نمایشگاه‏ نوردی پنجره ایرانیان

پنجره ایرانیان: سه ماه نخست سال 1395 را در حالی پشت سر می‏ گذاریم، که شاید مهمترین اخبار این مدت برای صنعت در و پنجره، خبرهای مرتبط با رویدادهای نمایشگاهی بوده است. نمایشگاه‏ های تخصصی که قاعدتا باید نمایشی از دستاوردها و تازه‏ های تولید و صنعت باشند، در این فضای رکود به روزنه‏ امیدی برای بسیاری از مجموعه ‏های سراسر کشور تبدیل شده است؛ روزنه امیدی برای اندکی تحرک و پویایی.
  • سه شنبه 15 تیر 1395 ساعت 9:26

پنجره ایرانیان نیز با درک این شرایط تلاش خود را در انعکاس این رویدادها افزون کرد و قریب به اتفاق نمایشگاه‏ های برگزار شده در اقصی نقاط کشورمان را از نزدیک مورد بازدید قرار داد؛ از همدان تا گرگان و از ارومیه تا شیراز را درنوردید تا گزارش‏ این رویداد را تقدیم شما عزیزان کند.
تاکنون گزارش ده نمایشگاه در سه شماره نشریه پنجره ایرانیان که امسال به چاپ رسیده، تنظیم شده است که به غیر از نمایشگاه‏ های ایران پلاست و ایران پروژه، باقی آنها به صنعت ساختمان اختصاص داشته است. نمایشگاه ‏های صنعت ساختمان مصلی تهران، تبریز، رشت، ارومیه، اردبیل، گرگان، شیراز و نمایشگاه در و پنجره همدان، مواردی بودند که گروه خبری پنجره ایرانیان بدان نقاط اعزام شدند و در حد توان خود گزارش ‏های خبری و تصویری از آنها تهیه کردند.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

