گزارش پنجره ایرانیان از یک رویداد ساختمانی

یک روز در نمایشگاه

پنجره‌ایرانیان؛ صدای بوق ممتد، چرت پشت ترافیک را پاره می‌کند، ماشین‌ها پشت سر هم مثل یک گردان نظامی کامل، ایستاده‌اند و منتظرند مسیر باز شود و پیش بروند. یک ربعی هست در ترافیک خیابان سئول منتظریم تا این قطار سنگین بی‌تحرک از جای خود کنده شود و به پیش برود. ترافیک هر از چند دقیقه یک‌بار مسیری به سمت جلو، باز می‌کند. ماشین‌های پشت سر هم، که ردیف شده‌اند گویی به این کندی و بی‌تحرکی عادت کرده‌اند. راننده‌ها همه که نه، اما عده‌ای‌شان پشت فرمان چرت می‌زنند یا با موبایلشان دارند بازی می‌کنند. هرازگاهی هم که حواسشان نیست و ماشین‌های جلوتر یک متر پیش‌ می‌روند، پشت‌سری‌ها دست روی بوق می‌گذارند و چرت راننده را پاره می‌کنند.
  • سه شنبه 1 آبان 1403 ساعت 20:23

این وضعیت تقریبا در این خیابان همیشگی است. هر وقت که نمایشگاهی دایر باشد، آش ترافیک خیابان سئول، همین آش است و کاسه علافی و ماندن در شلوغی، همین کاسه. هر طور هست، با هزار جان کندن و خستگی ناشی از ماندن پشت ترافیک، راهی به داخل نمایشگاه باز می‌شود و نخستین مشکل، چهره خودش را با خنده‌ای تمسخرآمیز نشان می‌دهد و این سوال بین بچه‌‎های تحریریه ماهنامه پنجره‌ایرانیان چشم به چشم منتقل می‌شود که «ماشین را کجا پارک کنیم» و ...

خان اول حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، دقیقا با طرح این سوال آغاز می‌شود راهی طولانی تا خان هفتم (که راهی درازی است) پیش روی همه ما قرار می‌گیرد. با کلی معطلی بالاخره با بچه‌های مجله به ورودی می‌رسیم و بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان تهران آغاز می‌شود. گزارش این بازدید را در سطور آینده بخوانید. 

  

شلوغی روز شنبه

روزی که برای بازدید از نمایشگاه رفتیم شنبه 10 شهریور بود. نمایشگاه بین‌المللی تهران چند روزی است که میزبان اهالی صنعت ساختمان است تا بیست و چهارمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته را به پایان برساند. روز هشتم شهریور مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران با حضور جمعی از معاونان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت، نمایندگان مجلس، رئیس اتاق بازرگانی و جمعی از متخصصان و فعالان این حوزه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و حالا یک روز مانده به پایان این رویداد تیم تحریریه «پنجره‌ایرانیان» به بازدید از این نمایشگاه آمده است.

ورودی جنوب‌_غربی پر است از هیاهو. از هیاهوی ماشین‌ها، خودمان را خلاص می‌کنیم و به خیابان خلیج‌فارس می‌رسیم. از همان ورودی، آدم‌ها دو دسته می‌شوند. یک عده می‌آیند و عده‌ای می‌روند. حس هیجان گویی با جمعیت همراه شده و کنجکاوی در برخی دیگر موج می‌زند. چند نفر آن‌طرف‌تر گویی که به مجموعه‌ای تفریحی آمده‌اند، با ذوق اطراف را می‌پایند. سوله‌های بزرگ با آن درهای آهنی سنگین را پشت سر می‌گذاریم تا خودمان را به سالن‌های اصلی برسانیم. قرار است این نمایشگاه بازدیدکنندگان را به دنیایی از نوآوری‌ها و ایده‌های خلاقانه دعوت ‌کند. یکی دو تا از سالن‌ها نورپردازی هوشمند و طراحی مدرنی دارند و گویا از نظر برخی فضایی دلپذیر و جذاب ایجاد کرده که این‌قدر محو تماشای رنگ و نور هستند.

