میزان افزایش قبوض آب و برق پول پفک هم نمی‌شود

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

معاون وزیر نیرو گفت: اگر اقتصاد صنعت آب و برق بهبود پیدا نکند این صنعت دچار چالش می‌شود و در این خصوص مجلسی‌ها ما را همراهی نکرده‌اند.
  • سه شنبه 8 بهمن 1392 ساعت 23:53

 هوشنگ فلاحتیان معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو، در گردهمایی فصلی انرژی در جمع مدیران صنعت برق گفت: روند مصرف انرژی در سه دهه گذشته همواره رشد داشته به طوری که میزان مصرف انرژی از 125 میلیارد کیلووات ساعت به 194 میلیارد کیلووات ساعت به سال 91 رسیده است. وی ادامه داد: میزان مصرف انرژی درسال جاری از 200 میلیارد کیلووات ساعت هم خواهد گذشت و تنها درسال اجرای هدفمندی یارانه‌ها، این رشد کمی‌سرعتش کاهش پیدا کرد. معاون وزیر نیرو، با بیان اینکه قیمت برق در طی چند سال اخیر تفاوت چندانی نکرده است، افزود: به جز اجرای مرحله اول هدفمندی که قیمت برق از 151 ریال به 407 ریال افزایش پیدا کرد، در طی سال‌های قبل قیمت برق ثابت و سیر نزول داشته است. فلاحتیان تصریح کرد: در اقتصاد کلان انرژی برق مشکل داریم چرا که قیمت تمام شده و هزینه دریافتی از مردم شکاف زیادی دارد. وی با بیان اینکه در سال 90 کسری منابع ناشی از اختلاف قیمت تمام شده و هزینه دریافتی هزار و 63 میلیارد تومان است و درسال 91 دو هزار و 600 میلیارد تومان بوده است. همچنین درسال جاری نیز این رقم به 4 هزار و 570 میلیارد تومان رسیده است. معاون وزیر نیرو اظهار داشت: قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق بدون هزینه سوخت 680 ریال است که با مصرف برق 200 کیلومتر ساعت چیزی حدود 13 هزار و 600 میلیارد تومان هزینه تولید این میزان برق است. در مقابل تنها 5 هزار و 200 میلیارد تومان دریافتی از مشترکین و 2 هزار و 300 میلیارد تومان از طریق صادرات برق عاید این صنعت می‌شود در نتیجه کل درآمدهای صنعت برق 6 هزار و 800 میلیارد تومان خواهد بود. مابه التفاوت هزینه تبدیل انتقال توزیع برق چیزی حدود 7 هزار میلیارد تومان شده که بدهی این صنعت به بخش خصوصی شبکه بانکی و پیمانکاران شده و این صنعت را دچار چالش کرده است. فلاحتیان گفت: براساس برآورد‌های صورت گرفته در خصوص هزینه تولید برق در سال 93 براساس هزینه تبدیل انرژی بدون احتساب سوخت 560 ریال هزینه انتقال 100 ریال و هزینه توزیع 200 ریال است که براساس این ارقام هزینه تمام شده 856 ریال است در حالی که صنعت برق 26 تومان دریافتی بیشتر نخواهد داشت. معاون وزیر نیرو گفت: مجلس در خصوص اقتصاد برق همراهی نمی‌کند تا هزینه‌ها به سمت قیمت واقعی حرکت کند.فلاحتیان همچنین ادامه داد: 57. 7 درصد که چیزی حدود 12 میلیون خانوار می‌شوند، کمتر از 5 هزار تومان هزینه قبوض برق‌شان می‌شود. همچنین 30 درصد مشترکین داخلی نیز که بیش از 7. 2 میلیون خانوار می‌شوند بین 5تا 12 هزار تومان هزینه برای قبوض برقشان پرداخت و سه درصد مشترکین بیش از 40 هزار تومان پرداخت می‌کنند. وی ادامه داد: افزایش 5 هزار تومانی در هر قبوض برق رقم بالایی نیست چرا که این میزان حتی پول دو پفک نمی‌شود در این حال مجلس به ما می‌گوید که شما به جان مردم افتادید.
وی اظهار داشت: در زمانی که دلار 1226 تومان بود، یک پست 63 کیلو ولت کمتر از سه میلیارد و همان پست در سال جاری بیش از 8 میلیارد تومان هزینه می‌برد. همچنین یک کیلومتر خط 63 کیلو ولت بین 70 تا 100 میلیون تومان هزینه می‌برد درحالی که با دلار سه هزار تومانی بیش از 200 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. فلاحتیان با بیان اینکه برای تولید هر یک کیلووات ساعت برق سه دهم لیتر گازوئیل مصرف می‌شود و با قیمت شش هزار تومانی گازوئیل بابت هر لیتر تنها دو هزار تومان سهم سوخت هر یک کیلووات ساعت برق است. وی اظهار داشت: چالش اساسی اقتصاد آب و برق است. هرسال باید 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود و اگر هر هزار مگاوات 1600 میلیارد تومان هزینه دربرداشته باشد یعنی چیزی حدود 8 هزار میلیارد تومان هزینه ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه است که به همین میزان هزینه انتقال نیز باید سرمایه گذاری شود. همچنین 13 هزار میلیارد نیز هزینه جاری تبدیل و انتقال برق است. یعنی 29 هزار میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری تبدیل انتقال و توزیع این میزان نیروگاه است. وی اظهار داشت: برای برطرف کردن مشکلات صنعت برق یا روش سنتی هزینه انرژی به قیمت سوبسید باید داده شود که در این صورت باید مابه‌التفاوت موجود را دولت به این صنعت پرداخت کند یا طرح‌های توسعه و تولید براساس اصل 44 واگذار شود که در این صورت بایستی قیمت تمام شده برق پیدا شود و برق متولی پیدا کند که در این صورت دچار چالش می‌شویم.


ثبت نظر

ارسال