انتخاب مهندس توسط مالک جدی هستیم و با متخلفان برخورد می‌کنیم.

این اظهارات پس‌ازآن بیان شد که وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در گردهمایی در دانشکده فنی دانشگاه تهران درباره اصلاحاتی که اخیراً در نظام‌مهندسی صورت داده، گفت: هیچ مماشاتی نداریم و حتما مقررات را اجرا می‌کنیم. با قاطعیت هم اجرا می‌کنیم. البته معنای این صحبت این نیست که فردا عملیات انقلابی صورت دهیم بلکه به‌تدریج موارد بازنگری‌شده را پیش می‌بریم.

از سوی دیگر سازمان نظام‌مهندسی گفته است که دستورالعمل‌های وزیر را قبول ندارد و فرج‌الله رجبی، رئیس این سازمان به استان‌های تابعه نامه زده که بخشنامه‌های وزیر را اجرا نکنند و در صورت اجرا با متخلفان برخورد می‌شود. بااین‌حال، مظاهریان از تمکین سازمان‌های نظام‌مهندسی در استان‌های بزرگ از دستورات وزیر سخن می‌گوید.

 

دومین قربانی نظام‌مهندسی کیست؟

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که نظام‌مهندسی دو سه استان هنوز بر اساس روال قبلی، ارجاع نظارت را انجام می‌دهند و ممکن است در روزهای آینده شاهد تعلیق دومین رئیس نظام‌مهندسی باشیم. بعد از آن‌که روز ۵ اردیبهشت‌ماه به دستور عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ پروانه اشتغال به کار حسن قربانخانی ـ رئیس سابق سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ـ به دلیل بی‌توجهی به بخشنامه‌های وزیر، معلق شد شرایط محافظه‌کارانه‌ای در بدنه این سازمان ایجادشده و ارجاع نظارت در بسیاری از استان‌ها تعطیل شده است. بااین‌وجود گفته می‌شود دو سه استان هنوز بر اساس روال سابق، ارجاع را انجام می‌دهند و زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر این‌که تعلیق پروانه اشتغال رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان یکی از این استان‌ها به‌زودی به مدیرکل راه و شهرسازی استان مربوطه ابلاغ خواهد شد.

 

آخوندی مطرح کرد: ۳۰۰ امضا پشت یک نظارت!

روز چهارشنبه، وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی «مهندسی و بازمهندسی آن» گفت: بعضاً در یک نظارت اسم ۳۰۰ مهندس قرار دارد، معلوم است که در این فرآیند امضافروشی دارد فریاد می‌کشد. عباس آخوندی هم‌چنین بیان کرد که مفهوم تعارض منافع در ایران یک مفهوم پذیرفته شده است و برای آن قبحی قائل نیستند. کار با نیت خیر انجام می‌شود ولی کاملا غیراخلاقی است.

وزیر راه و شهرسازی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: فرض کنید یک نفر از من درخواست کند که به‌طور رایگان طراحی یک ساختمان را به‌عنوان مهندس ناظر به عهده بگیرم. اگر این کار را انجام دهم صداوسیما از من به‌عنوان وزیر نمونه تجلیل می‌کند اما وقتی به عمق ماجرا نگاه کنیم می‌بینیم این کار کاملا غیراخلاقی است زیرا اگر در فرآیند طراحی خطایی از من سر بزند تمام کسانی که باید مرا مورد مواخذه قرار دهند زیردست من هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از نگاه سوسیالیستی پرداخت و گفت: به دلیل اینکه اقتصاد ایران نفت‌پایه است معمولا مهندسان دولت پرپول را دوست دارند و می‌گویند اگر ۷۰ درصد پول به بخش‌های دولتی و ۳۰ درصد آن به بخش خصوصی برسد ایده‌آل است. آخر کار این آب مدام کم می‌شود و ارزش‌افزوده‌ای به وجود نمی‌آید.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که لایحه جامع نظام‌مهندسی در چه شرایطی قرار دارد، گفت: این لایحه را آماده کرده‌ایم و به دولت دادیم که در حال بررسی است. البته لایحه جامع نظام‌مهندسی را من در سال ۱۳۸۴ به سازمان برنامه‌وبودجه دولت وقت دادم سپس دولت بعدی لایحه را پس گرفت تا اینکه اخیراً مجدداً آن را به دولت فرستادیم.

 

جلسه مشترک هنوز برگزار نشده است

سخنان وزیر در شرایطی مطرح می‌شود که رجبی به آخوندی پیشنهاد مذاکره بر سر موارد مناقشه را داده است. ۱۱ اردیبهشت‌ماه رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با بیان این‌که وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد گفت‌وگو بر روی مسائل مورد مناقشه را پذیرفته است گفت: نباید طوری تلقی شود که سازمان‌های نظام‌مهندسی در برابر اصلاحات مدنظر وزارتخانه مقاومت می‌کنند بلکه ما معتقد به اصلاح امور هستیم.

گفته می‌شود این جلسه قرار است با حضور احمد خرم، حبیب‌الله بیطرف، فرج‌الله رجبی، حامد مظاهریان و عباس آخوندی برگزار شود. هنوز این نشست تشکیل نشده است.


ثبت نظر

ارسال