مزایای استفاده از انرژی‎های نو فرهنگ‎سازی شود

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 76، بهمن ماه 1392

عضو پژوهشکده تغییر اقلیم دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: مزایای استفاده از انرژی‌های نو و لزوم حفظ انرژی‎های فسیلی باید فرهنگ‌سازی شود.
  • چهارشنبه 9 بهمن 1392 ساعت 0:12

یوسفعلی عابدینی، اظهار کرد: با توجه به اینکه سوخت‎های فسیلی منابع محدود تامین انرژی هستند و همین طور به عنوان ثروت برای هر جامعه محسوب می‌شوند، لازم است در مصرف آن‎ها توجه بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: البته باید گفت که این سوخت‎ها دارای آلودگی نیز هستند و در حال حاضر در شهرهای کوچک شاهد آلودگی ناشی از استفاده از آن‌ها هستیم. عابدینی تصریح کرد: طبق سند چشم‎انداز 1400 حداقل 10 درصد انرژی کشور باید از انرژی نو تامین شود که با توجه به شرایط اقلیمی کشور، این زمینه برای استفاده از انرژی خورشیدی بسیار فراهم است، ولی تاکنون توجه چندانی به این مساله نشده است. عضو هیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه علوم پایه زنجان تاکید کرد: برخی از کشورهای پیشرفته از جمله آلمان بیش از 10 درصد انرژی مورد نیاز خود را علی‌رغم دارا بودن روزهای کم خورشیدی از این انرژی تامین می‎کنند، این در حالی است که این پتانسیل در کشور ما بسیار بیشتر از این کشورها فراهم است.
وی خاطرنشان کرد: حتی می‎توان از زباله‎هایی که در حاشیه شهرها سوزانده می‌شود و گازهای متصاعد شده از آن‌ها و یا حتی از دود اتومبیل‎ها که ضرر بیشتری دارند، برای تولید انرژی مفید و سالم استفاده بهینه کرد. عابدینی با بیان اینکه هنوز صنعت به طور جدی در این حوزه ورود پیدا نکرده است، گفت: گاهی اوقات به طور نمادین و یا در بروشورهایی که از سوی برخی صنایع منتشر می‌شود، اقداماتی انجام می‌گیرد، می‎توان کارهایی را دید، ولی باید توجه داشت با انجام اقدام جدی بویژه در عرصه صنایع و شهرک‎های صنعتی که بیشترین مصرف انرژی فسیلی را در حال حاضر به خود اختصاص داده‎اند، می‎توان قدم موثری در راه حفظ این ثروت ملی برداشت. وی با تاکید بر لزوم اقدام فرهنگی در این زمینه، تصریح‌ کرد: برای اینکه عموم مردم و اهالی عرصه صنعت به صورت جدی‏‌تر با اهمیت استفاده از انرژی‎های نو آشنا شوند، لازم است تا اقدامات فرهنگی بیشتری در این حوزه صورت گیرد و افراد با باور خود در این حوزه ورود پیدا کنند. این پژوهشگر با بیان اینکه در حال حاضر طرح‎های پژوهشی خوبی در این زمینه انجام شده است، گفت: در حال حاضر طرح‎های پژوهشی خوبی در زمینه انرژی‎‎هایی که در سطح استان وجود دارد، بویژه انرژی خورشیدی و بادی انجام شده است و لازم است تا با حمایت مالی و پایلوت بویژه در بخش‎های صنعتی، نتایج مثبت آن به اطلاع عموم مردم برسد. عابدینی خاطرنشان کرد: نقش مسؤولان در این زمینه بسیار جدی است و آن‎ها با اعتماد و حمایت هر چه بیشتر خود می‎توانند زمینه فعالیت هرچه بیشتر در این حوزه را فراهم آورند، بویژه اینکه در حال حاضر زنجان به عنوان یک شهر دانشگاهی از حیث داران بودن محققان و پژوهشگران در حوزه‎‏های مختلف هیچ محدودیتی ندارد.


ثبت نظر

ارسال