برچسب پنجره های دوجداره تدوین شود

پنجره ایرانیان: مدیریت بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اعلام کرد:•استفاده از پنجره‌های دوجداره در صورتی سبب افزایش مقاومت حرارتی جداره های شفاف، ایجاد آسایش حرارتی در داخل ساختمان و بویژه جلوگیری از ورود سر و صدا و گرد و غبار نواحی مجاور پنجره به داخل ساختمان می کند که در ساخت آنها از مواد اولیه استاندارد استفاده شده باشد و قاب و شیشه های دوجداره نیز در کارخانه بوسیله دستگاههای مخصوص ساخته شده باشند.
  • یکشنبه 16 فروردین 1394 ساعت 17:45

به گزارش پنجره ایرانیان،شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همسو با اجرای سیاستهای بهینه سازی مصرف انرژی، اقدامها و فعالیتهای متعددی را در زمینه‌ مهار و کاهش مصرف انرژی در بخشهای مختلف انجام داده است.

بخش ساختمان با سهمی حدود ٤٠ درصد کل مصرف انرژی کشور، بیشترین سهم مصرف انرژی در کشور را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین انجام اقدامها و اجرای پروژه‌های بهینه سازی مصرف سوخت در این بخش حائز اهمیت و ضروری است.یکی از موارد بسیار مهم در گسترش اقدامهای بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان، آگاهی رسانی به مصرف کنندگان در باره کیفی بودن مصالح عایقکاری حرارتی ساختمانی و میزان تاثیر گذاری آن در مصرف انرژی ساختمان و ایجاد زمینه رقابت در تولید محصولات با کیفیت بالا و منطبق با استانداردها برای تولیدکننده است.

سهم عمده پنجره ها در میزان انتقال حرارت کلی ساختمان

با توجه به تبلیغات گسترده درباره استفاده از پنجره های دوجداره برای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمانها بوسیله شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، حمایتهای مالی صورت گرفته در زمینه تولید شیشه و پنجره های دوجداره ساختمانی، افزایش تولید داخلی و نیز با توجه به ضرورت اجرای مبحث ١٩ در ساختمانهای در حال ساخت، هم اکنون رویکرد قابل توجهی نسبت به استفاده و نصب پنجره های دوجداره در ساختمانهای موجود و نوساز مشاهده می شود.

متأسفانه هم اکنون، توسط برخی از تولیدکنندگان، پنجره های دوجداره به صورت غیر استاندارد تولید و توزیع می شود. استفاده از این گونه پنجره های دوجداره غیر استاندارد، مشکلاتی از قبیل مه گرفتگی شیشه ها و درز بند نبودن پنجره های دوجداره را ایجاد کرده و نه تنها به عنوان عایق حرارتی و صوتی کارآیی لازم را ندارند بلکه مشکلات بصری جدی نیز ایجاد می کند.استفاده از پنجره‌های دوجداره با قابهای فلزی ترمال‌بریک، چوبی و یا PVC استاندارد، علاوه بر افزایش مقاومت حرارتی جداره های شفاف، ایجاد آسایش حرارتی در داخل ساختمان و به ویژه جلوگیری از ورود سر و صدا و گرد و غبار نواحی مجاور پنجره به داخل ساختمان می کند. این در صورتی است که در ساخت پنجره های دوجداره از مواد اولیه استاندارد استفاده شده و ساخت قابها و شیشه های دوجداره نیز در کارخانه و بوسیله دستگاههای مخصوص صورت پذیرد.

با توجه به عرضه پنجره های دوجداره غیر استاندارد در بازار مصرف و استفاده از محصولات بدون کیفیت و دست ساز در برخی ساختمانها، اطلاع رسانی مناسب برای استفاده از پنجره های دوجداره استاندارد امری ضروری است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، استفاده از پنجره های دوجداره فاقد کیفیت نه تنها به لحاظ ایجاد مقاومت حرارتی موثر نیست بلکه شیشه های دوجداره نامرغوب مدت کوتاهی بعد از نصب از داخل کدر و شفافیت و کارآیی خود را از دست می دهند.

تدوین استاندارد برچسب پنجره های دوجداره

با عنایت به این مهم که پنجره های دوجداره در صورتی کارآیی لازم را خواهند داشت که در روند تولید پروفیل، شیشه دوجداره، مونتاژ قاب و نصب پنجره استانداردهای مربوطه رعایت شده باشد، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور اقدام به تدوین استانداردهای ملی ویژگیها و روشهای آزمون شیشه های دوجداره و قابهای پنجره های دوجداره و نیز تجهیز آزمایشگاههای مربوطه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نموده است و پروژه تدوین استاندارد برچسب پنجره های دوجداره را نیز در دست اقدام دارد.

کلیه تولیدکنندگان قاب و شیشه های دوجداره می توانند پس از انعقاد قرارداد گواهینامه فنی با مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و انجام بررسیها و آزمایشهای لازم، در صورت استاندارد بودن محصول تولیدی، گواهینامه فنی اخذ کنند.پروژه تدوین استاندارد برچسب انرژی پنجره های دوجداره نیز هم اکنون از سوی مدیریت بهینه سازی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی در دست انجام است. با تصویب و اجرای استاندارد برچسب انرژی پنجره های دوجداره، بازار تولید، عرضه و مصرف پنجره‌های دوجداره به سمت تولید با کیفیت و منطبق با استانداردها هدایت می شود.

وجود برچسب انرژی بر روی شیشه ها و قاب پنجره‌های دو جداره، این امکان را به مصرف کننده می‌دهد که آگاهی کامل از مشخصات حرارتی پنجره را داشته و انتخاب مناسبی انجام دهد.استانداردهای ملی در و پنجره های ساختمانی و شیشه های دو یا چند جداره ساختمانی در سایت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (www.ifco.ir) موجود است.اسامی و ویژگی های شرکتهای تولیدکننده محصولات دارای گواهینامه فنی در سایت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی (www.bhrc.ac.ir) قابل دست یابی است


ثبت نظر

ارسال