با 4 خلاقیت معماران آشنا شوید

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392

  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 22:44

1. ساخت نخستین سالن متحرک کنسرت دنیا در ژاپن

دومعمار انگلیسی و ژاپنی نخستین سالن متحرک کنسرت را در جهان ساختند. این سالن متحرک ark nova نام دارد و مانند بالن باد می‌شود. این سالن متحرک به احترام تمام آسیب دیدگان سونامی و زلزله سال 2011 در یکی از محله‌های ژاپن که در زلزله تخریب شده بود، بنا شده است. این سازه بادی به راحتی می‌تواند تا 500 نفر را در خود جای دهد و همچنین علاوه بر سالن کنسرت و نمایش، برای راه‌‌اندازی مرکز خرید و کارگاه آموزشی نیز مناسب است. معماری این سازه زیبای بنفش رنگ شفاف شبیه به بالن است و قسمت بالای این سازه متحرک است. جالب توجه این است که از بقایای درختان آسیب دیده سونامی، به عنوان صندلی و منعکس کننده صدا در این سالن استفاده شده است.

2. تجربه زندگی در  خانه‌ای به شکل پیله

چند طراح خوش ذوق خانه‌ای دو نفره به شکل پیله طراحی کرده اند. این سازه سبک از جنس آلومینیوم ساخته شده است و دوفرد بالغ به راحتی در آن زندگی می‌کنند. این خانه رویایی Cocoon نام دارد و لایه بیرونی آن ضدآب است، از طرفی مواد استفاده شده در این خانه، تمام حشرات از جمله پشه را دفع می‌کند. این خانه صحرایی سبک در سه مدل ساحلی، جنگلی و درختی ساخته شده است. این خانه با استفاده از چند بست مستحکم، به زمین وصل می‌شود تا باد آن را جابجا نکند.

3. خانه‌ای در حال سُر خوردن

یک هنرمند خوش ذوق انگلیسی به نام الکس چینک، با ادغام واقعیت، توهم، طنز و معماری طرح‌های خلاقانه‌ای را در معماری شهری پیاده می‌کند. یک نمونه از خانه‌های طراحی شده توسط این معمار، به گونه‌ای است که ناظران بیرونی تصور می‌کنند، خانه در حال فرو ریختن است

این معمار، با هدف جلب توجه شهروندان به فروپاشی پنهان ساختارهای شهرنشینی و اخلاق در شهرهای بزرگ ساختمانی را طراحی کرده که به نظر می‌رسد نمای آن در حال سرخوردن روی زمین است. به اعتقاد وی این طرح جالب، نمادی از کناررفتن ماسک‌های دروغین و پدیدار شدن حقیقت است. چینک برای ساخت این نمای جالب، دیوار بیرونی طبقه آخر ساختمان را برداشت و در قسمت پایین آن یک سازه پشتیبان بنا کرد. سپس روی این سازه را به صورت یک منحنی پوشاند و با استفاده از آجرهای همرنگ نمای ساختمان روی آن را به گونه‌ای شکل داد که کاملاً شبیه به نمای اصلی ساختمان باشد. حتی برای واقعی تر شدن طرح، یک پنجره و درب واقعی هم در آن تعبیه کرد.

4. طراحی خانه‌های هابیتی برای جزیره گرینلند

راب سویر طراح هلندی که پیش از این نمونه‌هایی از زیستگاه‌های کوچک را ارایه کرده بود، این بار زیستگاه‌های قابل حملی با عنوان خانه‌های هابیتی را برای استفاده در جزیره گرینلند دانمارک واقع در اقیانوس منجمد شمالی ارایه کرده است. منظور از خانه‌های هابیتی زیستگاه‌های کوچکی است که در آنها امکانات ساده همچون پنجره، محل خواب و یا بخشی برای پختن غذا فراهم شده است. اصطلاح‌هابیت نخستین بار در فیلم ارباب حلقه‌ها به کار برده شد.

60 هزار نفر سکنه بومی و مهاجر دانمارکی در جزیره گرینلند زندگی می‌کنند این در حالی است که به جز چند نقطه محدود، سایر مناطق این جزیره یخ زده و به طور کلی عاری از سکنه است. زیستگاه‌های معرفی شده از سوی راب سویر در برابر سرما عایق و شرایط فعالیت‌هایی همچون غذا پختن و خوابیدن در آن‌ها فراهم شده است. این زیستگاه‌ها تا 6 نفر ظرفیت دارد و قابل حمل توسط خودروهایی مخصوص برف یا حتی سگ های سورتمه کش است. ساخت این زیستگاه‌ها می‌توان خبر خوشی برای اهالی این منطقه از زمین که ساعت‌های زیادی را برای شکار در برف و یخ سپری می‌کنند، باشد. به رغم این که هنوز به درستی وضعیت پایداری این زیستگاه‌ها در توفان‌ها و بادهای شدید مناطق قطبی مشخص نشده است.


ثبت نظر

ارسال