در یک نگاه کلی سالن‌ها با دیوارهای گاه شیشه‌ای و طراحی باز، یا سرامیک‌های روشن و تاریک و نمایی که حکایت از به کار بردن محصولات و تکنولوژی‌های روز دنیای ساخت‌وساز دارد،  بخشی از محصولات را در آغوش گرفته و به نمایش می‌گذارند. در میان غرفه‌های ساده، گاه غرفه‌هایی وجود دارد که با خلاقیت، دقت و وسواس خاص طراحی شده است؛ از مصالح ساختمانی نوین گرفته تا تجهیزات پیشرفته، همه‌چیز در این نمایشگاه در دسترس است. از این غرفه تا آن غرفه، از این سالن به آن سالن، رنگ‌های زنده و متنوع، گاه حس شادابی و زندگی را به فضا داده است.

 

همایش در راهرو

نمایشگاه‌های صنایع و زمینه‌های گوناگون حالا هر چه که باشد، با اهداف مختلف تشکیل می‌شوند. یکی از اهداف تمام نمایشگاه‌ها این است که متخصصان حوزه صنعتی که در آن زمینه برگزار شده است را گرد هم بیاورد تا محفلی برای تبادل‌نظر به وجود بیاید به همین دلیل هم‌زمان با نمایشگاه‌های گوناگون همایش‌های تخصصی هم برگزار می‌شود. علاوه بر آن درست در زمانی که از غرفه‌ها بازدید می‌کنید افرادی را می‌بینید  از اقشار مختلف، از مهندسان و معماران تا پیمانکاران و سرمایه‌گذاران، که در حال گفت‌وگو و تبادل‌نظر باهم هستند. گاه صداهای خوشحال و پرشور هم‌زمان با صدایی که از بلندگوهای نمایشگاه یا سیستم‌های صوتی غرفه‌ها پخش می‌شود، در هم می‌آمیزد و نوعی از مشغولیت‌های کاری را به گوش می‌رساند. کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای تخصصی مطابق برنامه‌هایی که از قبل تدارک دیده‌اند، برگزار شده است.

آن‌طور که از برخی گفته‌های بازدیدکنندگان برمی‌آید، غرفه‌های تکنولوژی‌های هوشمند ساختمان، با نمایش سیستم‌های اتوماسیون خانگی و فناوری‌های سبز، توجه‌ها را به خود جلب کرده و بازدید بیشتری را به خود اختصاص داده است. در سالن  38، یکی از شرکت‌ها کیوسکی شیشه‌ای را تعبیه کرده است که یکی به هیبت «جوکر» در آن حرکات موزون انجام می‌دهد و بازدیدکنندگان با شگفتی به تماشای نمایش‌ او نشسته‌اند.

در بیشتر غرفه‌ها، فضاهای نشستن وجود دارد و با منویی که از قبل تدارک دیده شده است، از بازدیدکنندگان غرفه پذیرایی می‌شود دقیقا مثل کافه‌ها. این زمان هم فرصتی برای استراحت فراهم می‌کند و هم، زمانی برای گفت‌وگو و مذاکره؛ که در کنار قهوه‌ای داغ  یا شیک آلبالو و طالبی، و حتی آب هندوانه؛ گفتگو درباره ایده‌ها و پروژه‌های یا حتی خریدوفروش‌ها در آینده را لذت‌بخش می‌سازد. فضاها که چند دوره‌ای است در نمایشگاه‌ها مد شده و به‌عنوان نقاط ملاقات برای ایجاد ارتباطات جدید و لذت‌بخش عمل می‌کنند.

