نرخ رشد تقاضای آلومینیوم نسبت به عرضه در سال‌های پیش رو

پنجره‌ایرانیان؛ بر اساس پیش‌بینی انجام‌شده از سوی شرکت روسال، تقاضای جهانی آلومینیوم تا سال ۲۰۲۱ با نرخ بیشتری نسبت به میزان عرضه، رشد خواهد کرد که این امر سبب شکل‌گیری مازاد تقاضا در سال‌های پیش رو می‌شود. بر اساس این پیش‌بینی، مقدار مازاد تقاضا از حدود ۴۹۲ هزار تن در سال ۲۰۱۶ به حدود ۲.۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.
  • چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 14:57

به گزارش اخبار فلزات، بازار آلومینیوم، همچون بسیاری از فلزات اساسی دیگر، جزو بازارهای نقدی به شمار می‌رود. در چنین بازارهایی قیمت معاملات انجام‌شده به‌طور لحظه‌ای متغیر است. گرچه قیمت محصولاتی چون آلومینیوم از عوامل گسترده‌ای چون ارزش دلار آمریکا، قیمت نفت و قیمت مواد اولیه نظیر آلومینا تأثیر می‌پذیرد، اما از بنیادی‌ترین عوامل باید به تقابل میزان عرضه و تقاضای آن در بازار اشاره کرد که به عامل بنیادین شهره است. غیرازاین عوامل، حالت فروش تکنیال نیز در بازار ممکن است رخ دهد که در آن قیمت بر اساس روند گذشته تغییر می‌کند؛ گرچه این مورد در معاملات آلومینیوم کمتر دیده شده است.

به‌طورکلی، مهم‌ترین عامل تأثیر‌گذار در معاملات آلومینیوم و قیمت آن در بازارهای بین‌المللی عرضه و تقاضا است. پیش‌بینی‌هایی که از سوی سازمان‌های مختلف در مورد میزان عرضه و تقاضای این کالا صورت گرفته، اغلب نشان‌گر مازاد تقاضا در چند سال آینده است. از بین شرکت‌های مهم آلومینیومی، روسال و آلکان با توجه به رصد بازار و شرایط جهانی این صنعت، تلاش می‌کنند تا میزان عرضه و تقاضای آلومینیوم را در سطح جهان پیش‌بینی کنند تا با توجه به شرایط، پروژه و طرح‌های مناسبی برای مواجهه با موقعیت بازار برنامه‌ریزی کنند. نمودار، میزان عرضه و تقاضای آلومینیوم را بر اساس پیش‌بینی شرکت روسال تا سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، در سال ۲۰۱۵ بازار آلومینیوم با مقداری جزئی مازاد عرضه مواجه بود که در سال ۲۰۱۶، مقدار عرضه از میزان رشد تقاضا بازماند و سبب افزایش تقاضا شد. پیش‌بینی شرکت روسال می‌گوید؛ مقدار تقاضای آلومینیوم در سال‌های آتی بیشتر از میزان عرضه خواهد بود. به این صورت که مازاد تقاضای ۴۹۲ هزار تنی در سال ۲۰۱۶، به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که مقدار عرضه بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به‌طور متوسط سالانه ۳.۵ درصد رشد خواهد داشت، درحالی‌که این میزان برای تقاضا در حدود ۴.۰ درصد برآورد شده است.



این مقدار از تقاضای آلومینیوم تأثیر قابل‌توجهی از انقلاب صنعت خودروسازی برای ساخت خودروهای سبک‌تر خواهد بود. با توجه به این‌که صنعت خودروسازی به سمت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی در حال حرکت است استفاده از مواد سبک ضروری است و انتظار می‌رود تقاضای آلومینیوم با نرخ بیشتری نسبت به عرضه افزایش یابد. از طرف دیگر، در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه همچون چین و هند، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش‌های پایین‌دست در دست اجراست که با اتمام آن‌ها، مقدار تقاضای آلومینیوم با شدت بیشتری افزایش خواهد یافت؛ این مورد در نمودار قابل مشاهده است.


ثبت نظر

ارسال