پنجره ایرانیان‏ و تشکل‏ های صنفی

نباید تردیدی به خود راه داد که وجود گروه‏ ها و تشکل ‏های صنفی مایه انسجام و سازماندهی بیشتر یک صنف یا صنعت هستند و حتی می‏ توان گفت صنفی که فاقد چنین سازمان یا تشکل تخصصی باشد، در ابعاد مختلف دچار آشفتگی و تشتت خواهد شد.
  • دوشنبه 1 شهریور 1395 ساعت 11:30

صنعت در و پنجره نیز از این قاعده مستثنا نیست و نیاز به وجود یک کار تیمی و گروهی در سطح کلان صنعت همواره احساس می ‏شده است. پنجره ایرانیان از ابتدای آغاز به کار خود، با علم به اهمیت نقش این تشکل‏ ها از تمامی امکانات و نیروهای خود برای موفقیت چنین گروه‏ هایی بهره گرفته است.البته شرایط ویژه این صنعت وضعیت خاصی را به‏ وجود آورده است؛ به عبارت دیگر، دو بخش بزرگ آلومینیوم و یو.پی.وی.سی در این صنعت بر سر مفهوم پنجره اشتراک منافع یافته‏ اند و از این جهت فعالیت هر یک در سرنوشت دیگری تاثیرگذار شده است. در واقع صنعت پنجره به دو بخش اصلی تقسیم می‏ شود که به لحاظ ماهیت هر کدام از آنها، فعالیت‏ های صنفی آنها نیز تفاوت‏ هایی با هم دارند که این امر اندکی بر پیچیدگی موضوع می‏ افزاید.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

اگر بخواهیم مروری بسیار کوتاه بر این موضوع داشته باشیم، باید ابتدا هر کدام از این دو بخش را به ‏صورت مجزا بررسی کنیم. بخش آلومینیوم با توجه به قدمت بالاتری که دارد، از اتحادی ه‏ای دیرپای برخوردار است که بسیاری از نیازهای این حوزه مانند اخذ مجوزها و برقراری ارتباط با سازمان ‏های دولتی در مواقع لزوم را برآورده می ‏سازد. این در حالی است که صنعت نسبتا نوپای یو.پی.وی.سی از چنین امتیازی برخوردار نیست و حتی مونتاژکاران جهت اخذ پروانه‏ فعالیت خود دچار مشکلاتی بوده و در بسیاری مواقع زیر مجموعه اتحادیه آلومینیوم به شمار می ‏آیند.

اما تشکل ‏های دیگری نیز در این دو بخش مشغول فعالیت هستند، یکی از آنها در بخش یو.پی.وی.سی، انجمن صنایع پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران است که پروفیل‏ سازان یو.پی.وی.سی کشور را گرد آورده و برای بهبود شرایط این قشر از تولیدکنندگان فعالیت می ‏کند. انجمن معتبر دیگر، انجمن صنفی تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران است. در این انجمن نیز تعدادی از دلسوزان این صنعت برای حل مشکلات پنجره‏ سازان یو.پی.وی.سی کشور نهایت تلاش خود را به خرج می‏ دهند.

در بخش آلومینیوم نیز می ‏توان به سندیکای آلومینیوم اشاره کرد و همچنین انجمنی که در شرف تاسیس است و شماری از دغدغه ‏مندان و البته نو اندیشان این صنعت را گرد هم آورده است که ما ورود قریب ‏الوقوع این تشکل را نیز به فال نیک می‏ گیریم.

البته بررسی و شمارش دقیق تشکل ‏های فعال در سراسر کشور نیاز به تحقیقی گسترده‏ تر و مجالی فراخ ‏تر دارد که ذکر آن در این فرصت اندک نمی‏ گنجد. آنچه در بالا آمد شمایی بسیار کلی از وضعیت موجود بود. همانطور که مشاهده می‏ کنید تشکل ‏های متعددی جهت سر و سامان دادن به وضعیت موجود مشغول فعالیت هستند و در آینده نیز احتمال افزوده شدن بر شمار آنان وجود دارد.

اما هدف از طرح این موضوع در این مقاله، اعلام موضع شفاف و صریح پنجره ایرانیان در قبال این مسئله است. همچنان که 106 شماره پنجره ایرانیان و نیز 9 سال فعالیت این نشریه گواهی می ‏دهد، این رسانه از ابتدای شروع به فعالیت خود، همکاری با انجمن ‏های موجود را در سرلوحه کار خویش قرار داده است و در حد توان خود از یاری رسانیدن به آنها در زمینه اطلاع ‏رسانی دریغ نکرده است؛ و در این راه حتی گاهی از اوقات با سوءبرداشت ‏هایی رو به‏ رو شده است، اما وقعی به هیچکدام ننهاده است، چراکه ماهیت کار مطبوعات چنین ایجاب می‏ کند و مطبوعاتچیان نباید این خرده ‏گیری ‏ها را چندان به دل بگیرند؟ در حقیقت پنجره ایرانیان فقط در مسیر ترسیم شده در پیش روی خود گام برمی ‏دارد و در سر یک هوا بیشتر ندارد و آن هم اعتلاء و سربلندی صنعت پنجره سازی کشورمان است؛ و در این راه دست یاری به سوی همه تشکل ‏ها دراز کرده و خود هیچ دستی را بی ‏پاسخ نمی ‏گذارد.

