آشنایی با یراق آلات مستر

پنجره ایرانیان; در شماره 122 نشریه پنجره ایرانیان به اهمیت نوآوری در یراق‌آلات آلومینیوم و همچنین اهمیت یراق‌آلات دو حالته در ساختمان‌های ایرانی پرداختیم و قسمت‌های مختلف یراق‌آلات دو حالته آلومینیوم MASTER را شرح دادیم.
  • یکشنبه 22 بهمن 1396 ساعت 2:16

 MASTER نیز همانند همه برندهای معتبر جهانی این اصل را که امروزه علاوه بر کیفیت مواد اولیه و کیفیت تولید، کـارایی و به‌روز‌ بودن محصول برای انسان اهمیت بالایی دارد، مورد توجه قرار داده است. روشن است همه تولیدکنندگان بنام اگر قصد رقابت در سطح جهانی را داشته باشند باید کیفیتی جهانی را عرضه کنند؛ بنابراین آنچه این برندهای معتبر را متمایز می‌کند نگاه ویژه به خواستگاه زیبایی‌شناختی در جامعه امروزی و تبلور این نگاه در محصولات آن برند است.

در این شماره قصد داریم با تمرکز بیشتر بر سیستم دوحالته MASTER وجوه تمایز این سیستم را مورد بررسی بیشتری قرار داده و به نگاه ویژه این برند به نیازها و دغدغه‌های امروز صنعت بیشتر پی ببریم.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

یکی از اساسی‌ترین وجوه تمایز یراق‌آلات دو حالته MASTER  وجود لولای با تحمل وزن 160 کیلوگرم است. همان‌طور که در تصویر مشخص است لولای بالای فریم و لنگه MASTER  از سه‌تکه مجزا، یک پین قدرتمند و یک پیچ متصل به فریم تشکیل شده است که در واقع این پیچ وجه تمایز MASTER محسوب می‌شود. یراق‌آلات MASTER با وجود یک پین قدرتمند در لولای بالا به‌خودی‌خود توان تحمل وزن 110 کیلو‌گرم را دارند که بعد از نصب پیچ لولا، تحمل وزن به میزان 160 کیلو‌گرم  افزایش می‌یابد. در واقع MASTER با این نوآوری توانسته دغدغه تولیدکننده را در ارتباط با وزن پنجره از بین ببرد و همچنین یراق با تحمل وزن بالاتر را با قیمت بسیار مناسب‌تر عرضه کند.

در قسمت دیگر لولای بالای فریم و لنگه، وجود شابلون پلاستیکی دقت در مونتاژ و همچنین تسریع عملیات مونتاژ را به همراه دارد که درنهایت به تولید پنجره بهتر، با دقت بالاتر و در مدت‌زمان کمتر منجر خواهد شد.

در قسمت بازویی وجود دو نکته منحصربه‌فرد سبب بالاتر رفتن کیفیت پنجره خواهد شد:

مورد اول امکان تنظیم کیپ موجود روی بازویی از بالاست که راحتی بیشتری را برای تولیدکننده به همراه دارد و در نهایت به کیفیت پنجره تولیدشده کمک زیادی خواهد کرد.

اما مورد دوم یک نکته جالب‌توجه و منحصربه‌فرد است. امکان قرار گرفتن بازویی و پنجره در حالت micro -ventilation یا حالت تهویه بوده، که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

همان‌طور که در تصویر مشخص است پین درگیر شونده با کیپ micro - ventilation که در قسمت انتهایی بازویی قرار گرفته امکان حالت micro - ventilation یا تهویه را به وجود می‌آورد. این حالت در زمان‌هایی که برودت هوا یا مسائل امنیتی اجازه استفاده از حالت‌های tilt  یا turn را نمی‌دهد، برای  بهره‌مندی از هوای تازه کمک شایانی خواهد کرد.

امکان قرار گرفتن پنجره در حالت تهویه (microventilation) و امکان ساخت پنجره های با عرض بزرگتر از طریق اضافه کردن اتصال عرض نیز از دیگر مزایای بازویی ها در یراق آلات MASTER می باشد.

در سالیان اخیر پنجره‌های دو لنگه بازشو که در کشورمان به پنجره‌های فرانسوی نیز مشهور هستند، به سبب اینکه امکان استفاده بهتر از منظره را فراهم می‌کنند هواداران زیادی را به دسـت آورده‌اند. به‌مرور زمان و با تجمـیع ایده‌های مختلف، سیستم دو لنگه دستگیره مخفی جایگاه خود را در ذهن معماران خوش‌فکر باز کرده و امروزه شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان یراق‌آلات در سراسر دنیا توجه ویژه‌ای به این سیستم نشان می‌دهند.

لولاها نیز در سیستم دو لنگه نقش مهمی در زیبایی نمای داخلی پنجره دارند و به همین دلیل تولیدکنندگان حتما به این موضوع دقت خواهند کرد که لولاهای هم‌شکل و هم‌اندازه لولاهای سیستم دوحالته، جهت بهره‌مندی از نمایی زیباتر تولید کنند. امکان تولید پنجره‌هایی با عرض و ارتفاع بزرگ‌تر به سبب تحمل وزن بالای لولاها از مزایای این سیستم در یراق‌آلات MASTER است.

در معماری امروز سادگی اجسام طراحی‌شده در ساختمان بسیار حائز اهمیت است، اما این سادگی نباید کارایی را تحت شعاع قرار دهد.

MASTER با رعایت این اصول معماری توانسته سیستم دوحالته لولا مخفی و سیستم دولنگه لولا مخفی را طراحی کند. سیستمی که  برخلاف موارد مشابه تولیدشده محـدودیتی در انـدازه بازشـو ایجـاد نکـرده و همـانند سیستم‌های لولایی ساده تا اندازه 180 درجه باز خواهد شد. این سیستم در برندهای مشابه تا اندازه حداکثر 110 درجه باز می‌شود که به علل مختلف از جمله محدودیت منظره و اشغال فضای داخلی ساختمان آنچنان مورد توجه معماران قرار نگرفته است اما نوآوری شرکت MASTER می‌تواند دیدگاه مثبت معماران را به همراه داشته باشد.

با توضیحات ارائه ‌شده در این شماره و شماره قبلی، سیستم‌های دو حالته و دو حالته دولنگه معمولی و لولا مخفی را به شما عزیزان معرفی کردیم. با این امید که مطالب مطرح شده مورد توجه قرار گرفته باشد، در شمارههای بعدی با انواع سیستم‌های دیگر یراق‌آلات MASTER در خدمت شما دوستان خواهیم بود.

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 124-بهمن96


ثبت نظر

ارسال