در گفتگو با جواد جعفری مطرح شد:

الـبرز یراق سرمایه‌ای برای کشور

پنجره‌ایرانیان؛ شرکت البرز یراق ازجمله فعالان در زمینه تولید و عرضه انواع پروفیل، یراق‌آلات و ملزومات دروپنجره دوجداره یوپی‌وی‌سی و آلومینیوم در کشور است. مجموعه‌ای که در آغاز در زمینه واردات یراق‌آلات دروپنجره فعالیت می‌کرد و از سال 95 با آماده‌سازی زیرساخت‌ها اقدام به طراحی، تولید و عرضه یراق‌آلات دستگیره و لولا در داخل کشور کرده است.
  • سه شنبه 19 تیر 1403 ساعت 1:50

در روزهای برگزاری شانزدهمین نمایشگاه دروپنجره تهران با «جواد جعفری» مدیرعامل این مجموعه به گفتوگو نشستیم. آنچه در ادامه آمده مشرح این گفتوگو است:

 

اگر موافق باشید بحثمان را از اینجا شروع کنیم که در البرز یراق چه میکنید؟

ما در البرز یراق غیر از تولید یراق‌آلات دستگیره و لولا اسپانیولت‌های تک‌حالته و اسپانیولت‌های دری  و ... را تولید می‌کنیم. ما سعی کرده‌ایم در مجموعه البرز یراق با بهترین مواد اولیه که در دسترس ما است، محصولات‌مان را تولید کنیم. حتی بخشی از کسری‌های مواد اولیه که در کشور وجود ندارد را از کشورهای دیگر تهیه کرده‌ایم. آنچه در البرز یراق، وجود دارد، عشق به کارآفرینی است که مجموعه ما را در مسیر تولید این بخش از محصولات قرار داده است.

یراق بسیار جز جز است و به همین دلیل تولید آن بسیار سخت است. مجموعههای تولیدی در این حوزه موفق نمیشوند مگر اینکه سبد کالایی کاملی داشته باشند. درباره سبد کالاییتان در البرز یراق  چه میتوان گفت؟

در سوال قبل بخشی از پاسخ، داده شد، با این حال سبد کالایی ما شامل انواع و اقسام دستگیره‌های یو‌پی‌وی‌سی که برای پنجره استفاده می‌شود و دستگیره‌های در، دستگیره‌های سرویس و تمام قطعاتی که داخل پنجره‌های یو‌پی‌وی‌سی  استفاده می‌شو، اسپانیولیت‌های تک‌حالته، اسپانیولت‌های دو‌حالته اسپانیولت‌های بالکنی، قفل در انواع زبانه، خرچنگی و ...  مجموعه کاملی است که در مجموعه ما وجود دارد. باید بر این موضوع تاکید کنم که ما در حال رشد و توسعه هستیم و در هر لحظه این سبد کالایی گسترده‌تر خواهد شد.

به طور طبیعی هر شرکت برای اینکه در بازار حفظ شود نیاز به توسعه دارد؛ درباره برنامه توسعهای البرز یراق چه میتوانید بگویید؟

نخستین گام برای توسعه یک مجموعه استفاده از ماشین‌آلات مناسب و با کیفیت است که بخشی از آن در خط تولید ما وجود دارد اما اگر قرار باشد این خطوط تولید توسعه بیشتری پیدا کند نیاز به حمایت است. اگر مجموعه ما حمایت شود سیستم‌های به روز در حوزه اتوماسیون، ماشین‌آلات جدید، نیروهای متخصص آموزش دیده، به مجموعه اضافه خواهد شد و در مسیر تامین نیازهایی که در کشور وجود دارد گام برخواهیم داشت.

مشکلاتی که در زمینه تولید یراقآلات تجربه کردهاید چه مواردی بوده است؟

یکی از مشکلات این صنعت تعداد زیاد کپی‌کنندگان است  به همین دلیل وقتی محصولی در این صنعت، تولید می‌شود، ممکن است با کپی برداری، سر از بازار در بیاورد. البته مساله صرفاً کپی یک محصول نیست بلکه روند تولید آن است زیرا وقتی این محصولات کپی می‌شوند با مواد اولیه بسیار بد تولید خواهند شد و وقتی وارد بازار می‌شوند به دلیل مشابهت با نمونه اصلی، به برند اصلی ضربه و خسارت وارد خواهند کرد. مجموعه ما در این حوزه تاوان داده و هزینه‌های گزافی بر او بار شده است. باید تاکید کنم ایجاد یک سبد کالایی زحمت بسیار زیادی دارد به قول معروف برای ساختن این سبد کالایی در مجموعه البرز یراق ما خون دل‌ها خورده‌ایم بنابراین نمی‌توان شیوه‌هایی را به کار بگیریم که این سرمایه که در اصل سرمایه یک کشور است از بین برود.

