بازدید اختصاصی پنجره ایرانیان از بزرگترین واحد تولیدی پروفیل یو.پی.وی.سی کشور

چرا وین‌تک پنجره یک؟

وین‌تک از معدود برندهای صنعت در و پنجره است که شهرتی عام دارد و نه‌تنها تمامی اهالی این صنعت آن را می‌شناسند بلکه عموم جامعه نیز با این نام آشنا هستند. وین‌تک در ذهن ایرانیان با عبارت پنجره یک عجین شده است. اما آیا واقعا وین‌تک پنجره یک است؟
  • یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 ساعت 21:39

برای به دست آوردن پاسخ این سوال گروه خبری پنجره ایرانیان سفری یک روزه به شهر تبریز و شهرک سرمایه‌گذاری‌های خارجی این شهر ترتیب داد. در این سفر از نزدیک با بزرگترین واحد تولیدی پروفیل یو.پی.وی.سی کشور آشنا شدیم و ضمن تهیه گزارش‌های خبری و تصویری از بخش‌های متعدد مجموعه پهناور آدوپن پلاستیک پرشین برای خوانندگان ارجمند، به‌دنبال یافتن پاسخ این سوال بودیم که چرا وین‌تک پنجره یک؟

مجموعه وین‌تک در مساحتی به وسعت 110 هزار مترمربع احداث شده است که 35 هزار مترمربع آن به کارخانه تولید پروفیل یو.پی.وی.سی اختصاص‌ یافته است. همچنین 16 خط اکسترودر به‌صورت شبانه‌روزی در آن مشغول تولید انواع مختلف پروفیل‌های یو.پی.وی.سی هستند. همچنین در حال حاضر 200 نفر در کارخانه و 50 نفر در دفتر وین‌تک تهران مشغول به کار هستند. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که وین‌تک به لحاظ کمی رتبه یک را در کشور در اختیار دارد. ضمن اینکه تمامی این ارقام با توجه به‌طرح‌های توسعه‌ای که وین‌تک در دستور کار خود دارد، در آینده‌ای بسیار نزدیک رشد چشمگیری خواهند داشت. اما آیا کمیت برای تبدیل شدن به پنجره یک، کافی است؟

مسلما پاسخ این سوال منفی است و عوامل دیگری نیز برای کسب این رتبه لازم است. روشن است که مهمترین امتیاز یک پروفیل کیفیت آن است. مجموعه وین‌تک با اندیشیدن تدابیری از این لحاظ نیز خود را در جایگاه برتری قرار داده است. نخست با به‌کار گرفتن نیروی کار آموزش‌دیده و ورزیده و از همه مهم‌تر بهره گرفتن از مدیری کهنه‌کار و سختکوش در راس کارخانه، توانسته است پنجره‌ای با کیفیت وین‌تک روانه بازار کند. تاکنون ایوب ساقگون توانسته است از عهده وظایف سنگینی که بر دوش دارد به‌خوبی برآید.

 اما رسیدن به کیفیت بالا یک مسئله است، و حفظ و تداوم آن مسئله‌ای دیگر. وین‌تک برای صیانت از کیفیت محصولات خویش و البته ارتقای روزافزون آن، اقدام به تاسیس آزمایشگاه کنترل کیفی در مجموعه خود کرده است. آزمایشگاه وین‌تک به‌لحاظ تجهیزات و برخورداری دستگاه‌های پیشرفته، اگر نگوییم بی‌نظیر قطعا در کشورمان کم‌نظیر است. امروزه این آزمایشگاه نه‌تنها حفظ و ارتقای کیفیت محصولات وین‌تک را برعهده گرفته است، بلکه با برقراری همکاری مستمر با اداره کل استاندارد، به مرکزی برای کنترل کیفیت پروفیل‌های یو.پی.وی.سی کشورمان تبدیل شده است، و مهندس زینب مظفری مدیریت این واحد را بادرایت و دقت تمام برعهده دارد.

تمامی این دستاوردها در بخش تولید این مجموعه بود، اما بخش مهمی از فعالیت یک مجموعه تولیدی برعهده واحد فروش است. شاید به‌جرات بتوان گفت وین‌تک با مدیریت رضا زرگر یکی از موفق‌ترین واحدهای فروش پروفیل در کشور را در اختیار دارد. تجربه نزدیک به دو دهه‌ای فروش وین‌تک، این واحد را بسیار توانمند کرده است. در حال حاضر بیش از 250 نماینده رسمی وین‌تک در سراسر ایران مشغول به فعالیت هستند و واحد فروش وین‌تک نظارت کافی و بدون اغماضی را بر نحوه فعالیت این کارگاه‌ها دارد. آموزش مستمر کارشناسان فنی این کارگاه‌ها یک از سیاست‌هایی است که وین‌تک از بدو فعالیت خود در دستور کار قرار داده تا ضمن صیانت از برند خود، رضایت مصرف‌کنندگان وین‌تک را جلب کند. همچنین صدور بیمه‌نامه‌های واقعی برای پروژه‌های مختلف و همچنین رتبه‌بندی نمایندگان از دیگر تدابیری است که واحد فروش وین‌تک برای استمرار موفقیت‌های خود اتخاذ کرده است.

گذشته از همه این‌ها، با قاطعیت کامل می‌توان گفت وین‌تک یک سازمان ساختارمند است، موضوعی که متاسفانه در این صنعت به‌ندرت دیده می‌شود. به‌غیر از دستاوردهای مستمر این مجموعه، وجود واحدی به نام برنامه‌ریزی تولید گواهی بر این ادعاست. این واحد که به مدیریت پویا و توانمند مهندس سمیه گوزلی ‏اداره می‌شود، به‌مثابه مغز متفکر سازمان وین‌تک بوده و ضمن تعیین اهداف کوتاه و بلندمدت مجموعه، هماهنگی کامل را میان بخش‌های متعدد و وسیع وین‌تک برقرار کرده است. تردیدی نیست که همه این موفقیت‌ها را نمی‌توان به روش‌های مدیریتی سنتی به دست آورد و برای بزرگ و اول بودن قطعا باید سازمانی اندیشید و سازمانی رفتار کرد.

اما همه این‌ها مرهون تلاش و پشتکار کاوه خداپرست است. البته نه فقط به این دلیل که مدیرعامل سرسخت و خوش‌فکر وین‌تک توانسته است بدون هیچ کمک دولتی سرمایه‌های خارجی را به کشورمان آورد و بزرگترین واحد تولیدی را احداث کند و در خصوص اشتغال‌زایی و پیشرفت اقتصاد کشور گام بردارد، بلکه به این دلیل که سازمانی می‌اندیشد، کار تیمی را در سازمان خود نهادینه ساخته و با دادن آزادی عمل به واحدهای تخصصی مجموعه خود، پویایی را برای وین‌تک به ارمغان آورده است.

با مروری کوتاه بر مشاهداتی که ما از نزدیک در مجموعه وین‌تک داشتیم، می‌توانیم بگوییم که پنجره‌ یک زیبنده قامت وین‌تک است و به‌هیچ‌وجه ادعای گزافه نیست.

در ادامه نظر شما همراهان همیشگی پنجره ایرانیان را به گفتگوهایی که با مدیران وین‌تک انجام دادیم و تصاویر این بازدید جلب می‌کنیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کامل کلیک کنید.


نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 115-اردیبهشت96

 


ثبت نظر

ارسال