این را دیگر بیشتر بازدیدکنندگان می‌دانند که فضای نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران، نه تنها یک بستر تجاری، بلکه یک محیط الهام‌بخش است که خلاقیت‌های شرکت‌های مختلف را شکوفا می‌کند و هر سال آنها را وادار کرده است تا با دستی پر به نمایشگاه بیایند و آینده‌ای روشن برای صنعت ساختمان ترسیم ‌کنند. اینجا جایی است که اگر برنامه‌ها درست باشد می‌تواند نقطه آغاز برای تولد ایده‌های نو باشد. محلی باشد که همکاری‌های جدید شکل بگیرد؛ جایی که شرکت‌های مختلف باهم تلاقی کنند و آینده‌ای بهتر برای صنعت ساختمان رقم بزنند.

 

بیست و چهارمین نمایشگاه در خانه اختتامیه

بسیاری از فعالان صنعت ساختمان در بخش‌های مختلف بر این اعتقاد هستند که نمایشگاه صنعت ساختمان تهران، بزرگ‌ترین رویداد این حوزه است. بزرگ‌ترین رویدادی که هم در دیگر استان‌ها و شهرها مشابه ندارد و هم در منطقه. و اگر بیگ‌فایو دبی را استثنا در نظر بگیریم می‌توان آن را بزرگ‌ترین رویداد صنعت ساختمانی صنعت ساختمان در نظر گرفت. شاید بر همین اساس باشد که در اخبار نیز بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین رویدادهای صنعتی در حوزه ساختمان و معماری در ایران یاد شده است. نمایشگاهی که به‌عنوان یک بستر مناسب برای ارائه آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و خدمات در این صنعت شناخته می‌شود.

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان تهران با چنین تعریفی برگزار شد. بر همین اساس 8 شهریورماه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور جمعی از معاونان وزارت راه و شهرسازی و صمت، نمایندگان مجلس، رئیس اتاق بازرگانی و جمعی از متخصصان و فعالان این حوزه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

بر اساس گزارش ستاد برگزاری نمایشگاه بیست و چهارم، در این دوره از نمایشگاه حدود 800 شرکت داخلی و خارجی در فضایی بالغ بر 100 هزار مترمربع آخرین دستاوردها و خدمات خود را در زمینه بیش از 300 گروه کالایی مختلف وابسته به صنعت ساختمان را در معرض دید علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه قرار داده‌اند. همچنین از جمله گروه‌های کالایی حاضر در این رویداد می‌توان به ابزارآلات، تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی، پوشش‌های سقف و دیوار، تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات و لوازم ایمنی کار، حمام، سونا و آشپزخانه، شیرآلات، در و پنجره، درهای اتوماتیک، رنگ، چسب و رزین، آسانسور، صنعتی سازی و فناوری‌های نوین، کاشی و سرامیک، مصالح پایه و... اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، بیش از 140 نفر هیات تجاری از کشورهای ترکیه، ارمنستان، روسیه، بلاروس، عراق، افغانستان، پاکستان، اقلیم کردستان، عمان، قطر، سوریه، هند و امارات در قالب پاویون‌های مختلف در نمایشگاه حضور داشتند.

روز یکشنبه 11 شهریور نیز مراسم اختتامیه این نمایشگاه با حضور احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این مراسم، محمد سیفی، عضو هیات مدیره کارخانه آجرنسوز نما سخنانی در توصیف وضع موجود ارائه کرد. او در آغاز گفت: بسیار خوشحال هستیم که در نخستین روزهای آغاز به کار دولت چهاردهم توانسته‌ایم از حضور وزیر تعاون بهره ببریم تا بتوانیم مشکلات فعالان صنایع و همچنین پیشنهاد‌های خود را ارائه کنیم.

 او گفت: در حال حاضر در صنایع مختلف مشکلات زیادی از جمله مالیات، بیمه و … وجود دارد که در طول سال‌های اخیر، فعالان آبدیده شده‌اند و توانسته‌اند با این مشکلات کنار بیایند اما مشکلات ما به این موضوع ختم نمی‌شود.

