ادعای تامل برانگیز روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت;

انحصار در آلومینیوم سندیت ندارد!

پنجره‌ایرانیان؛ مدتی است روند عرضه و توزیع مواد اولیه آلومینیوم در کشور با مشکلات جدی و بی‌سابقه مواجه شده است و صدای بسیاری از تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی آلومینیوم را درآورده است. از سوی دیگر برخی گزارش‌های تایید نشده از تعطیلی و نیمه تعطیلی ۳۰-۴۰ درصد واحدهای تولیدکننده آلومینیوم در ماه‌های اخیر به همین علت خبر می‌دهند.
  • پنجشنبه 18 آبان 1396 ساعت 5:51

به گزارش شاتا، بااینکه بررسی‌های مختلف رد پای برخی افراد معلوم را در تخریب عمدی روند عادی عرضه و توزیع مواد اولیه و ایجاد انحصار و دامپینگ در صنعت آلومینیوم مشخص می‌کند و این موضوع در جلسات و مکاتبات گوناگون به اطلاع وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار رسیده است و آن‌ها نیز حتی در این مورد دستورات و مصوباتی تقریباً بی‌اثر را صادر کرده‌اند، مرکز روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعیه‌ای عجیب را صادر کرده است که بسیار جالب و تامل برانگیز است. متن این اطلاعیه را در زیر می‌خوانیم:

«با توجه به همکاری سه شرکت تولیدکننده آلومینیوم و تولید ۲۹۴ هزار تن شمش آلومینیوم توسط این شرکت‌ها در سال گذشته، انحصار در آلومینیوم سندیت ندارد و در صورت مشاهده اقدام قانونی به عمل خواهد آمد. در پاسخ به ادعای خلاف واقع برخی رسانه‌ها در خصوص «انحصار در تولید آلومینیوم» مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی جهت شفاف‌سازی ارائه داد: بر اساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به بورس کالا، سه شرکت تولیدی ایرالکو، المهدی و هرمزال متعهد به عرضه مستمر و منظم ماهانة ۱۶ هزار تن شمش خالص (میانگین هفتگی ۴۰۰۰ تن) در بورس شدند. در سال گذشته توسط سه تولیدکننده، ۲۹۴ هزار تن شمش آلومینیوم تولید شد که از این مقدار ۱۱۲ هزار تن آن برای تأمین مواد اولیه (پودر آلومینا) صادرات انجام شد و ۱۸۲ هزار تن جهت تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی عرضه داخلی داشت. همچنین در جلسه‌های متعددی که با حضور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان (صنایع پایین‌دستی) در ایمیدرو و بورس کالای ایران در مهرماه تشکیل شد، موضوع مجدداً بررسی و در نامه‌ای از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عرضه مقدار اعلام‌شده مجدداً تأکید شد. بر این اساس با توجه به همکاری شرکت‌های تولیدکننده، انحصار در آلومینیوم سندیت ندارد و در صورت مشاهده اقدام قانونی به عمل خواهد آمد.»


ثبت نظر

ارسال