سهم ۸.۵ درصدی خاورمیانه از کل تجارت محصولات نورد آلومینیوم جهان؛

واردات محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه

پنجره‌ایرانیان؛ بخش اعظمی از کل تجارت محصولات نورد آلومینیوم را ورق تشکیل می‌دهد و نزدیک به ۸.۵ درصد کل تجارت جهان از محصولات نورد آلومینیوم، به واردات این محصولات در کشورهای منطقه خاورمیانه اختصاص دارد. به‌طوری‌که بزرگ‌ترین واردکنندگان این محصولات کشورهای عربستان، ترکیه و امارات متحده عربی بودند.
  • سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 ساعت 21:18

به گزارش فلزات آنلاین، محصولات نورد آلومینیوم، یکی از مهم‌ترین انواع نیمه ساخته‌های صنعت آلومینیوم را تشکیل می‌دهد. این محصولات را می‌توان به ۲ دسته کلی باضخامت کمتر از ۰.۲ میلی‌متر (تحت عنوان فویل) و ضخامت‌هایی بیش از ۰.۲ میلی‌متر (تحت عنوان ورق و تسمه) تقسیم‌بندی کرد. بخش اعظمی از کل تجارت محصولات نورد آلومینیوم را ورق تشکیل می‌دهد. بااین‌حال، سهم فویل که ارزش‌افزوده بیشتری نسبت به ورق برخوردار دارد، در بازار صادراتی برخی از کشورهای مطرح صادرکننده محصولات نورد آلومینیومی شاهد رشد قابل‌توجهی بوده است.

نزدیک به ۸.۵ درصد کل تجارت جهان از محصولات نورد آلومینیوم، به واردات این محصولات در کشورهای منطقه خاورمیانه اختصاص دارد. در نمودار ۱، حجم واردات محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه طی ۵ سال گذشته نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مجموع کشورهای خاورمیانه، به‌طور میانگین در هرسال بیش از ۹۰۰ هزار تن واردات محصولات نورد آلومینیوم داشتند. بااین‌حال سهم فویل در واردات کشورهای خاورمیانه، کمی بیشتر از میانگین جهانی بود و این امر را می‌توان به روند توسعه صنعت خودروسازی در این منطقه منوط دانست. درحالی‌که صنعت خودروسازی باعث رونق تجارت ورق در جهان شده است، در خاورمیانه به دلیل عدم توسعه‌یافتگی مطلوب این صنعت، از رونق کمتری برخوردار بوده است.

 

 

در نمودار ۲، سهم بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه در سال ۲۰۱۶ نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات نورد آلومینیومی در خاورمیانه در سال ۲۰۱۶ عربستان، ترکیه و امارات متحده عربی بودند. این ۳ کشور، بیش از ۶۵ درصد کل واردات خاورمیانه را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص دادند. در بین کلیه واردکنندگان محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه، فویل در بازار وارداتی محصولات نورد آلومینیومی ترکیه پس از اردن، دارای کمترین سهم بود؛ سهم فویل از این بازار برای ترکیه در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۲ درصد و برای اردن حدود ۱۷ درصد بود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، ترکیه در سال‌های گذشته تولیدات و صادرات فویل آلومینیومی را افزایش داده است. ازاین‌رو میزان تقاضای وارداتی آن نسبت به این محصول کاهش‌یافته تا جایی که کمترین سهم از این محصول، در ترکیب وارداتی محصولات نورد به این کشور پس از اردن اختصاص یافت.

سهم کشورهای امارات و عربستان، طی سال‌های گذشته با کاهش حجم واردات آن‌ها، کاهش داشت. درعین‌حال، واردات ترکیه از محصولات نورد آلومینیومی طی سال‌های گذشته روندی صعودی داشت. در خصوص عربستان، حجم واردات آن از ۲۵۵ هزار تن در سال ۲۰۱۲ به حدود ۲۰۸ هزار تن در سال ۲۰۱۶ کاهش داشت. این رقم برای امارات متحده عربی، از ۲۲۳ هزار تن به ۱۸۰ هزار تن کاهش یافت؛ اما درعین‌حال، حجم واردات ترکیه از محصولات نورد آلومینیوم از ۱۲۰ هزار تن در سال ۲۰۱۲ به ۱۷۸ هزار تن رسید. به‌غیراز سال ۲۰۱۴، بزرگ‌ترین واردکننده محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه، عربستان بوده است. گفتنی است که در سال ۲۰۱۴ که حجم واردات محصولات نورد امارات از سایر کشورهای منطقه پیشی گرفت و رشد تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به ترکیه و عربستان افزایش داشت.


ثبت نظر

ارسال