شاید روزی محقق شود:

نیرودهی هواپیماها با چمن!

پنجره‌ایرانیان: محققان در یک فرایند موفق به تبدیل چمن به سوخت‌های زیستی شدند که می‌تواند روزی برای سوخت‌رسانی در هواپیماها مورداستفاده قرار گیرد.
  • چهارشنبه 16 فروردین 1396

به گزارش ایسنا تابه‌حال چمن به‌طور عمده به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌شده است؛ اما در حال حاضر محققان از آن به‌عنوان سوخت زیستی استفاده می‌کنند.

دانشمندان در دانشگاه گنت بلژیک اظهار کردند: چمن به دلیل فراوانی که دارد منبع کاملی از انرژی است. آن‌ها در این فرآیند به دنبال راهی برای تجزیه کردن چمن و استفاده از آن به‌عنوان سوخت گشتند.

محققان به‌منظور بهبود قابلیت تجزیه بیولوژیک چمن، چمن را تحت بررسی قرار داده و سپس به آن باکتری اضافه کردند. آن‌ها همچنین قند موجود در چمن را به اسیدلاکتیک و مشتقات آن تبدیل کردند.

این اسیدلاکتیک می‌تواند به‌عنوان یک ماده شیمیایی برای تولید ترکیبات دیگر مانند پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر و یا سوخت به کار گرفته شود.

اسیدلاکتیک پس‌ازآن به اسید کاپروئیک تبدیل‌شده که در ادامه به دکان که در سوخت حمل‌ونقل هوایی مورداستفاده قرار می‌گیرد تبدیل می‌شود.

اگرچه این روش جدید روشی انقلابی درزمینهٔ تولید سوخت نام‌گرفته اما محققان این پژوهش می‌گویند که برای تبدیل آن به واقعیت هنوز باید کارهای زیادی انجام داد.

در حال حاضر مقدار سوخت‌های زیستی که می‌تواند از چمن ساخته شود به دلیل بسیار گران بودن این کار بسیار محدود بوده و همچنین موتورها باید با این نوع جدید از سوخت همگام‌سازی شوند.

 


ثبت نظر

ارسال