به گفته سیفی: مشکل جدیدی که در روند تولید برای صنایع مختلف اختلال ایجاد کرده است، موضوع انرژی است که متاسفانه با قطع برق در تابستان و قطع گاز در زمستان توانسته است مشکلات جدید و بزرگی را برای تولیدکنندگان ایجاد کند و این موضوع مخصوصاً برای تولیدکنندگانی که نمی‌توانند خط تولید خود را خاموش کنند بسیار آسیب‌زننده خواهد بود.

نایب‌رئیس هیات مدیره گروه بین‌المللی آجرنسوز نما آذرخش ادامه داد: متاسفانه در حوزه مصرف انرژی عدالت رعایت نشده است؛ برای مثال در حوزه مصرف انرژی در بخش تولید آجرنسوز استاندارد خاصی وجود دارد که بر اساس آن میزان مشخصی انرژی برای تولید این محصول مصرف می‌شود، اما در کارخانة آجرنسوز نما آذرخش میزان مصرف انرژی حتی پایین‌تر از حد استانداردهای جهانی است و این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های خام فروش در کشور با استفاده از یارانه‌های تولید در حال فعالیت هستند که اگر یارانه انرژی آن‌ها قطع شود محکوم به تعطیلی خواهند بود چراکه در حال حاضر از یارانه خود استفاده می‌کنند.

او افزود: درخواست ما این است که دولت جدید در اولین گام و هر چه سریع‌تر به مسئله انرژی موردنیاز صنایع مختلف رسیدگی شود تا شاهد پویایی هرچه بیشتر این بخش باشیم.

به گفته این فعال صنعت ساختمان در حال حاضر دنیا به سمت استفاده از هوش مصنوعی و دیجیتالی شدن حرکت می‌کند و اگر بخواهیم همسو با کشورهای روز دنیا حرکت کنیم باید ما نیز به این موضوع پراهمیت توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا از ظرفیت‌های بالای این حوزه نیز بهره ببریم.

 

مسئولان چه گفتند

در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان غیر از احمد میدری، علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری، معاونان وزارتخانه‌های اقتصاد و رفاه، برخی اعضای هیات رئیسه و معاونین اتاق تعاون ایران، جمعی از تولیدکنندگان برتر حوزه صنعت ساختمان، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، نیز حضور داشت. عبداللهی در این مراسم گفت: نمایشگاه صنعت ساختمان بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی کشور به‌حساب می‌آید که 24 امین دوره آن امسال برگزار و تمام تولیدکنندگان حوزه ساختمان و صنایع وابسته در نمایشگاه امسال حضور داشتند.

رئیس اتاق تعاون ایران بیان داشت: بالغ‌بر 850 شرکت بزرگ و اصلی کشور در این رویداد بزرگ حاضر بودند که از این میان 800 شرکت داخلی و 50 شرکت از کشورهای خارجی حاضر بودند. بازدیدکنندگان تخصصی و عمومی و همچنین هیات‌های تجاری تخصصی از کشورهای مختلف جهانی طی 4 روز برگزاری این رویداد از آن بازدید داشتند. طبق آماری که در اختیار داریم بالغ بر 200 نفر در قالب هیات‌های تجاری از کشورهای خارجی از سالن‌های نمایشگاه بازدید داشته‌اند.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به بازخوردهای بازدیدکنندگان خارجی بیان داشت: با بررسی‌های انجام شده بازدیدکنندگانی که از کشورهای دیگر برای بازدید از این رویداد آمده بودند، بر کیفیت بالای محصولات ساختمانی در ایران تاکید و اذعان داشتند تولیدات ایرانی نسبت به دیگر نمایشگاه‌هایی که بازدید داشتند، جذابیت بالاتری برای آن‌ها داشته است.

عبداللهی در ادامه مراسم اختتامیه ابراز داشت: در نمایشگاه امسال 4 دوره آموزشی در حوزه‌های مختلف، بازدید هیات‌های تجاری و جلسات B2B برای شرکت‌ها با هیات‌های تجاری و بازدیدکنندگان خارجی برگزار شد. همچنین هیات‌هایی برای استفاده از دانش فنی مهندسی ایرانی در این رویداد حاضر بودند.

