90 درصد مقررات ملی ساختمان رعایت می‌شود!

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392

تسنیم: مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه ارتقاء کیفیت و رعایت مقررات ملی ساختمان بالاتر از ۹۰ درصد است گفت: براساس ابلاغ انجام شده بازرسی فنی ساختمان از اول دی ماه‌ سال جاری لازم‌الاجراست.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 22:26

 غلامرضا هوایی اظهار کرد: خوشبختانه در مسیر صعودی ارتقاء کیفی ساخت و سازها قرار داریم، قبل از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان متولی مشخصی برای نظارت عالیه در ساخت و سازها نداشتیم. وی با تاکید بر اینکه در ماده 35 قانون نظام مهندسی این موضوع حل شده است گفت: اما تا دستگاه‌های اجرایی و به خصوص شهردرای‌ها از نظر ساختار نرم‌افزاری و بدنه فیزیکی و نیروی انسانی بتوانند رشد کرده و در مرحله‌ای قرار گیرند تا خواسته‌های ساخت و سازی مردم را حل کنند یک دهه طول کشید.

هوایی با اشاره به اینکه به خاطر دارم بسیاری از شهرداری‌ها یک نیروی فوق‌دیپلم نداشتند گفت: این در حالی است که امروز همه شهرداری‌های کشور نیروهای فنی خوبی دارند و این مسائل به ارتقاء ساخت و سازها کمک کرده است. مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در وزارتخانه کمیته‌های کنترل بازرسی تشکیل و از نیروهای ستادی و نیروهای استانی برای نظارت عالی بر ساخت و سازها استفاده شد. هوایی تاکید کرد ارتقاء کیفیت ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان در سطح کشور هم‌اکنون بالاتر از 90 درصد است. این عدد خوبیست اما اگر به عدد صددرصد نیز برسیم به نظرم جای کار دارد و باید کف مقررات را ارتقاء دهیم. وی توضیح داد: چون مقررات یکسری حداقل‌ها با توجه به ظرفیت‌های کشور، توان مهندسی و توان اقتصادی مردم دارد بنابراین باید کف مقررات را ارتقاء دهیم. مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تاثیر شناسنامه فنی - ملکی بر کیفیت ساخت و سازها گفت: شناسنامه فنی ملکی یک تکلیف است و باید اجرا شود. اخیرا در تهران این شناسنامه برای ساختمان‌های بالای 3 هزار متر اجرا می‌شود و امیدواریم این مسئله در تمام کشور عملیاتی شود.

هوایی با تاکید بر اینکه بحث شناسنامه فنی ملکی یکی از مهمترین اسناد مربوط به طراحی، نظارت و اجرای ساختمان است اظهار کرد: این سند می‌تواند در زمان خرید و فروش به خریدار در خصوص وضعیت کمی و کیفی ملک کمک کند. وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مبحث 22 مربوط به بازرسی فنی از ساختمان‌ها تدوین و ابلاغ شده گفت: این مبحث از اول دی‌ماه سال جاری لازم‌الاجراست و ساختمان باید توسط بازرسی از اعضای حقیقی یا حقوقی سازمان نظام مهندسی مورد بازرسی قرار گیرد. به گفته مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، همه بخش‌های ساختمان در یک دوره یک ساله چک و برای آنها گواهی صادر می‌شود. هوایی در پاسخ به این پرسش که هزینه این بازرسی ازچه کسی دریافت می‌شود گفت: با استناد به قانون نظام مهندسی هزینه این بازرسی از مدیر ساختمان دریافت می‌شود. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که هزینه این بازرسی چه میزان است گفت: این مسئله بستگی به وضعیت ساختمان دارد شاید برای ساختمانی 100 هزار تومان باشد و برای ساختمان دیگری بیش از این رقم. اما در مجموع 10 تا 12 هزار تومان برای بازرسی هر متر مربع از ساختمان دریافت خواهد شد.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه چه تعداد از واحدهای مسکونی شامل بازرسی فنی خواهد شد گفت: با احتساب واحدهای مسکن‌مهر در حال حاضر حدود 22 میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که 12 میلیون واحد آن بر اساس مقررات و‌آیین‌نامه‌های روز ساخته شده و نگرانی در خصوص آنها نداریم. هوایی ادامه داد: از این تعداد 4 تا 5 میلیون واحد مربوط به بافت‌های روستایی است که بنیاد مسکن 4 میلیون آن را بهسازی و نوسازی کرده است. 3 تا 4 میلیون واحد دیگر نیز در بافت‌های فرسوده شهری وجود دارد که نگران آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه این تعداد واحد در قالب سیاست‌های کلان دولت نوسازی و بهسازی خواهد شد گفت: یکی از مزایای نظارت فنی از ساختمان‌ها این است که آمار واقعی از نظر کمیت و کیفیت استخراج شده و بر‌اساس آن می‌توانیم سیاستگذاری‌ آینده را ترسیم کنیم.


ثبت نظر

ارسال