در مکان‌یابی ساخت مسکن خطا کردیم

پنجره ایرانیان: رئیس‌جمهور با بیان اینکه تعارض بین دنیای مدرن و طبیعت مثل سنت و مدرنیته است، گفت: ما در مکان‌یابی برای ساخت مسکن خطا کردیم.
  • شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 10:26

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جمع کارکنان حفاظت محیط زیست که در محل این سازمان ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه اظهار داشت: محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روزگاری بشر در آغاز صنعتی شدن مشکلات و پیامدهای آن را در طبیعت به خوبی لمس نمی‌کرد، افزود: حتی افتخار می‌کرد که در طبیعت مداخله می‌کند و مدعی بود مداخلاتش زیبایی‌آفرین است و زندگی را سهل و آسان می‌کند. وی در عین حال گفت که البته بسیاری از پیشرفت‌های علمی شرایط زندگی را برای بشر آسان کرده و جای تردیدی وجود ندارد اما ما همچنان باید اقداماتی جبرانی نیز انجام دهیم.

روحانی بر همین اساس به تامین آب منزل در زمان گذشته اشاره و تصریح کرد: در آن زمان باید یک یا دو کیلومتر تا لب چشمه پیاده‌روی صورت می‌گرفت یا در شرایط بهتر به آب‌ انبار می‌رفتند تا آب لازم را تامین کنند. اما در حال حاضر شیر آب در منزل یا آب معدنی در اختیار است.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه همین پیاده‌روی‌ها در گذشته موجب می‌شد که انسان تحرک داشته باشد،‌افزود: خداوند این بدن را برای پشت میز بودن نیافریده بلکه برای تحرک و راه رفتن آفریده است. وی با بیان اینکه وقتی ماشین وارد زندگی مردم شد آنها بسیار خوشحال بودند که راحت شده‌اند،‌گفت: به هر حال در آن شرایط مردم، ماشین یا خودرو را به عنوان یک نعمت بزرگ خداداد که توسط دست صنعتگران به وجود آمده تلقی می‌کردند؛ اما اشکال این بود که با آمدن ماشین باید پیاده‌روی به نحوی دیگر جبران می‌شد اما این کار صورت نگرفت.

روحانی همچنین تصریح کرد: یا وقتی در طبیعت مداخله کردیم مثلا برای ساخت مسکن در مکان‌یابی خطا کردیم و جایی را انتخاب نکردیم که کمتر صدمه به محیط زیست وارد شود و همان زمین زراعی و باغات را برای ساخت مسکن انتخاب کردیم که اشکال همین جا نشأت گرفت. رئیس‌جمهور بر همین اساس تاکید کرد: باید مکان‌یابی برای صنعت،‌مسکن‌ و جاده‌سازی به صورت درست صورت گیرد و کجا انجام شود که صدمات کمتری باشد. البته تعارض بین دنیای مدرن و طبیعت وجود دارد که مثل سنت و مدرنیته است  که مدرنیته با سرعت مبارزه می‌کند. وی با بیان اینکه در صورتی در طبیعت راحت زندگی می‌کنیم که جنگل، مرتع، تالاب و رودخانه در آن وجود داشته باشد، گفت: آفرینش همه حیوانات و بوته‌ها و جنگل‌ها هر کدام حکمتی داشته است و تمام آنها حساب و کتاب دارد.

روحانی با اشاره به قانونی که در سال 1335 در خصوص مسئله شتاب و سیل اتخاذ شد اشاره و تصریح کرد: نام سازمان محیط زیست از سال 50 بر روی آن نهاده شده و اصل پنجاهم قانون اساسی ما مربوط به محیط زیست است.


ثبت نظر

ارسال