او افزود: روز گذشته با یکی از این هیات‌های تجاری عراقی به تفاهمی برای ساخت 150 هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌ها به تفاهماتی رسیدیم تا با استفاده از مصالح ایرانی این واحدها ساخته شوند. او ادامه داد: امیدواریم که فاز اول این پروژه تا سه ماه آینده با 50 هزار واحد آغاز شود. همچنین با عمان تفاهم‌هایی داشتیم تا مشابه این نمایشگاه را در مسقط برگزار کنیم.

عبداللهی ضمن ابراز امیدواری در مورد افزایش هرچه بیشتر کیفیت محصولات داخلی با برگزاری چنین رویدادهایی بیان داشت: در کل این رویداد به تمامی اهدافی که تعیین شده بود رسیده و دستاوردهای کاملی داشت که امیدواریم تا در سال‌های آینده نیز با قدرتی بیشتر برگزار شود.

او خاطرنشان کرد: رویداد امسال نزدیک به 20 درصد از نظر شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان رشد داشته است و رونمایی و ارائه جدیدترین محصولات، تولیدات، فناوری‌ها و دستاوردهای صنعت ساختمان و همچنین حضور 70 شرکت دانش‌بنیان از مهم‌ترین بخش‌های این نمایشگاه بود.

احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان با اشاره به‌شرط توسعه این صنعت، گفت: بخش خصوصی صرفا منتقد نیستند بلکه به شکلی خواهان تغییر در جهت مثبت هستند. تاکید بر این است که دولت چهاردهم بحث بهبود محیط کسب‌وکار را که از دولت‌های قبل آغاز شده، به‌طورجدی پیگیری کند. وی ادامه داد: ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رویکرد جدیدی را مدنظر داریم که رابطه ما را با فعالان بخش اقتصادی تغییر می‌دهد. سازمان تامین اجتماعی به دنبال رونق اقتصادی در کلیه بخش‌ها است.

او در ادامه افزود: ما در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفتری با عنوان پایدارسازی مشاغل داریم. برخی سازمان‌ها بیشتر بر موضوع وصول درآمد متمرکز هستند، به این معنا که چطور می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند. درواقع این درآمد باید درآمد بلندمدت باشد. اگر در کوتاه‌مدت شما حق بیمه بیشتری را وصول کنید، اما بنگاه‌ها با مشکلات بیشتری روبه‌رو شوند به این معناست که ما آینده خود را به زمان حال فروخته‌ایم و نمی‌توانیم منافع بلندمدت مردم و سازمان‌ها را تضمین کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم عنوان کرد: قاعده بر این است که کارگران برای دریافت دستمزد بیشتر و کارفرمایان برای پرداخت دستمزد کمتر چانه‌زنی می‌کنند، اما درکی که از بهره روی نیروی انسانی و نقش کارگران در بهره روی داریم ما را به این‌سو می‌کشاند که به هر دو طرف مسئله نگاه کنیم. وی افزود: ما واحدهای کارآمدی داریم که در اقتصاد موظف به حمایت از آن‌ها هستیم. باید فرصتی برای حمایت از بنگاه‌های ضعیف ایجاد کنیم، اما این حمایت زمان‌بر و مشروط است. درواقع ما در دوراهی بین منافع بلندمدت کشور و منافع یک بنگاه خاص، باید منافع بلندمدت و همگانی مردم را انتخاب کنیم.

