در رادیو اقتصاد با حضور هوشنگ گودرزی:

مسائل صنعت آلومینیوم کشور مورد بررسی قرارگرفت

پنجره ایرانیان: هوشنگ گودرزی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در برنامه «ساعت صنعت» رادیو اقتصاد اظهار داشت: صنعت آلومینیوم پیشینه‏‌ای 50 ساله‌ای در کشور دارد، اما مسئولان نسبت به رشد و توسعه سرمایه‌گذاری در آن اهتمام نداشته‌اند.
  • یکشنبه 31 مرداد 1395 ساعت 11:9

به گزارش خبرنگار پنجره ایرانیان، اهم مشکلات و مسائل صنعت آلومینیوم کشور در رادیو اقتصاد به بحث و بررسی گذاشته شد. در برنامه چهارشنبه شب، 27 مردادماه، «ساعت صنعت» که با حضور هوشنگ گودرزی، رئیس هیات مدیره و عضو سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، آریا صادق‏نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و مجید پورعطار، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) ترتیب یافت، پیرامون ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و معرفی دستاوردهای صنعت آلومینیوم کشور مباحثی مطرح شد و هر یک از مهمانان به تحلیل گوشه‌ای از مسائل این صنعت مهم در کشور پرداختند.

در این برنامه ضمن اشاره به پیشینه 50 ساله این صنعت در کشور، توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محورهای مهم مورد بحث در این برنامه بدین شرح است:

 کارشناسان این برنامه با بررسی شرایط کلی صنایع مختلف کشور و روند روبه رشد صنعت آلومینیوم در کشورهای همسایه، به دلایل کم توجهی و عدم برنامه‌ریزی اصولی برای رشد و گسترش صنایع آلومینیوم در کشور پرداختند.

 ظرفیت تولید آلومینیوم کشور در حال حاضر 500 هزار تن در سال است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و مطابق سند چشم‌انداز 1404 باید به ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن در سال برسد، عددی که شاید نسبت به میزان تولید فعلی ما قابل توجه باشد، اما نسبت به ظرفیت و توانمندی‌های کشور و در نظر گرفتن میزان فعلی تولید کشورهای کوچک منطقه مثل قطر و امارات با ظرفیت تولید پنج میلیون تن در سال، اصلا میزان قابل ملاحظه‏‌ای نیست.

بنا به اظهارات کارشناسان این برنامه، وجود معادن بوکسیت و ذخایر مواد اولیه، نیروی کار جوان و تحصیل کرده فراوان و سایر پیش شرط‌های توسعه این صنعت، زمینه را برای برنامه‌ریزی اصولی در جهت ارتقاء سطح تولید و گسترش صادرات این صنعت در کشور فراهم آورده ‌است. با این حال، بی‌‏ثباتی در تصمیمات کلان اقتصادی، بانکی و مالیاتی و تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده در این زمینه، شرایط را برای سرمایه‌گذاری خارجی در راستای رشد و توسعه این صنعت، دچار مشکل کرده‌است.

 البته کارشناسان بر این عقیده بودند که چشم‌انداز افق 1404 و برنامه‌های دولت تدبیر و امید، بارقه‌های تازه‌ای برای آینده این صنعت به‏‌وجود آورده‌است که امیدوارند با توجه مسئولان و تلاش صنعتگران این برنامه‌ها به نتیجه مطلوب منجر شود.

گفتنی است، مشروح این گفتگوی رادیویی در شماره آینده نشریه پنجره ایرانیان منتشر خواهد شد.

 

 


ثبت نظر

ارسال