چگونه یک پنجره استاندارد بسازیم؟ (بخش نخست)

واحد فنی شرکت هورامکو

  • سه شنبه 16 خرداد 1396 ساعت 23:11

پیشگفتار

بشر در طول ادوار گذشته همواره سعی در بالا بردن سطح کیفیت زندگی خویش داشته است. شکل گرفتن صنایع مختلف و پیشرفت و توسعه آنها دستاورد همین موضوع می‌باشد.واضح و مبرهن است که دراین میان برخی کشورها، در برخی صنایع پیشگام بوده و از صاحبان دانش فنی و تکنولوژی آن محسوب می‌شوند.

از این‌رو طبیعی است هر جامعه‌ای تلاش دارد تا با ورود تکنولوژی و استفاده از علم روز دنیا از قافله عقب نمانده و خود را در سطح قابل قبولی نگه دارد.کشور ما نیز از این قائده مستثنی نبوده و مسئولان آن همواره تلاش داشته‌اند با توجه به پتانسیلی که از نظر نیروی جوان و تحصیل کرده و نیز ذخائر معادن و منابع طبیعی وجود دارد، ضمن ورود تکنولوژی روز دنیا، باعث رشد صنایع و ارتقاء سطح کیفی آن گردند.

در این میان صنایع کوچک سهم چشمگیری در این زمینه داشته‌اند. یکی از صنایع نوپا که تقریبا عمری 20 ساله در ایران دارد و حاصل تلاش صنایع کوچک می‌باشد، صنعت تولید پروفیل و در و پنجره یو.پی.وی.سی است.قدمت این صنعت در اروپا حدود 70 سال است و هنوز هم با توجه به ویژگی‌هایی که در این محصول وجود دارد، به عنوان انتخاب اول مصرف کننده‌ها به‌شمار می‌رود.

 برای مشاهده فایل پی دی اف کامل کلیک کنید.

اما سئوال اینجاست که چرا در ایران، این صنعت نوپا قبل از اینکه به بلوغ برسد در حال زوال و نابودی است؟

همه ما می‌دانیم خواسته هر مصرف‌کننده، محقق شدن تمامی ویژگی‌ها و مزیت هایی است که در هنگام فروش برآنها تاکید می‌کنیم. پس می‌توان پاسخ سئوال را درهمین موضوع یافت.

آری، محقق نشدن وعده‌های داده شده به مشتریان توسط برخی تولیدکنندگان که همانا عدم برخورداری محصول از کیفیت لازم و برآورده نکردن کارایی و مزیت قابل انتظار از این پنجره‌هاست، باعث بروز چنین مشکلی شده و این صنعت را در لبه پرتگاه قرار داده است.

اما علت چیست؟

متاسفانه در هنگام ورود این صنعت و تکنولوژی به کشورمان، به‌جز چند شرکت، هیچ یک دانش فنی تولید آن را به کشور وارد نکرده یا به‌کار نبستند. در واقع در صنایع کوچک برای این مقوله فکری نشده و هیچ سازمان یا پژوهشکده‌ای متولی انجام این امر نمی‌باشد ، ضمنا هیچ منعی برای فعالیت تولیدی شرکت‌های فاقد این دانش وجود ندارد.

واضح است که در چنین شرایطی شرکت‌هایی بدون داشتن پایه علمی، پا به عرصه می‌گذارند و با تولیدات بی‌کیفیت، در طول عمر کوتاه خود به دلیل داشتن قیمت‌های پایین‌تر از شرکت‌های  معتبر، بازار رقابت را ربوده و این صنعت را به نابودی می‌کشانند. به بیان دیگر عرضه محصولات بی‌کیفیت به بازار توسط این شرکت‌ها باعث رو گرداندن مشتریان از این نوع محصول شده و سبب می‌شود معدود شرکت‌های معتبری که تاکنون توانسته‌اند دراین بازار آشفته مقاومت کنند، به دلیل عدم اعتماد مشتریان به این محصول، یکی پس از دیگری از عرصه تولید حذف شوند.

در اینجا شرکت هورامکو قصد دارد با به اشتراک‌گذاری دانش فنی این صنعت، گامی مهم در جهت نجات این صنعت بردارد.

 

ضرورت استفاده از پنجره های یو.پی.وی.سی ‏

در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت، پنجره به‌عنوان یکی از آیتم‌های موثر در ساختمان، ازجنبه‌های مختلف کسب نور، حرارت، زیبایی و مانعی دربرابر باد، باران و گرد و غبار و آلودگی‌های صوتی به‌شمار می‌رود. از این‌رو نوع پنجره و انتخاب صحیح و بجای آن می‌تواند در میزان مصرف حامل‌های انرژی در سطح کلان نقش مهمی را ایفا کند.

با توجه به اینکه حدود 25 تا 30 درصد از اتلاف انرژی صورت گرفته در ساختمان‌ها از طریق پنجره‌ها می‌باشد، دوجداره کردن پنجره‌ها و کاهش اتلاف انرژی ناشی از آن تا 50 درصد، می‌تواند یکی از راهبردهای جدی و مهم باشد.پنجره‌ای که در دهه‌های اخیر در سراسر جهان مورد تایید قرار گرفته و به‌طور گسترده کاربرد داشته است، پنجره‌های یو.پی.وی.سی با شیشه‌های دو یا سه جداره است.

پر واضح است، اگر بخواهیم پنجره‌ای با کیفیت و ویژگی‌ها و عملکردهای مثبتی که در بالا به آن اشاره شد داشته باشیم، می‌بایست در تمامی مراحل و پروسه ساخت، از تامین مواد اولیه گرفته تا نصب پنجره‌ها، کلیه استانداردها و قواعد و اصول فنی آن را رعایت کرده و به‌کار ببندیم.

بدین منظور ضمن برشمردن  مراحل مختلف کار، به بحث پیرامون آنها پرداخته و دانش فنی لازم را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

 

سرفصل مطالب

  1. مواد اولیه
  2. انبارش مواد اولیه
  3. ابعاد برداری
  4. طراحی مهندسی و محاسبات استاتیکی
  5. تولید
  6. نگهداری و تعمیرات ماشین آلات
  7. کنترل کیفیت
  8. انبارش و ارسال محصول
  9. نصب
  10. توصیه های نگهداری از محصولات

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 116-خرداد 96


ثبت نظر

ارسال