بررسی مهندسی و سازه ‏ای سیستم‏ های کرتین ‏وال

نمای شیشه‏ ای کرتین ‏وال، سیستمی نسبتا جدید در صنعت نمای کشورمان است که تاکنون با استقبال بسیار مناسب بازار نیز رو به ‏رو بوده است.
  • شنبه 10 مهر 1395 ساعت 15:29

روشن است آگاهی ‏رسانی و طرح اطلاعات فنی در این زمینه می‏ تواند باعث ارتقای این قبیل سیستم‏ های نوین در کشور شود. دوست عزیز و بزرگوارمان مهندس شهرام علیزاده، مدیر عامل شرکت آلوکد که همواره اطلاعات خود را بدون هیچ دریغی در اختیار پنجره ایرانیان و خوانندگان این نشریه قرار می ‏دهند، این بار طی چند شماره این مبحث را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داده و مسائل فنی آن را برایمان تبیین کرده ‏اند. آنچه در ادامه می‏ خوانید، بخش چهارم و آخر این مقاله است که موضوع جداره ‏های شفاف (شیشه‏ ها) در بناها و مباحث پیرامونی آنها را مورد بررسی قرار می ‏‏دهد. ضمن سپاس از جناب علیزاده با هم این مقاله را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

بررسی جداره‏ های شفاف (شیشهها) در بناها و مباحث پیرامونی آنها

در پوسته خارجی ساختمان‏ ها، جداره‏ های شفاف نقش ویژه‏ ایی داشته و انتظارات عملکردی از آنها به مراتب از بخش‏ های دیگر سازه ‏های نما بیشتر است. در این مبحث این موضوع را از دو زاویه مورد بررسی قرار خواهیم داد. اول: از زاویه تامین امنیت لازم در هنگام استفاده در نماها و دوم: از زاویه انتقال انرژی و بهینه ‏سازی مصرف انرژی در ساختمان ‏ها.

بخش اول: تامین امنیت لازم در هنگام استفاده در نماها

در بخش سوم از سلسله گفتار بررسی مهندسی و سازه‏ های سیستم کرتین ‏وال، رفتار ساختمان و سازه ‏های کرتین ‏والی را در حین وقوع زلزله و بحران بررسی کردیم. از آیتم‏ های مهم دراین قسمت جداره‏ های شفاف (‏شیشه ‏ها‏) هستند که سعی خواهیم کرد به بررسی مهندسی این جداره ‏های شفاف بپردازیم. وزن حاصل از جداره ‏های شفاف در سازه‏ های کرتین ‏والی از مباحث مهم و محاسباتی در این سیستم می‏ باشد. ولی پیش از این، موضوع مقاومت این جداره ‏های شفاف و خطرات ناشی از استفاده ناصحیح و غیر مهندسی از آنها در نماها وبناها مورد توجه می ‏باشد.

1- شیشه‏ ها، پلی‏کربنات ‏ها و پلکسی‏گلاس‏ ها، از جمله جداره‏ های شفاف هستند که در ساختمان ‏ها مورد استفاده قرار می ‏گیرند که دراین بین شیشه ‏ها بیشترین سهم را دارند، با توجه به تنوع رنگ و نوع شیشه ‏ها بررسی آنها و انتخاب بهترین نوع شیشه در سازه ‏ها بسیار مهم می‏ باشد.

شیشه چیست؟

شیشه به‏ طور کلی یک جامد آمورف است، ولی جامد بلوری نمی ‏باشد و از سرد شدن ماده‏ای معدنی که بدون تبلور به حالت صلب درآمده است حاصل می‏ گردد. معروف‏ترین شیشه‏ هایی که در مقیاس صنعتی تولید می ‏شوند، عبارتند از شیشه‏ های سودالایم (‏شیشه جام‏)، شیشه ‏های بورو سیلیکاتی و شیشه‏ های کریستال. شیشه‏ های سودالایم بیش از 95 درصد از میزان کل شیشه‏ های تولیدی در جهان را شامل می ‏شوند. شیشه‏ های در و پنجره ‏ها، نماها، خودروها، بطری‏ ها و ... از این نوع هستند. ترکیب اصلی این شیشه ‏ها، اکسید سیلیسوم، اکسید کلسیم و اکسید سدیم می ‏باشد.

 

نشریه پنجره ایرانیان ـ سال نهم ـ شماره 107 ـ شهریور 95


ثبت نظر

ارسال