میدری در رابطه با برنامه وزارت کار برای دیجیتالی کردن واحدها مسکونی بیان کرد: یکی از ماموریت‌هایی که درحال‌حاضر از سوی دولت به ما داده شده است، با توجه به اینکه 600 شرکت زیر مجموعه وزارت کار هستند، این است که تاثیر منفی قطعی برق و گاز را نشان دهیم و زمینه‌های بهبود آن را فراهم کنیم. بخش تعاون یک ظرفیت مناسبی برای ایجاد نیروگاه‌ها و دیجیتالی کردن واحدهای مسکونی دارد. ما بیش از 34 میلیون واحد مسکونی داریم، اما فقط یک‌میلیون از این واحدها دیجیتال هستند.

او در ادامه اضافه کرد: اخیرا جلسه‌ای با معاونت تعاون با افراد فعال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی با هدف استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی‌ها برای دیجیتالی کردن واحدهای مسکونی داشتیم. بنابراین این رویداد، قدمی است که ما می‌توانیم از طریق آن ارتباط گسترده‌تری با واحدهای تعاونی و بخش خصوصی در حوزه ساختمان داشته باشیم که در این مسیر به یک سازمان منسجم نیازمندیم. این سازماندهی باید به شکلی باشد که مشکلات موجود برطرف شوند و پیشنهادات موثر در این حوزه به مرحله اجرا برسند.

 

تولیدکنندگان ایرانی رهبران نهضت اقتصادی

علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری(مدظله العالی) هم که در این مراسم حضور داشت گفت: تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند با ایجاد یک تعاون اساسی به رهبران یک نهضت اقتصادی در کشور تبدیل شوند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در این جلسه با طرح پرسش‌هایی اساسی، ابعاد مختلف موضوع جهانی‌شدن را موردبررسی قرار داد و ضمن تأکید بر ضرورت تطبیق اقدامات با مقیاس جهانی، گفت: این سؤال مطرح است که آیا ما امروزه توانایی اجرای پروژه‌های بزرگ در سطح بین‌المللی را داریم

او در ادامه به اهمیت هم‌افزایی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود تاکید کرد و گفت: آیا تولیدکنندگان ما به‌طور کامل از توانمندی‌های خود و سایرین آگاه هستند؟ آیا آن‌ها برای اجرای پروژه‌های بزرگ، همکاری لازم را با یکدیگر برقرار می‌کنند؟

عضو تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: برای دستیابی به اهداف جهانی‌شدن، نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع هستیم که در آن تمام بخش‌های صنعت و تولید کشور باهم ‌افزایی و همکاری، به سمت اجرای پروژه‌های بزرگ و پیچیده حرکت کنند.

آقا محمدی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت ریسک‌پذیری در حوزه تولید، به تشریح مفهوم بهره‌وری پرداخت و گفت: بهره‌وری معنای خاص خود را دارد و به هر اقدام یا فعالیتی که منجر به سود شود نمی‌توان بهره‌وری اطلاق کرد.

او در ادامه گفت: اگرچه نرخ رشد 8 درصد یک هدف بسیار مهم و قابل‌تحسین است، اما دستیابی به این هدف مستلزم ایجاد تغییرات اساسی در رویکردهای فعلی است. به‌عنوان‌مثال آیا در شرایط کنونی طرح ساخت 4 میلیون مسکن در سال قابلیت عملیاتی شدن دارد؟

آقامحمدی با نگاهی امیدوارانه به آینده تولید در کشور، بر قابلیت‌های بالای تولیدکنندگان ایرانی تأکید کرد و گفت: تولیدکنندگان ایران می‌توانند جایگاه خود را در دنیا ارتقا دهند اما رسیدن به این هدف مستلزم آن است که تمام واحدهای تولیدی به یک واحد منسجم تبدیل شوند و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب در پایان گفت: تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند با ایجاد یک تعاون اساسی به رهبران یک نهضت اقتصادی در کشور تبدیل شوند. به‌طور حتم این نهضت تاثیر به سزایی در وضع اقتصاد ایران و معیشت مردم خواهد داشت.

در پایان مراسم اختتامیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، از برترین تولیدکنندگان و تعاونی‌ها و مشارکت‌کنندگان با اهداء لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.


ثبت نظر

ارسال