توانایی رئولوژیکی و مکانیکی فرمولاسیون یو.پی.وی.سی تجاری

مهندس عطا توکلی، مدیر لابراتوار، مرکز توسعه تحقیقات روزوین

این مقاله به آنالیز رئولوژیکی و مکانیکی فرمولاسیون یو.پی.وی.سی با مواد اولیه، بازیافتی و پیگمنت شده که در تولید پروفیل ساختمانی استفاده می‏ شود، پرداخته است. نشان داده شده است که ویسکوزیته برشی، خواص کششی و خواص حرارتی مکانیکی دینامیک فرمولاسیون‏ های مختلف به نوع استبلایزر، دمای فرآیندی و تمرکز پیگمنت وابسته است. پروفیل‏ هایی که با استبلایزر پایه سرب ساخته شده‏ اند از مقاومت به ضربه بالاتری نسبت به پایه کلسیم زینک برخوردارند و تفاوت کوچکی در دمای انتقال شیشه‏ ای Tg ، مودول ذخیره E در آزمایشات برای همه فرمولاسیون‏ ها گزارش شده است.
  • سه شنبه 29 فروردین 1396 ساعت 17:52

مقدمه:

استبلایزرها نقش مهمی در تولید پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی دارند و از آن در برابر تجزیه حرارتی و UV محافظت می ‏کنند. انواع متفاوتی از استبلایزرها وجود دارند که شامل ترکیبات سرب (سولفات سرب و استئارات) ، ترکیبات تین و کادمیم، و نمک‏ های پیچیده Ba/Zn و Ca/Zn می‏ شوند.

اثر کیفی فلزات سنگین استفاده شده در استبلایزرهای یو.پی.وی.سی به‏ خوبی برای ما آشکار است. فرم سرب به دلیل اثرات تجمعی‏ اش، به ‏شدت برای انسان مضر و خطرناک است و سبب کم‏ خونی، اثرات نورولوژیکی، آسیب به کلیه، عقیمی و سقط جنین و احتمالا سرطان می‏ شود.

تین فلزی عموما بی ‏ضرر شناخته شده است، اگرچه ترکیبات اورگانوشن می‏ تواند برای ریه سمی وخطرناک باشد. کادمیوم آسیب‏ هایی به کلیه می ‏رساند و در بعضی مواقع سبب بیش فعالی و کم خونی می‏ گردد.

کلسیم و زینک هر دو به‏ عنوان بی ‏ضرر برای بدن انسان شناخته شده ‏اند، بنابراین از لحاظ زیست محیطی برای تولید پروفیل‏ های یو.پی.وی.سی مناسب‏ ترند.

برای مشاهده فایل پی دی اف کامل کلیک کنید.


نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 112-بهمن95


ثبت نظر

ارسال