تدابیر اروپا برای جلوگیری از قیمت‌‌‌شکنی صفحات خورشیدی چین

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 75، دیماه 1392

اتحادیه اروپا اعلام کرد: تدابیری برضد قیمت شکنی و یارانه‌هایی که دولت چین به تولیدکنندگان صفحات خورشیدی اختصاص می‌دهد، اتخاذ خواهد کرد.
  • یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 11:16

 اختلاف چین و اتحادیه اروپا بر سر تولید و صادرات صفحات خورشیدی تابستان امسال به اوج خود رسید و نگرانی‌هایی جدی درباره خطر یک جنگ تجاری به راه انداخت اما دو طرف به طور دوستانه بر سر این پرونده توافق کردند با این حال به نظر می‌رسد برخی شرکت‌‌های چینی این مفاد توافق را رعایت نمی‌کنند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت خود را با تدابیری که بروکسل برای دفاع از صنعت انرژی خورشیدی اروپا پیشنهاد کرده است، اعلام کرده‌اند. کمیسیون اروپا تاکید کرد این تدابیر از روز جمعه ششم دسامبر به مدت دو سال به اجرا گذاشته خواهد شد.

کارشناسان اروپایی می‌گویند به طور عادی، تدابیر ضدقیمت شکنی برای یک دوره پنج ساله به اجرا گذاشته می‌شوند اما مقامات اروپایی با مدنظر قراردادن نوسانات موجود در بازار صفحات خورشیدی، تصمیم گرفته‌اند تدابیر ضدقیمت شکنی خود را برای یک دوره دو ساله به اجرا گذارند. میزان متوسط مالیاتی که کمیسیون اروپا بر صفحات خورشیدی ساخت چین به اجرا خواهد گذاشت 47.7 دهم درصد خواهد بود. این تدابیر تنها شامل حال آن دسته از شرکت‌‌های چینی خواهد شد که مطابق با توافق دوستانه تابستان گذشته میان کارل دو گوشت، کمیسر تجاری اروپا و مقامات چین، از تعیین قیمت کف برای تولیداتشان خودداری می‌کنند. گفته می‌شود یک سوم تولید کنندگان صفحات خورشیدی در چین تحت تاثیر این تدابیر تنبیهی اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت. این تدابیر حتی در مورد آن دسته از شرکت‌های چینی که برای تولیدات خود قیمت کف تعیین کرده اما به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده اند، به اجرا گذاشته خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، این تدابیر در چارچوب تحقیق درباره قیمت شکنی شرکت‌های چینی و یارانه‌های دولتی اختصاص یافته به صادرات صفحات خورشیدی ساخت چین به اجرا گذاشته خواهد شد. این تحقیق از حدود یک سال پیش که گروه شرکت‌های اروپایی پروسان ProSun شکایت خود را برضد شرکت‌های چینی تولیدکننده صفحات خورشیدی به کمیسیون اروپا ارائه کردند، آغاز شد. کانال اول تلویزیون دولتی آلمان هم اعلام کرد: اتحادیه اروپا با هدف همکاری شرکتهای چینی تولید کننده صفحات خورشیدی، پرداخت تعرفه گمرکی طولانی مدت واردات این محصولات از چین را حذف کرد.

این شبکه با اشاره به اینکه حذف این تعرفه واردات بر اساس یک مصوبه شورای وزراء اتحادیه اروپا صورت گرفته است، گزارش داد: اعمال جنجال برانگیز این تعرفه گمرکی از قرار معلوم تنها تا چند روز دیگر به مورد اجرا گذاشته می‌شود و از آن پس بمدت دو سال برداشته خواهد شد. البته این مقررات، مختص آن دسته از صادرکنندگان چینی است که در خصوص تولید و عرضه صفحات خورشیدی با اتحادیه اروپا همکاری می‌کنند. تعرفه‌های گمرکی در واکنش به زیرفروشی و اختصاص یارانه‌های غیرمنصفانه محصولات طرف های چینی در اروپا اعمال شده اند.


ثبت نظر

ارسال