اقتصاد مقاومتی یگانه طریق توسعه

پنجره ایرانیان:بر خود می ‏بالیم که در بهاری دیگر، شماره ‏ای دیگر از نشریه پنجره ایرانیان را تقدیم اهالی صنعت در و پنجره در سراسر ایران سرافراز کنیم و از این طریق همچنان در خدمت شما عزیزان باشیم.
  • سه شنبه 7 اردیبهشت 1395 ساعت 10:45

شماره 103 پنجره ایرانیان در حالی منتشر می ‏شود که سالی سرشار از امیدواری را آغاز کرده ‏ایم؛ و ما امیدواریم سال 1395 سالی مالامال از خیر و برکت برای این صنعت و نیز برای کل اقتصاد کشور باشد؛ و امیدواریم آغاز سال 1395 پایانی باشد بر این رکود گرانسنگ و همگی شاهد رونقی جان‏ افزا در این بهار دل ‏انگیز باشیم.به سال 1395 امیدهایی بسیاری می ‏رود، هم از آن سبب که در سال گذشته کشور از تنگه پرپیچ و خطرناک مذاکرات هسته‏ ای به سلامت عبور کرد و هم اینکه مردم شریف ایران با به رخ کشیدن آگاهی ‏های بالای خود بار دیگر اعتدال و میانه ‏روی را بر هر گونه افراط و تندروی ترجیح دادند و به‏ نوعی بر تلاش ‏های خدومانه دولت تدبیر و امید مهر تایید زدند.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

به سال 1395 امیدهایی بسیاری می‏ رود، هم از آن جهت که در سال گذشته بسیاری از مقدمات رشد و بالندگی اقتصادی در کشور مهیا شد و هم از این سبب که رهبر معظم انقلاب این سال را با تیزبینی هرچه تمام ‏تر سال اقدام و عمل نام نهادند، آن هم اقدام و عملی در عرصه اقتصاد مقاومتی.

و از این جهت به سال 1395 امیدهای بسیار بیشتری می ‏رود، چراکه ایرانیان با اتکا بر غنا و دیرپایی فرهنگ خود همواره بر هر آنچه اراده کرده‏ اند دست یافته ‏اند و به ‏ویژه هرگاه عزم خود را برای مقاومت در عرصه ‏ای جزم کرده ‏اند، جز با تحقق هدف از پا ننشسته ‏اند؛ خواه این هدف غلبه بر خصم در عرصه رزم و مبارزه بوده باشد، خواه در عرصه بحث و مذاکره؛ و امروز که نوبت به عرصه اقتصاد رسیده است، امیدواری ‏ها صد چندان است، زیرا همبستگی میان ارکان دولت و آحاد ملت برای نیل به این مقصود مثال زدنی و بی‏ نظیر است.