از طرف دیگر، سوءبرداشت دیگری گاه به گوش می‏ رسد که پنجره ایرانیان هیچ موضع و گرایشی و در نتیجه نظری ندارد و سیاست "هرچه پیش آید خوش آید" را در پیش گرفته است. یقین داشته باشید چنین نیست. در همین جا قویا اعلام می ‏کنیم که پنجره ایرانیان نیز از موضع و گرایش خاص خود برخوردار است، و از قضا موضع خود را به‏ کرات و به بهانه ‏های گوناگون بیان داشته است.

در اینجا نیز دوباره و رسما اعلام می ‏کنیم که پنجره ایرانیان به سمت و جهتی گرایش دارد، اما این سمت نه بخش آلومینیوم است و نه بخش یو.پی.وی.سی. به قول معروف، پنجره ایرانیان به هیچکدام از این دو طرف، و هیچ طرف دیگری "غش" نکرده و نمی ‏کند. مسلما پنجره ایرانیان صاحب موضع و نظر است، اما این موضع تضعیف یک بخش یا تقویت یک گروه نیست. پنجره ایرانیان همانطور که بارها و بارها اعلام کرده است، فقط و فقط به سمت "تولید باکیفیت" گرایش دارد و از تمام توان خود برای تضعیف و نهایتا اضمحلال تولیدکنندگان بی‏ کیفیت استفاده کرده و می‏ کند. پنجره ایرانیان خود را رسانه کل صنعت در و پنجره کشور می ‏داند نه بخشی از آن.

اندیشه ‏ای که بر مجموعه پنجره ایرانیان حاکم است، دفاع از اعتبار و آبروی صنعت پنجره‏ سازی است، خواه یو.پی.وی.سی و خواه آلومینیوم. از نقطه نظر گردانندگان این مجموعه، تضعیف هر کدام از این دو بخش نه تنها به تقویت بخش دیگر منتهی نمی ‏شود، بلکه به تضعیف کل صنعت خواهد انجامید.

بر همین اساس بوده است که پنجره ایرانیان همواره همکاری صادقانه‏ ای با تشکل ‏های مختلفی داشته است که بر مبنای دلسوزی ایجاد شده‏ اند و بر همین روال نیز ادامه خواهد داد و در عین حال صراحت لهجه خود را در اعلام مواضع حفظ خواهد کرد.

اما در همین رابطه توجه به یک نکته ضروری می ‏نماید. تعدد و تنوع این تشکل ‏ها، که با توجه به گستردگی این صنعت و گوناگونی فعالیت ‏های موجود امری طبیعی به نظر می‏رسد، خود حکایت از پویایی و سرزندگی فعالان این صنعت دارد و شاید حتی لزوم آن نیز منطقی به نظر آید. اما بدیهی است که اگر همه این تلاش ‏ها در یک مسیر قرار بگیرند، نیرویی صدچندان شکل خواهد گرفت که مطمئنا مشکلات و موانع موجود را با قدرت بیشتری از مقابل گام ‏های این صنعت بر خواهد چید. روشن است که اگر انرژی‏ های موجود در هر کدام از این تشکل ‏ها در کنار هم قرار بگیرند، نه تنها این تعدد و تنوع مایه آشفتگی نخواهد بود، بلکه باعث هم‏ افزایی شده و توانی مضاعف به دلسوزان این صنعت خواهد بخشید.

شاید در آینده نیز تشکلات دیگری پا به عرصه بگذارند و به نظر می ‏رسد هیچ مانعی برای این امر وجود نداشته باشد. در چنین فضایی جای خالی یک تشکل فراگیر احساس می‏ شود که در جایگاه یک چتر حمایتی همه اجزای این صنعت را زیر پوشش خود قرار دهد و با سیاستگذاری ‏های کلان و هماهنگی‏ های سر تا سری سرعت رشد صنعت را روزافزون کند.

از سوی دیگر در صورت تجمیع همه تشکل‏ ها و فعالان، مسلما قدرت اجرایی بسیار بالاتری پدید خواهد آمد و در آن صورت می‏ توان بسیاری از مطالبات بر زمین مانده فعالان این صنعت را از طریق مجاری قانونی از مسئولان ذی‏ربط دولتی طلب کرد.

پنجره ایرانیان چونان همیشه، با همه تشکل ‏های صنفی دلسوز در کل صنعت در و پنجره همکاری می‏ کند و تغییری در رویه همیشگی خود نخواهد داد؛ و از همین فرصت نیز استفاده کرده و دوباره به همه تشکل‏ های فعال در این صنعت اعلام می ‏کنیم که همواره آماده پوشش دادن به کلیه فعالیت ‏ها و اخبار شما در وبسایت و نشریه پنجره ایرانیان هستیم. باشد که این رسانه نیز سهمی هرچند کوچک در تلاش‏ های دلسوزانه شما برای پیشرفت این صنعت داشته باشد. به امید اعتلای صنعت در و پنجره.

نشریه پنجره ایرانیان - سال نهم - شماره 106 - مرداد 95


ثبت نظر

ارسال