پوسته‌‏های فلزی مشبک(مش) (Expanded metal’s (mesh

مهندس شهرام علیزاده، مدیر عامل شرکت آلوکد

  • شنبه 13 آذر 1395 ساعت 9:1

پوسته خارجی نماها در ساختمان‏‌ها حاکی از تفکر معماری حاکم بر آن بنا می‌‏باشد، این پوسته خارجی بناها می‌‏تواند المان‌‏های متنوعی را شامل گردد که نسبت به نوع کاربرد بنا، محیط پیرامونی بنای ساخته شده و شهر و منطق‌ه‏ای که بنا درآن واقع شده، در نظر گرفته شده و انتخاب شوند.

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌‏های تولید مصالح و سهولت دسترسی به برخی جزئیات، پوسته‌‏های جدیدی از نوع مش‌‏های فلزی (استیل، آلومینیومی و گالوانیزه) در دسترس مجریان و طراحان قرار گرفته است.

برای اولین بار این تکنیک در سال 1993 در کتابخانه بین‌‏المللی فرانسه اجرا شد و مورد توجه صاحب‌‏نظران قرار گرفت و هم اکنون این تکنیک با اقبالی روز‏افزون در بسیاری از پروژه‌‏ها در دنیا در حال استفاده است.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

در ابتدا، برای تولید این محصول از گالوانیزه استفاده شد، ولی با پیشرفت تکنولوژی مواد اولیۀ ‏دیگری مورد استفاده قرار گرفت و مش‌‏های مختلفی از جمله آلومینیومی و استیل تولید و به بازار مصرف عرضه شد. صفحات منبسط شده، ورق‌‏های سوراخ‏‌دار و صفحات لقمه‏‌ای و مش‏‌های فلزی اسامی هستند که به این محصول اطلاق می‏‌شود.

خصوصیات صفحات مشی

این صفحات در طراحی بناها و تفکرات پیرامونی آن، دو نوع تفکر متضاد را همزمان می‌‏تواند پوشش دهد: پنهان کردن سطح مورد نظر و بر عکس، مشخص کردن و در مقابل دید قرار دادن سطوح دیگر.

نحوه اجرای این دو نوع تفکر کاملا متضاد، با فاصله از پوسته اصلی و نحوه طراحی پرسپکتیوی در نما میسر می‏‌گردد. به دلیل قابل انعطاف بودن محصول، این امکان فراهم می‏‌شود که برخی از سطوح پوشانیده شوند یا بر عکس؛ به نحوی که سطوح نه به طور کامل دیده و نه به طور کامل پوشانیده شوند (ویژگی جالبی که امروزه طرفداران فراوانی دارد)و به طور کلی امکان پیش‌‏بینی‏‌های مختلف و تفسیرهای متفاوتی را برای ناظر به وجود می‏‌آورد.

در نمای تمام پوشیده همه جزئیات قابل دید و مشخص است، در حالی که در نمای مش جزئیات اجرایی دارای سورپرایز های متنوع و جالب توجهی خواهند بود و از زوایای مختلف تعاریف متفاوتی را موجب می‏‌گردند.

مش‌‏های فلزی به تعبیری همانند حصیرهای چوبی می‏‌توانند قابل انعطاف باشند و در عین حال از مقاومت ایستایی بالایی نیز برخوردار هستند. به دلیل این انعطاف این مش‌‏ها می‌‏‏توانند مانند یک پرده روی هر سطحی در بنا نصب و اجرا گردند. اگر آنها را همانند یک پرده توری شکل فرض کنیم، سطح اجرا را درخشندگی می‌‏بخشند و سطح زیرین خود را کاملا از دید خارج می‏‌کنند که این امر سلایق مختلفی را در یک نقطه مشترک(مش فلزی)به خود جذب می‌‏کند.

مزیت‌‏های این مش‏‌ها چیست؟

این محصول یک پرسپکتیو استاتیکی و معماری خاص را در نما ایجاد می‏‌کند و همانند یک پرده یکپارچه سطح نما را پوشش می‌‏دهد.

با توجه به مواد اولیۀ مورداستفاده، آلومینیوم رنگ‌شده یا استیل 316 در برابر شرایط جوی بسیار مقاوم هستند و به‌‏راحتی تمیز می‌‏شوند (بارش باران به‌تنهایی برای تمیز کردن نما کافی است.)

