سکونت 10 میلیون نفر در بافتهای فرسوده

پنجره ایرانیان:معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فقر برنامه ریزی باعث تشدید حاشیه نشینی شده است ، گفت : 72 درصد از جمعیت ایران در شهرها زندگی می‌کنند که 10 میلیون نفر در بافت های فرسوده سکونت دارند.
  • شنبه 19 مهر 1393 ساعت 9:38

به گزارش صما، سیدمحمد پژمان اظهارداشت: در چهار دهه گذشته درحدود 30 درصد از جمعیت ایران در شهرها و 70 درصد در روستاها زندگی می کردنداین درحالی است که درشرایط فعلی 28 درصد از جمعیت کشور در روستاها و 72 درصد در شهرها سکونت دارند.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن خواستار فراهم شدن شرایط مناسب برای جلوگیری ازایجاد سکونتگاهای غیررسمی شد وخاطرنشان کرد : نوسازی بافت های فرسوده و نیزساماندهی سکونت گاه های غیررسمی جزء اولویت های اصلی دولت است و امیدواریم این فرصت باعث شود که صدای ساکنان این مناطق را بشنویم و مترصد باشیم تا آسیب‌های محیطی ، اقتصادی ، اجتماعی،فرهنگی و.. در این مناطق را اصلاح کنیم.وی تصریح کرد : در حال حاضر افرادی که در حاشیه شهرها و مردمی که در محدوده‌های بافت‌های فرسوده زندگی می‌کردند، به بافت‌های حاشیه‌ای کشانده شده‌اند و تنها علت این است که نتوانسته‌ایم، برنامه‌ریزی‌ها را از لحاظ اقتصادی و اجتماعی متناسب با وضعیت اقشار جامعه تنظیم کنیم.

به گفته پژمان درحال حاضر حدود 10 میلیون نفر ازجمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند که 2.8 میلیون خانوار در 2.6 میلیون واحد مسکونی یا سکونت‌گاه‌های غیررسمی سکونت دارند.وی بابیان اینکه برای جلوگیری ازرفتارغیرمتعارف سکونت مردم درحاشیه شهرها لازم است برنامه ریزی جامعی داشته باشیم ، اظهار داشت: یکی از اولویت های ما این است که در قالب طرح جامع مسکن تلاش کنیم سکونت گاه هایی غیررسمی ایجاد نشود.

معاون وزیرراه وشهرسازی دراین حال ادامه داد :افرادی که در سکونت گاه های غیررسمی مستقرمی یابند ، مردمی هستند که برای تامین حداقل های زندگی خود وبه دنبال آسایش هستند وباید با برنامه ریزی های مناسب وایجاد امکانات به نیازمنطقی این افراد پاسخ دهیم.رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت : باید آسیب های سکونت گاه های غیررسمی به دقت ازابعاد مختلف فرهنگی ،اقتصای و.. بررسی شود تا این افراد به عنوان شهروندان محترم از زندگی متعارف برخودارشوند.

پژمان تاکید کرد: امروزه 60 درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت دارند و مهمترین مرکز فعالیت های اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاسی در شهرهاست و همه فعالیت‌های مورد نیاز جوامع بشری در شهرها صورت می گیرد.


ثبت نظر

ارسال