کدام بانک حاضر است به بافتهای فرسوده وام ۵۰ میلیونی بدهد؟

پنجره ایرانیان: دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور گفت: اختصاص وام ۵۰ میلیونی برای ساخت مسکن بسیار مبلغ کمی در مقابل هزینه‌های فعلی ساخت محسوب می شود.
  • سه شنبه 29 مهر 1393 ساعت 11:9

مجتبی بیگدلی به تراز اظهار داشت:‌ این اقدام حمایتی بسیار دیر صورت گرفت و متاسفانه مبلغ ان بسیار کم است در حالی که اگر بخواهیم مشکلی را حل کرده و این گونه تسهیلات در بازار مسکن اثر گذار باشد باید این مبلغ به ۱۰۰میلیون تومان افزایش یابد.

وی افزود:‌سالانه یک میلیون ازدواج در کشور انجام می شود و در مجموع هر سال به ۱.۵میلیون مسکن جدید نیاز داریم که در یک سال اخیر ساخت و سازها تعطیل شده بود.وی تصریح کرد:‌ دولت یازدهم از آغاز کار تاکنون اقدامات دولت‌های قبلی در بخش مسکن را قبول نداشت و هیچ حمایتی از این صنعت مهم کشور نکرد در حالی که به تامین مسکن مردم در منشور اقتصاد مقاومتی نگاه شده است .

وی خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه در یک سال گذشته حتی یک واحد مسکونی از سوی دولت یا با حمایت آن ساخته ندشه این در حالی است که دولت بارها از طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی،‌حمایتی،‌امید،‌صندوق پس انداز مسکن،‌افزایش سقف تسهیلات و... در رسانه‌ها پرده برداری کرده و وعده‌های مکرر داده اما در عمل هیچ کار قابل مشاهده ای انجام نداده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان بیان کرد:‌دولت باید روال کار خود را در حوزه صنعت ساختمان تغییر دهد و از رسانه ای کردن طرح‌هایی که سرنوشت انها مشخص نیست بپرهیزد زیرا این کار موجب بی اعتمادی مردم خواهد شد.وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها قادر به پرداخت تسهیلات ۵۰میلیونی ساخت مسکن هستند یا خیر؟ توضیح داد:‌ بانک رسالت اصلی خود که همان حل مشکلات و نوکری مردم،‌ حمایت از صنعت و تولید است را فراموش کرده و به سرمایه گذاری در برخی شرکت‌ها،‌ حوزه ساخت و ساز،‌ خرید و فروش زمین، ‌واردات و... روی آورده اند.

وی ادامه داد:‌ در بالاترین تورم‌های دنیا نیز سودهای بانکی پایین بوده است اما متاسفانه در کشور ما با بالا رفتن تورم شاهد افزایش نرخ سود و بهره تسهیلات هستیم که نشان از کاسبی بانک‌ها دارد.وی گفت:‌ اکنون بهترین و زیباترین نقاط شهرها برای بانک‌هاست و در مقابل شهرک‌های صنعتی تعطیل و تولید کنندگان و کارآفرینان ورشکسته شده اند.

بیگدلی در ادامه اظهار داشت:‌ رفتارها و عملکردها بانک خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است،‌ ایشان از سال ۷۷ نسبت به اصلاح رفتارهای اقتصادی هشدار دادند و متاسفانه در یک سال گذشته نیز شاهد هیچ گونه عزم جدی برای مقابله با رفتارهای این چنینی بانک‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور نبوده ایم.وی تصریح کرد:‌ بارها دیده شده سرمایه یک بانک ۲سال پس از تاسیس ۲۰برابر شده اما در مقابل وظایف اصلی خود در قبال مردم را به فراموشی سپرده است.

این فعال بخش مسکن بیان کرد:‌ معمولا در تمام دنیا هنگام رکود به تولید کنندگان و انبوه سازان مسکن مشوق اعطا می کنند اما اینجا همه چیز متفاوت است در حالی که صنعت ساختمان،‌ بزرگترین بنگاه مولد کشور محسوب شده و حجم مبادلات مالی در این صنعت ۴ الی۵ برابر حجم مبادلات نفتی کشور است.

وی خاطر نشان کرد:‌ دولت و سایر ارگان‌ها به جای پایین  آوردن هزینه‌های این بخش هر روز بر مشکلات ما می افزایند به طوری که اکنون شورای شهر و شهرداری در افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های این بخش با هم مسابقه گذاشته اند به طوری که اکنون هزینه تراکم و عوارض در یک منطقه متوسط تهران ۵برابر هزینه‌های محله‌های لوکسی مانند شانزه لیزه در پاریس است.وی ادامه داد:‌ هزینه خدمات سازمان نظام مهندسی کشور نیز ۱۰برابر سایر کشورهاست بنابراین ضروری است تا دولت هرچه سریعتر سازوکارهای موجود را اصلاح کند.

بیگدلی خطاب به مسوولان دولتی گفت:‌ ارائه تسهیلات بانکی بدون قید و شرط با سود تک قمی،‌ حمایت‌های ویژه به منظور جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده،‌ اختصاص یارانه به تولید کنندگان می تواند بازار مسکن را از حالت رکود فعلی خارج کند.وی تاکید کرد:‌ اگر این کارهای صورت نگیرد به زودی شاهد سونامی افزایش قیمت‌ها خواهیم بود زیرا وضعیت فعلی آرامش پیش از طوفان بوده و باید برای جلوگیری از صدمات بیشتر از هم اکنون برنامه ریزی کرد.


ثبت نظر

ارسال