عمر طولانی محصول، قیمت رقابتی و مدرن بودن محصول بسیار موردتوجه می‏‌باشد و معماران و کارفرمایان دیدگاه‌‏های مثبتی نسبت به این محصول دارند.

همچنین از مش‌‏ها می‌‏توان به‌عنوان سایه‏‌بان نیز استفاده کرد و انتظاراتی را که از سایه‌‏بان‏‌ها ازجمله جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب داریم از این کالا نیز می‏‌توانیم داشته باشیم. مش‌‏ها یک پرده ترانسپارانت بوده و همچنین ویژگی خاصی به نما می‏‌بخشند.

قابلیت رنگ‏‌پذیری این محصول نیز از محسنات و ویژگی‌‏های آن می‌باشد. این محصول را می‌‏توان در ابعاد درخواستی نیز از تولیدکننده و مجری آن دریافت کرد.

نورپردازی‏‌های ویژه‏ای که روی این مش‌‏ها انجام می‌‏شود، سطوح سایه‌روشن رنگی در آن ایجاد می‏‌کند و زیبایی خاصی به بنا و نما می‌‏بخشد. حتی می‌‏توان از آن‌ها به‌عنوان پرده مدیا نیز استفاده کرد. مدیا مش‌‏ها از این خانواده هستند. از مدیا مش‌‏ها در بناها و نماهای با سطوح بزرگ استفاده می‌‏گردد و از کیفیت ویژه‏ای نیز برخوردار می‏‌باشند. روی این مش‏‌ها می‌‏توان با بازی نورها، گرافیک‏‌های خاص و تصاویر و ویدئو‏های مختلفی را به نمایش گذاشت.

این ویژگی مهم امکان ارائه طرح‏‌های خاص و ویژه‏ای را در اختیار معماران و طراحان قرار داده است. استفاده از نما هم به‌عنوان یک صفحه مدیا و نیز بخشی از معماری نما بسیار موردتوجه قرارگرفته است . نورهای LEED کنونی امکان ایجاد 16 میلیون رنگ رادارند که از این ویژگی می‌‏توان بر روی مش‌‏ها بهره‌مند شد.

مدیا مش‌‏ها 40 تا 90 درصد ترانسپارانت بوده ودر صورتی که در مقابل نماهای کرتین وال قرار گیرند باعث گرفتگی کامل دید نشده و فقط از تابش مستقیم نما در روز جلوگیری می‏‌کنند و در شب‏‌ها نیز موزه‏ای از زیبایی و نور را منعکس می‏‌سازند و به‏‌دلیل طراحی ویژه خود  همراه با نمای شیشه‏‌ای کرتین وال بسیار زیبا و استاتیکی دیده می‏‌شوند.

سطوح فلزی و سیع

در نماهای به‌اصطلاح سرد استفاده از مش‏‌ها یا صفحات فلزی در حال افزایش است. در ورق‏‌های گالوانیزه، استیل و آلومینیوم با استفاده از تکنولوژی CNC به‌راحتی می‏‌توان خطوط و اشکال موردنظر را ایجاد کرد: از روزنه‏‌هایی با اشکال منظم و غیرمنظم تا طرح‏‌های هنری و نامنظم.

صفحات فلزی منبسط‌شده

صفحات فلزی منبسط‌شده بسیار مقرون‌به‌صرفه می‏‌باشند. توسط دستگاه‏‌های پرس سنگین تولیدشده و کشیده می‏‌شوند. در این صفحات سوراخ‏‌های بازشده در اثر کشش را نیز می‌توان کنترل کرد. البته سطح انبساط داده‌شده با توجه به ضخامت صفحه می‏‌تواند دارای اندازه‌‏های 4 تا 300 میلی‏‌متر باشد. این صفحات بسیار مستحکم بوده و دارای وزن پایینی هستند و به‌اصطلاح در طرح‏‌های کرکره‏ای و شانه عسلی و لوزی در پروژه‏‌ها استفاده می‌‏شوند. به‌طور خلاصه از این نوع محصول  علاوه بر نماها می‏‌توان در سقف‏‌ها، دیوارها و حتی سطح زمین و راه‌‏پله‌‏های صنعتی استفاده کرد. استفاده در تقسیم‏‌بندی فضاهای باغچه‌‏ای، کابین‏‌های آسانسور و پله‏‌های صنعتی نیز از دیگر کابردهای صفحات مشبک(مش‌‏ها) می‌‏باشند.

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 110-آذر 95


ثبت نظر

ارسال