البته به هیچ وجه ادعا نداریم که با این گزارش ‏ها تمامی جوانب این رویدادها را پوشش داده ‏ایم، بلکه به حد استطاعت خود کوشیده‏ ایم، انعکاسی باشیم از همین مقدار تحرک و تقلا که برای انگیزه ‏بخشی به فعالان این بخش در نقاط مختلف ایران عزیزمان صورت می‏ گیرد. روشن است که بسیاری از این نمایشگاه‏ ها بازتاب رسانه‏ ای ندارند یا اگر هم داشته باشند در حد رسانه‏ های محلی هستند که برد و مخاطبان محدودی دارند. تلاش ما این بوده است که فعالان این صنعت در سراسر کشور از این رویدادها آگاه شوند و تلاش ‏های عده‏ ای هر چند کم ‏شمار در گوشه ‏ای از میهن پهناورمان به گوش همه اهالی صنعتمان برسد.
نباید از حق گذشت که نمایشگاه‏ ها با همه کمی و کاستی ‏هایی که دارند، در فضای موجود نقش خوب و موثری را می‏ توانند ایفا کنند. کمترین نتیجه این رویدادها، تجدید دیدارهای درون صنفی است که در دل خود ثمرات بسیاری را برای مجموعه‏ های مختلف می‏ تواند به بار آورد. از سوی دیگر تبلیغاتی که می‏ توانند در خصوص برگزاری یک نمایشگاه در یک شهر یا استان انجام شود، خود می ‏تواند اثری روانی بر فضای رکود داشته باشد، چه، همانطور که می‏ دانیم تاثیرات روانی بر فضای کسب و کار و رکود یا رونق حاکم بر آن نقش مهمی ایفا می‏ کند. همچنین نمایشگاه ‏ها می ‏توانند نقطه اتصال آشنایی مصرف‏ کنندگان و تولیدکنندگان معتبر باشد که در چنین فضایی خود غنیمتی ارزنده به شمار می‏ آید؛ و به‏ طور کلی برگزاری نمایشگاه ‏ها می ‏تواند سرزندگی و انگیزه را به بخش تولید و بازرگانی کشورمان تزریق کند.
حال در نظر بگیرید که کم و کاستی‏ های برگزاری این نمایشگاه ‏ها برطرف شود و نقاط قوت تقویت گردند، روشن است که در این صورت ثمرات و نتایج بسیار بیشتری عاید صنعت و اهالی آن خواهد شد. از این منظر است که پنجره ایرانیان همواره رویکردی انتقادی به نمایشگاه ‏های سراسر کشور داشته است و هر نکته ناخوشایند، هر چند کوچکی، را منعکس می ‏سازد تا شاید به رفع مشکلات و ارتقای سطح نمایشگاهی کشور کمکی کرده باشد. بنابراین، هیچگاه نباید تصور شود که انتقادهای صورت گرفته در نشریه، از سر مخالفت با برگزاری نمایشگاه ‏هاست؛ برعکس پنجره ایرانیان رویکرد بسیار مثبتی به این رویدادها دارد و نمایشگاه‏ های سراسر کشور را از خود می ‏داند و حتی با بسیاری از مسئولان برگزارکننده در سراسر کشور تعامل نزدیک دارد و اگر دقت کرده باشید، بیشترین پوشش را برای اطلاع رسانی از نمایشگاه‏ های مختلف به انجام می ‏رساند؛ به حدی که امروز افتخار داریم، بسیاری از فعالان این صنعت از طریق پنجره ایرانیان از زمان و مکان برگزاری‏ نمایشگاه ‏های مختلف و اخبار آنها مطلع می‏ شوند. از همین جهت است که احساس دلسوزی بیشتر داریم و انتقادات را شاید گاهی گزنده ‏تر منتقل می‏ کنیم.
به ‏هر روی پنجره ایرانیان در سه ماه گذشته بیش از دوسوم ایران را در نوردید تا از نزدیک شاهد همه این رویدادها باشد. در این میان تعداد بسیار اندکی از این نمایشگاه ‏ها وجود داشت که به دلیل همزمانی با رویدادهای دیگر یا برخی مشکلات مقطعی موفق به دیدار از آنها نشدیم.
بازگردیم به رویکرد انتقادی خود. اگر بخواهیم نگاهی کلی بر همه این نمایشگاه‏ ها داشته باشیم باید اذعان کنیم، مانند همیشه، غالب آنها از ضعف، یا بهتر است بگوییم از "فقر" تبلیغاتی و اطلاع ‏رسانی رنج می‏ بردند. اگر می‏ گوییم فقر به این دلیل است که در بسیاری موارد، از ضعف بسیار پایین‏ تر رفته و تقریبا به هیچ رسیده ‏ایم. حتی برخی از دوستان که خارج از نمایشگاه استان گلستان از قصد سفر ما می ‏پرسیدند و ما از نمایشگاه می‏ گفتیم آنچنان با تعجب نگاهمان می‏ کردند که بر تعجب ما صد چندان افزوده می‏ شد!! تقریبا همه افراد در همه شهرها از این موضوع گلایه ‏مند بودند و ظاهرا اگر نبود اطلاع‏ رسانی خود شرکت‏ ها، با "هیچ" بزرگتری در بخش بازدیدکنندگان رو به ‏رو می‏ بودیم.
البته در این میان استان اردبیل به نظر می‏ رسید یک استثناء بود. به غیر از اینکه در نقاط مختلف شهر بیلوردها به چشم می‏ آمدند، بیشتر غرفه‏ داران نیز از این موضوع رضایت داشتند. اما همواره این علامت سوال در ذهن ما بوده و هست و به بهانه‏ های مختلف نیز آن را مطرح کرده ‏ایم، که واقعا هدف از برگزاری نمایشگاه‏ ها چیست؟ غیر از این است که هزینه‏ ای، آن هم نسبتا گزاف، از شرکت‏ های مختلف اخذ می‏ شود، به این امید که محصولات آنها در معرض دید افراد فراوانی قرار بگیرد؟ اگر هر متر از این غرفه ‏ها با قیمت‏ های بسیار بالا واگذار می‏ شود، اگر شرکت ‏ها هزینه‏ های بسیاری را برای غرفه‏ سازی و موارد مختلف متحمل می‏ شوند، آیا هدفی غیر از تعامل با مصرف ‏کنندگان دارند؟ اگر غیر از این بود چه نیاز به صرف این همه هزینه و تحمل این مقدار زحمت؟ به‏ هرحال همه شرکت‏ ها حتما دفتر یا واحدی اداری دارند که در آن دور هم بنشینند.
روی سخن ما با برگزارکنندگان این نمایشگاه ‏هاست. همه از زحمت و دشواری ‏های برگزاری چنین نمایشگاه ‏هایی آگاه هستیم. همچنین می ‏دانیم تلاش بسیاری برای ارتقاء سطح این نمایشگاه‏ ها صورت می‏ گیرد. اما آیا می‏ دانید که اگر نمایشگاهی در بهترین شرایط ممکن و در حد استانداردهای جهانی برگزار شود، ولی اطلاع ‏رسانی بسیار ضعیفی داشته باشد، همه آن زحمت‏ ها بر باد است؟
ضمن اینکه اگر تبلیغاتی هم صورت می‏ گیرد، نهایتا در سطح بیلبوردهای شهری است، که بعید است باعث اطلاع رسانی به همه اهالی آن استان یا کشور شود، مگر آنکه هدف آن نمایشگاه فقط اهالی خیابان‏ های منهتی به محل نمایشگاه در همان شهر خاص باشد.
اگر ما همواره از تبلیغات نمایشگاهی می‏ گوییم و دیگر نقاط ضعف و قوت نمایشگاهی را کمتر مورد بررسی قرار می‏ دهیم، به این دلیل است که از نظر ما مهمترین و مهمترین ویژگی یک نمایشگاه، تبلیغات موثر و گسترده درباره آن است. این ویژگی، همه خصوصیات دیگر یک نمایشگاه را تحت شعاع قرار می ‏دهد.
امیدواریم مسئولان ذی ‏ربط در رفع این نقیصه که به نظر ما زحمات بی‏ دریغ آنها را کمرنگ و بی ‏اجر می‏ سازد، تلاش بیشتری از خود نشان بدهند. تردیدی نیست که همه در هر موقعیت و مسئولیتی که قرار دارند به اعتلای صنعت کشور می‏ اندیشند، و مطمئنا کم و کاستی ‏ها معلول ناآگاهی یا مشکلات زیرساختی است، که امید داریم به زودی زود همگی آنها مرتفع شود و در پایان برگزاری هر نمایشگاهی در سرتاسر ایران عزیزمان، شاهد لبخند بر لبان غرفه‏ گذاران باشیم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 105 ــ تیر 95


ثبت نظر

ارسال