البته مشکلات دیگری نیز در زمینه تولید یراق‌آلات وجود دارد مثلا  ما در زمینه مواد اولیه مشکل داریم؛ در زمینه حمایت‌های دولتی مشکل داریم؛ در دارایی مشکل داریم؛ در اداره کار مشکل داریم؛ در بیمه مشکل داریم همه این مشکلات وجود دارد اما در نهایت ما باید بتوانیم با ایجاد هماهنگی و ارائه راه حل برای آن‌ها، به مسیر تولید ادامه دهیم

آیا در میان محصولات یراقآلات استاندارد اجباری هم وجود دارد که ملزم به رعایت آن باشید؟

خیر چنین استانداردی وجود ندارد اما هر تولید کننده برای اینکه در بازار بماند و رقابت کند نیاز دارد تا محصولات با کیفیتی تولید کند. ما هر چند استاندارد اجباری در این زمینه نداریم اما در تک‌تک محصولاتمان پارامترهایی را در نظر می‌گیریم و خود را ملزم به رعایت آن می‌دانیم که در مجموع می‌تواند کیفیت حداکثری در محصول ایجاد کند.

من به عنوان مشتری برای اینکه محصولات شما را انتخاب کنم باید در تولیدات شما ویژگیهایی ببینم تا از میان تعداد زیادی از تولیدکنندگان سراغ شما بیایم. ویژگیهای شما چیست که بتواند من را به عنوان یک مشتری،  جذب کند؟

قطعاً کیفیت. پاسخ من به این سوال شما همین یک کلمه است آنچه که ما را در بازار انگشت‌نما می‌کند، کیفیت محصولات تولید شده در البرز یراق است. ما چنان به مقوله کیفیت در البرز یراق اعتماد داریم که این موضوع را بیان کرده‌ایم اگر مشتریان ما محصولی دارند که می‌خواهند آن را مرجوع کنند، حتی اگر خرید 5 یا 6 سال پیش هم باشد ایرادی ندارد؛ ما آن را تعویض خواهیم کرد. این یعنی اینکه ما خدمات پس از فروش مناسبی هم داریم خدمات پس از فروشی که زمان برای آن محدودیت حساب نمی‌شود. برای یک محصول این دو ویژگی کافی است که در بازار مورد توجه قرار گیرد.

شانزدهمین نمایشگاه در و پنجره تهران در حال برگزاری است. این سوال را از بسیاری از تولید کنندگان پرسیدهام که با چه دستور کاری به نمایشگاه آمدهاید؟

همه می‌دانند که نمایشگاه هزینه‌بر است و هزینه‌های زیادی بر مجموعه‌های تولیدی و صنعتی تحمیل می‌کند. با این حال آنچه که در این نمایشگاه‌ها بیشتر به دنبال آنیم مراوداتی است که بین اهالی صنعت انجام می‌شود. اهالی صنعت از سراسر کشور اینجا جمع شوند ما می‌توانیم همکاران را در این فرصت ملاقات کنیم و با آن‌ها که هر سال برای حضور در نمایشگاه می‌آیند، تبادل نظر داشته باشیم. علاوه بر آن مشتریان نیز به نمایشگاه می‌آیند. از شرق و غرب؛ از شمال و جنوب. نمایشگاه فرصتی است که مشتریان به غرفه بیایند با ما حرف بزنند خواسته‌هایشان را بگویند. به ما پیشنهاد بدهند و حتی انتقاداتی که به نظرشان می‌آید را مطرح کنند. اینجا فرصت بسیار خوبی است که آن‌ها بتوانند با کادر ما در ارتباط باشند. یکی از موضوعات هم این است که ما سبد کالایی را در طول سال تکمیل می‌کنیم و در نمایشگاه در معرض دید مشتریان قرار می‌دهیم. گاهی اوقات نیاز است که مشتری بتواند محصول تولید شده را به صورت فیزیکی لمس کند و از نزدیک آن را ببیند. نمایشگاه برای ما و دیگر تولیدکنندگان این فرصت را پیش می‌آورد.

شرکتها در هر دوره محصولات جدیدی در نمایشگاه ارائه میکنند شما این  کار را کردهاید؟

سبد کالایی ما هر سال نسبت به سال قبل فرق می‌کند و توسعه پیدا خواهد کرد. به طور طبیعی فرصت نمایشگاه فرصت رونمایی برای کالایی جدید است که در هر دوره به طور طبیعی اتفاق می‌افتد.

اگر بخواهید این نمایشگاه درپنجره را با دورههای قبل مقایسه کنید چه میگویید؟

ما تا الان از شرایط راضی بوده‌ایم. نظم نمایشگاه خوب بوده و امور مطابق روال در حال انجام است. ما در دوره‌های قبل ما پنجشنبه جمعه نداشتیم اما در این دوره پجشنبه و جمعه جزو روزهای برگزاری نمایشگاه است و این یک نقطه مثبت است زیرا مشتریان ما از سراسر کشور حضور پیدا می‌کنند و اگر تعطیلی در بین روزهای نمایشگاه نباشد کار سخت می‌شود در مجموع نمایشگاه خوبی است.


ثبت نظر

ارسال