استفاده از فیلتر آب خانگی ضرورتی ندارد

پنجره ایرانیان: مدیر دفتر مطالعات شرکت آبفا شیراز اظهار داشت : استفاده از دستگاه‌های فیلتر آب خانگی لازم به نظر نمی‌رسد، لیکن در صورتی‌که تحت تاثیر برخی تبلیغات قرار گرفته و به استفاده از این دستگاه‌ها نیاز احساس شود می‌بایست آب به مدت زیاد در مخزن دستگاه ذخیره نشود.
  • شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 9:44

به گزارش ایرنا، سید غلامرضا فاطمی‌فرد با بیان اینکه آب خروجی این دستگاه بصورت دوره‌ای در آزمایشگاه‌های معتبر باید تست گردد گفت‌: حتماً آب خروجی دستگاه در هنگام استفاده با آب شهری دارای کلر مخلوط گردد. مدیر دفتر مطالعات و کاهش آب بدون درآمد آبفا شیراز بیان داشت : فروشندگان این دستگاه‌ها با انواع ترفندهای تبلیغاتی ، مشتریان را به خرید این اجناس ترغیب می‌کنند.

فاطمی‌فرد افزود‌: کیفیت بالای دستگاه‌ها‌، کاهش سختی آب‌، تامین مواد لازم بدن از طریق مرحله اضافه نمودن املاح‌، حذف گل و لای آب‌، حذف جلبک ، حذف مواد سمی موجود در آب از جمله موارد تبلیغاتی این شرکت‌ها است . وی اضافه کرد‌: در بعضی اوقات نیز آنها مستقیماً اشاره به آلوده بودن آب شرب شبکه‌های آب‌رسانی می‌کنند و از ترفندهای تبلیغاتی مشتریان را به خرید ترغیب می‌نمایند. وی اظهار داشت: در شرکت‌های آب و فاضلاب موارد گل و لای، مواد سمی ، میزان کلر باقی مانده، جلبک و سختی آب توسط واحد کنترل و کیفیت شرکت‌ها و همچنین واحدهای بهداشت که معمولا زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌باشند با جدیت تمام پایش می‌گردند.

مدیر دفتر مطالعات و کاهش آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت‌: یک آزمایش شش مرحله‌ای فیلتر الیافی پنج میکرون ( حذف ذرات شن ، جلبک ، گل و لای ) ،فیلتر کربن فشرده (حذف کلر ، بو و طعم )، فیلتر کربن فعال (حذف طعم ، بو ، آلودگی‌های شیمیائی ، مواد آلی و ...)، فیلتر اسمز معکوس ( حذف ذرات ریز آب ، سرب ، مس ، نیتریت ، نیترات و کاهش TDS و شیرین کردن آب )، فیلتر کربن نهائی (حذف طعم و بوی آب خروجی از تانک ذخیره ) و مرحله افزودن املاح معدنی ( افزودن املاح معدنی نظیر منیزیم ، سدیم و ...) بر دستگاه‌های فیلتر آب خانگی صورت می‌گیرد.

فاطمی‌فرد با اشاره به نتیجه آزمایشی که بر روی آب ورودی و خروجی این دستگاه‌ها صورت گرفت اظهار داشت: در مورد دستگاه فیلتر مورد آزمایش ابتدا یک نمونه از آب ورودی به فیلتر و یک نمونه آب خروجی برداشت شد بر روی دو نمونه تست کلر انجام گردید، آب بر ورودی دارای کلر و آب خروجی فاقد کلر می‌باشد لذا آب خروجی را نمی‌توان به مدت طولانی در تانکر نگهداری نمود و این آب استعداد آلودگی سریع به انواع میکروب‌ها را داراست .

مدیر دفتر مطالعات و کاهش آب بدون درآمد آبفا شیراز افزود: سپس آب ورودی و خروجی دستگاه جهت کشت میکروبی به آزمایشگاه معتمد ارسال گردید، آب ورودی فاقد میکروب بود ولی آب خروجی دارای آلودگی‌های متعدد و آلودگی میکروبی بود. وی افزود: طبیعتاً آب شرب لوله‌کشی می‌بایست فاقد طعم و رنگ و بو باشد که مرتباً توسط کارشناسان مورد پیگیری است ولی حذف کلر موجود در آب و سپس ذخیره حدود 12 لیتر آب در تانک به مدت چند ساعت یا چند روز باعث آلودگی و رشد باکتری‌ها می‌گردد.

این مقام مسئول ابراز داشت: طبق استانداردها و دستورالعمل‌ها به هیچ عنوان مجاز به اضافه نمودن هیچ ماده‌ای به آب آشامیدنی نمی باشیم ، بخصوص چون کنترل خاصی بر روی این فیلترها در زمان وارد شدن به کشور و توزیع وجود ندارد، بنابراین امکان توزیع مواد نامرغوب به صورت عمدی یا غیر‌عمدی وجود دارد که این مسئله مستقیماً به سلامت کل افراد جامعه بستگی دارد.


ثبت نظر

ارسال