250 زلزله سالانه در ایران؛ دو سوم در منطقه زاگرس

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392

رییس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: هر سال بیش از 250 زلزله با بزرگای مختلف در کشور رخ می‌دهد که دو سوم آنها در منطقه زاگرس هستند و دراین منطقه بندرعباس بیشترین ثبت زلزله را داشته است.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 22:43

رییس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: هر سال بیش از 250 زلزله با بزرگای مختلف در کشور رخ می‌دهد که دو سوم آنها در منطقه زاگرس هستند و دراین منطقه بندرعباس بیشترین ثبت زلزله را داشته است. گفتنی است رشته کوه زاگرس پس از گذشتن از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان تا استان‌های فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می‌یابد. دکتر مهدی زارع افزود: به طور متوسط در ایران هر ساله حدود 250 زلزله با بزرگای 4 تا 4.9 ریشتر، 25 زلزله با بزرگای 5 تا 5.9 ریشتر، 2 زلزله با بزرگای 6 تا 6.9 و هر 10سال دو زلزله با بزرگای 7 تا7.9رخ می‌دهد.

وی به وقوع زلزله اخیر در شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: میزان تخریب یک زلزله به عمق کانون زلزله و این که زلزله در چه منطقه‌ای به لحاظ جمعیتی رخ داده است، بستگی دارد و الزاما هر زلزله‌ای با بزرگای زیاد تخریب کننده نیست. وی خاطرنشان کرد: از ابتدای قرن بیستم تاکنون 120 هزار نفر در ایران براثر زلزله کشته شده اند.

زارع افزود: زلزله‌های خفیف و پس لرزه‌ها نشان دهنده وقوع تعادل جدید در محل گسل‌هاست و این نوع زلزله‌ها به معنای حذف گزینه وقوع زلزله شدید نیست. به گفته وی مهندسان زلزله‌شناسی به زلزله‌های خفیف و پس لرزه‌ها به عنوان یک چراغ خطر چشمک زن نگاه می‌کنند که نشان دهنده تغییر تعادل گسل‌ها در محل است.


ثبت نظر

ارسال