برنامه بن کمک اجاره مسکن برای ۷۰ هزار نفر

پنجره ایرانیان: نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی گفت: مسکن حمایتی دارای ابهامات زیادی است و میزان کمک اجاره‌ای که قرار است به 70 هزار نفر داده شود، کافی نیست.
  • دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 ساعت 14:8

به گزارش فارس، علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی گفت: مسکن حمایتی دارای ابهامات زیادی است و میزان کمک اجاره‌ای که قرار است به 70 هزار نفر داده شود کافی نیست. طبق بررسی نیاز به مسکن در 10 سال آینده ، 20 میلیون مسکن است که سالانه 2 میلیون واحد مسکونی نیاز است.

خسروی با حضور در برنامه اقتصادی پایش این هفته در مورد وضعیت مسکن مهر گفت: اگر توقع از یک وزیر برای باز کردن قفل مسکن داشته باشیم، کمی توقع ما غیر منطقی خواهد بود؛ باید همه مجموعه دولت در این امر به وزارت راه و شهرسازی کمک کنند که بتواند هدایت چندجانبه بازار مسکن را به دست آورد.

وی افزود: مسکن مهر شبیه به مکعب روبین است که باید همه جوانب آن را در نظر گرفت و سپس وارد کار شد. آنچه که هم اکنون مدنظر است، مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی، برنامه برای سکونتگاههای غیررسمی و توسعه مسکن است. برای سال نخست دولت برنامه دارد که 10 هزار میلیارد تومان و در چهار سال، 175 میلیارد تومان، که این 10 هزار میلیارد تومان بخشی از اقساط مسکن مهر، بانک مسکن و اوراق مشارکت در نظر گرفته می‌شود، تامین کند.

خسروی تصریح کرد: دولت 60 درصد اجاره بها برای 70 هزار واحد مسکونی 70 هزار خانوار بن اختصاص می دهد و حمایت می کند که در این طرح 1500 میلیارد تومان سپرده با نرخ 23 درصد اختصاص می یابد؛ این مقدار به ازای 70 هزار نفر ماهیانه 650 هزار تومان می شود و بن تقسم می شود، اما با چه روشی؟

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این طرح می خواهیم اجاره ای را پرداخت کنیم که هیچ اطلاعاتی از آن نداریم. البته با محاسبات صورت گرفته پیش بینی برای سال 93 حدود هشت میلیون و 100 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

خسروی گفت: این ابهاماتی است که در مساله مسکن اجتماعی دیده شده است، ولی کلیت آن این است که دولت می‌خواهد برای 70 هزار نفر بن کمک هزینه اجاره در نظر بگیرد. باید دقت کرد که مسکن اجتماعی مسکن اشتباهی نشود. وی خاطرنشان کرد: با تامین این میزان در 10 سال آینده مشکلات مسکن کمتر می شود زیرا پارامترهای دیگری همچون بالا بودن سن ازوداج دخیل است .

خسروی با بیان اینکه نیاز مسکن ناشی از پیش بینی سالانه ۸۵۰ هزار ازدواج، 44 هزار طلاق، 350 هزار تخریب و 250 هزار ورود کالا به بازار است. در تامین 80 هزار واحد مسکونی مشکلات مسکن اجتماعی بار مالی، تعمیر و نگهداری، کوچک بودن متراژ و غیره وجود دارد، گفت: در تامین مسکن اجتماعی سهم هر خانوار 50 میلیون که بازپرداخت آن 260 میلیون است و سهم دولت 90 میلیون و متقاضی 170 میلیون است. در این بازه 10 ساله دولت 90 میلیون پرداخت می کند که هیچ بازخوردی هم ندارد.

عضو کمسیون عمران مجلس گفت : دولت مدل مالزی را اجرا کند که در آنجا مسکن به صورت مشارکتی است. قانون مالیات بر خانه‌های خالی در کمیسیون تخصصی مجلس تصویب و قطعی شده است.


ثبت نظر

ارسال