نباید تردیدی به خود راه داد که اقتصاد مقاومتی یگانه راه قرار گرفتن در مسیر رشد و شتاب گرفتن در شاهراه توسعه اقتصادی است. این نظریه بدیع که نخستین بار در جهان از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد، قطعا تنها تجویز ممکن و البته ثمربار، برای کشورمان است. چرا که با توجه به وضعیت خطیر ایران و درگیری آن در تقابل‏ های گوناگون بین ‏المللی در سطوح مختلف منطقه ‏ای و جهانی و نیز مسیر صعبی که کشورمان از سال 1357 برای حفظ استقلال خود برگزیده است، راهی جز مقاومت برای مقابله با زیاده‏ خواهی‏ های نظام سلطه باقی نمانده است. راهی که ملت شریف ایران در سال‏ های پس از انقلاب شکوهمند، هرگاه در آن گام گذاشته سربلند بیرون آمده است. امروز نیز جز با مقاومت نمی ‏توان راه توسعه اقتصادی را بدون وابستگی‏ های سیاسی هموار کرد.
نباید تردیدی به خود راه داد که اهتمام ویژه مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی در سال 1395، به آغاز دوره پسابرجام بی‏ ارتباط نیست. به دوره ‏ای که خصومت‏ ها رفته رفته جای خود را به همکاری‏ های بین ‏المللی می ‏دهند، و گشایش تنگ‏ راه‏ ها و بعضا بن‏ بست‏ های چندین ساله، موانع درون‏ زای اقتصادی را به تدریج مرتفع می‏ سازد. روشن است که درون‏ زایی اقتصادی مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی است که البته در انزوای کامل قابل تحقق نخواهد بود، و بهره‏ گیری از دانش و تجربه و حتی سرمایه ‏های بین ‏المللی در این راستا بسیار راهگشا بوده و امکان تحقق قابلیت‏ های نهفته در بخش ‏های مختلف اقتصاد کشورمان را فراهم خواهد آورد. ناگفته پیداست، درون ‏زایی شرط اصلی پرهیز از وابستگی است و استفاده از دانش و فناوری کشورهای پیشرفته، در صورتی که بر درایت و بصیرت متکی باشد، هیچگاه به معنای سقوط در ورطه وابستگی به بیگانگان نیست.
نباید تردیدی به خود راه داد که درون‏ زایی اقتصادی بدون برون‏ نگری مختل شده و مجال رشد نخواهد یافت. در واقع درون ‏زایی و برون‏ نگری را می ‏توان به دو بال اقتصاد مقاومتی تشبیه کرد که یکی با اتکا بر استعدادها، قابلیت ‏ها و امکانات داخلی موتور محرکه تولید خواهد بود و آن را شکوفا خواهد کرد؛ و دیگری با بهره ‏گیری از دانش و فناوری روز دنیا از یکسو، و از سوی دیگر با رصد بازارهای جهانی و ارتقای توانمندی‏ های صادراتی کشورمان، پویایی و بالندگی تولید را تضمین خواهد کرد.
صنعت در و پنجره نیز می‏ تواند امیدهای بسیاری به سال 1395 داشته باشد اگر همسو با بیانات مقام معظم رهبری عزم خود را برای به ‏کار انداختن تمامی قوه ‏های خود جزم کند، اگر در مراکز خود رویکرد مبتنی بر دانش محوری را حاکم کند، اگر بیشترین ارزش را برای کیفیت قائل باشد و همواره مشتری را محق بداند، اگر تجارب کشورهای توسعه یافته را بومی ساخته و به کار بندد، اگر ضمن افزایش کمیت و کیفیت تولیدات خود، بازارهای جهانی را زیر نظر داشته و برای گسترش نفوذ خود در بازارهای منطقه ‏ای تلاش کند؛ و البته اگر مسئولان دولتی نیز برنامه ‏هایی ضربتی و در عین حال مقاومتی، جهت فراهم آوردن زیرساخت‏ های لازم برای رفع مشکلات موجود و نیز تسریع روند پیشرفت صنعت پیاده سازند.
صنعت در و پنجره نیز می ‏تواند امیدهای بسیاری به سال 1395 داشته باشد، اگر اهالی آن یکدل و همزبان تمام کوشش خود را به خرج دهند تا عرصه را بر فعالیت سودجویان بی ‏شناسنامه در این صنعت هر چه بیشتر تنگ کنند و میدان رقابت سازنده را برای افراد و شرکت‏ های متخصصی که اعتبار و سرمایه خود را در گرو بالندگی این صنعت گذاشته ‏اند، فراخ ‏تر کنند.
صنعت در و پنجره نیز می‏ تواند امیدهای بسیاری به سال 1395 داشته باشد، اگر کلیه دلسوزان این بخش تمام همت خود را صرف افزایش کیفیت و ارتقای استانداردهای محصولات تولیدی خود کنند و همچنین با افزایش سطح آگاهی ‏های عمومی مصرف‏ کنندگان را نیز از امتیازات محصولات باکیفیت و ضرر و زیان پنجره‏ های بی‏ کیفیت مطلع سازند، تا دیگر اقلام بی‏ کیفیت تنها با برخورداری از مزیت ارزان‏ قیمتی بر بازار مصرف حکمفرمایی نکنند.
صنعت در و پنجره نیز می ‏تواند امیدهای بسیاری به سال 1395 داشته باشد، اگر همه اهالی آن در کنار یکدیگر در فکر توانمند و یک‏صدا ساختن تشکل ‏های خود اعم از صنعتگران عرصه آلومینیوم یا یو.پی.وی.سی باشند تا با هم ‏افزایی، درون‏ زایی و برون ‏نگری صنعت در و پنجره را بیش از پیش تقویت کنند و از سوی دیگر بکوشند از این طریق برای احقاق حقوق زمین مانده خود، بر مجاری ذی ‏صلاح فشار وارد آورند.
صنعت در و پنجره نیز می ‏تواند امیدهای بسیاری به سال 1395 داشته باشد، اگر شرکت ‏های بزرگ این حوزه پا را از مرزها فراتر گذاشته و با شناساندن کیفیت و مزایای محصول ایرانی اعم از پروفیل، پنجره و دیگر ملزومات، با گشایش بازارهای جهانی، در مقام خط ‏شکنان این جبهه اقتصادی، گامی راهگشا در مسیر اقتصاد مقاومتی بردارند.
امیدواریم در پایان سال 1395، با به کار بستن منویات مقام معظم رهبری از سوی کلیه تصمیم‏ گیران و دست‏ اندرکاران عرصه اقتصاد، شاهد شکوفایی در تمامی بخش‏ های تولیدی و بازرگانی در سراسر کشور، به‏ ویژه صنعت در و پنجره باشیم. التبه نباید به خود تردیدی راه داد که تا حس خودباوری در تمامی ارکان یک صنعت شکل نگرفته باشد، هیچگونه برنامه ‏ریزی و هدایت از بیرون راهگشا نبوده و نمی ‏توان از این رهگذر دل به تغییر و تحولی بست. از این جهت پنجره ایرانیان آرزو می‏ کند سال 1395 سال رسیدن به اوج خودباوری صنعت در و پنجره باشد تا در کنار تلاش و کوشش و برنامه‏ ریزی، شاهد خروج این صنعت از تنگناهای موجود باشیم و شاهراه رشد و ترقی را در مقابل چشمان خود ببینیم. به امید آن روز.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 103 ــ اردیبهشت 95


ثبت نظر

ارسال