حق تقدم مسکن حلال مشکل یا دلال پرور؟

پنجره ایرانیان: اوراق حق تقدم مسکن روشی بود که برای مقابله با خرید و فروش غیر قانونی وام مسکن پیشنهاد شد تا کسانی که نیاز به وام مسکن دارند از این وام با سرعت بیشتر و اطمینان خاطر بیشتر استفاده کنند .
  • چهارشنبه 7 خرداد 1393 ساعت 16:45

اما پس از گذشت چند سال از اجرا این طرح نتیجه ای غیر از ورود دلالان حرفه ای تر به این بازار به رقم اعتبار کم در پی نداشته است . شاید از همین رو بوده است که شورای پول و اعتبار در پی ورود دوباره شرکت های لیزینگ در بازار مسکن است . کاری که تجربه ان در بیشتر کشورها متداول شده است .

اما دست هایی در بازار پولی تمایل به انحصاری کردن اعطای تسهیلات مسکن و تخصیص ان به یک بانک هستند . بهانه اما بهانه ای تکراری است که نمونه ان را در بازار خودرو نیز می توان مشاهده کرد . نگرانی از برهم خوردن بازار(!)

ظاهرا دست های پشت پرده با این نگرانی که چنانچه مبلغ و تعداد تسهیلات اعطایی برای مسکن زیاد شود قیمت مسکن نیز بالا خواهد رفت همواره طی این سالها سعی در ایجاد انحصار در اعطای وام مسکن داشته اند و طرح های عجیبی چون اوراق حق تقدم را به اسم قانونی کردن خرید وفروش وام مسکن اما برای دلال پروری و ایجاد سود برای دلالان حرفه ای ابداع کرده اند . این در شرایطی است که بنا به گفته مسولان فقط توان اعطای سالانه ۱۵۰ هزار وام خرید خانه از سوی بانک تخصصی وجود دارد .

اما این تمام ماجرای یک بازار با نیازهای بالقوه نیست . چرا که هم اکنون با وجود نقدینگی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی و نیاز جامعه به رونق بازار مسکن ، بانک ها در کسب درامد «قانونی» از سپرده های جذب شده با مشکل مواجهند و خود بانک ها در بازارهایی وارد می شوند که اصلا در حیطه وظایف بانک ها نیست .

بنابر انچه گفته شد راه حل ساده است . اگر بانک ها را محدود به فعالیت در حیطه وظایفشان کنیم و مانع از فعالیت های بنگاه داری کنیم ، به خوبی می توان با هدایت منابع بانکی از طریق تخصیص تسهیلات به بخش تقاضا ،هم رونق در بازار مسکن ایجاد کرد ؛ هم انضباط را به بازار پولی بازگرداند و هم متقاضیان واقعی را از نعمت خانه دار شدن بهره مند کرد . به شرط ان که دلالان محدود شده بازار اوراق حق تقدم و دست های پنهان انحصارگر اعطای وام مسکن اجازه دهند.

اصلا چه لزومی دارد یک فرد برای خرید مسکن و استفاده از تسهیلات ، پول اضافی تحت عنوان اوراق حق تقدم پرداخت کند و از این پول زورتر پول حق دلالانی است که اوراق حق تقدم را خریده و با اضافه کردن مبلغی به متقاضی می فروشند ؟!

ایا فروش اوراق بهادار حق تقدم توسط دلالان عین ربا نیست ؟ چرا دولت به بهای سود عده ای دلال (که خوشبختانه با دستورالعمل جدید محدود شده اند) به خود اجازه می دهد تا متقاضیان واقعی پول اضافی پرداخت کنند ؟

 امروز همه می دانیم که مشکل بازار مسکن بخش عرضه نیست زیرا فعالان این بازار خوب می دانند که چگونه سودهای ۱۰۰ درصدی را برای خود رقم بزنند بلکه امروز مشکل بازار مسکن و رکود ان بخش تقاضا است . تقاضایی که هر روز فاصله پس انداز وافزایش حقوقش از افزایش قیمت های خانه ها فاصله بیشتری می گیرد و تنها راه حل کم شدن این فاصله ها ، هدایت منابع بانک ها با مکانیزم درست به سوی بازار مسکن و حل معضل بخش تقاضاست .

منبع: اخبار بانک


ثبت نظر

ارسال