۸ نکته‌ کلیدی در نگهداری ساختمان

پنجره ایرانیان:معاون وزیر راه و شهرسازی از کاندیداتوری اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌های یزد و سمنان برای ایجاد دبیرخانه دائمی مصالح ساختمانی در این استان‌ها خبر داد و از شیوه‌های غیر علمی نگهداری ساختمان در کشور انتقاد کرد.
  • چهارشنبه 6 اسفند 1393 ساعت 14:16

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان در ششمین همایش مقررات ملی ساختمان که صبح امروز چهارشنبه ۶ اسفند در تالار حافظ شیراز افتتاح شد به مباحثی در خصوص اشکالاتی که در نگهداری ساختمان‌ها وجود دارد اشاره کرد و گفت: هدف ما از برگزاری همایش این است که حداقلی از سلامت و رفاه اقتصادی فرد و جامعه را تأمین کنیم. این مباحث که کف انتظارات را تشکیل می‌دهد در مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان و در وزارت راه و شهرسازی مورد تأکید قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تشکیل دبیرخانه‌های مرتبط با مقررات ملی ساختمان در اداره‌های کل راه و شهرسازی برخی استان‌های کشور خبر داد و اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی متولی دبیرخانه فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، اداره کل راه و شهرسازی فارس متولی دبیرخانه مقررات ملی ساختمان، اداره کل راه و شهرسازی اصفهان متولی دبیرخانه انرژی و اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌های سمنان و یزد کاندیدای دبیرخانه مصالح ساختمان هستند.

مظاهریان سپس با طرح سؤالی مبنی بر این‌که چه قدر از ساختمان‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم و پربهاترین کالای زندگی‌مان به شمار می‌آید، نگهداری می‌کنیم؟ گفت: نگهداری ساختمان کار سختی است و معمولا نگهداری از آن را به عهده فردی از اهالی ساختمان می‌سپاریم که وقت آزادتری دارد، اما هیچ نگاه علمی به آن حاکم نیست؛ معمولا ساختمان‌های دولتی یا لوکس بیشتر مورد توجه و نگهداری قرار می‌گیرند، اما در بسیاری از موارد حتی ساختمان‌های دولتی هم به درستی نگهداری نمی‌شوند.وی ادامه داد: از زمان شروع بهره‌برداری یک سازه در کشور، حداکثر استفاده از آن را در دستور کار قرار می‌دهیم و وقتی عمر مفیدش به پایان می‌رسد سازه‌ای مستهلک به شمار می‌رود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به هشت نکته‌ای که باید در نگهداری ساختمان به آن‌ها توجه کرد، اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش استهلاک، افزایش ایمنی، افزایش عمر مفید، افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در منابع مادی و انسانی، پیشگیری از حوادث احتمالی، حفظ محیط زیست و بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله بایدها و نبایدهایی است که در نگهداری از ساختمان‌ها باید به آنها توجه باید کرد؛ اما چه قدر ما در نگهداری از ساختمان‌های خود به این نکات توجه می‌کنیم؟وی ادامه داد: مدیریت و نگهداری ساختمان‌هایمان منطبق با این موارد نیست.  ما در طی دو روز برگزاری این همایش انتظار داریم که به برنامه‌‌هایی برای کمک به افزایش عمر مفید ساختمان‌ها دست یابیم.

در مراسم افتتاحیه همایش مقررات ملی ساختمان از تمبر یادبود این همایش با حضور مظاهریان، علیزاده و شکرچی‌زاده معاونان وزیر راه و شهرسازی،  سید محمد احمدی استاندار فارس و مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان رونمایی شد.


ثبت نظر

ارسال