برنامه کشور برای تولید انرژی از منابع تجدید پذیر تا 1404

پنجره‌ایرانیان: دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر معاونت علمی بابیان اینکه تا سال 1404 باید 1.8 درصد از میزان کل انرژی‌های کشور از محل انرژی‌های تجدید پذیر تأمین شود، گفت: بر این اساس 10 هزار مگاوات انرژی موردنیاز باید از طریق سوخت‌های تجدید پذیر تأمین خواهد شد.
  • شنبه 30 بهمن 1395

به گزارش ایسنا، سیروس وطنخواه در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی انرژی‌های تجدید پذیر بابیان اینکه کشور ما طبق آمارهای جهانی، غنی از منابع فسیلی و نیز منابع تجدید پذیر است، افزود: چالش جدی کشور در بخش‌هایی چون مدیریت انرژی و استفاده حداکثری و به‌جا از انواع این انرژی‌ها است و ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای نمایانگر حرکت دنیا به سمت همگرایی و تمرکز  جهت رفع چالش‌های توسعه فناوری است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه برای توسعه فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر نیاز به همکاری متخصصان حوزه‌های مختلف چون برق، مکانیک، مدیریت، اقتصاد داریم، اظهار کرد: علاوه بر آن لازم است ضمن توجه به توسعه محیط‌ زیست، به توسعه اقتصاد نیز توجه داشت تا کشور در مسیر توسعه پایدار با سرعت بیشتر حرکت کند.

وطنخواه با اشاره به فعالیت 100 شرکت دانش‌بنیان در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی 2 سال پیش سند توسعه دانش‌بنیان حوزه انرژی‌های تجدید پذیر را تصویب کرد که به‌موجب آن‌ها 1.8 درصد از میزان کل عرضه انرژی کشور در سال۱۴۰۴  باید از منابع تجدید پذیر تأمین شود که در این میان در حدود 10 هزار مگاوات سهم برق تجدید پذیر و 10 هزار مگاوات سهم سوخت تجدید پذیر است.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر معاونت علمی خاطرنشان کرد: قرار نیست این ستاد به‌تنهایی مجری اقدامات و راهبرد موجود در سند باشد؛ چراکه این مسئله باید با مشارکت تمامی فعالان اصلی این حوزه انجام شود.

در این مراسم همچنین محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز در این مراسم بابیان اینکه انرژی‌های تجدید پذیر سال‌هاست در سطح بین‌المللی شروع به کارکرده و در بسیاری از کشورها نیز پیشرفت زیادی داشته است، گفت: یکی از دلایل عدم پیشرفت ما در ایران وجود منابع فسیلی بسیار ارزان‌قیمت است ازاین‌رو ضرورت استفاده از منابع تجدید پذیر اثبات‌شده و لازم است کشور ما نیز به این سمت حرکت کند.

برخورداری بابیان اینکه برای رواج این امر در کشور از چند وجه لازم است به موضوع توجه کنیم، یادآور شد: سیاست‌گذاری جدی به عهده مسؤولین دولتی است و دانشگاه وظیفه فراهم‌سازی بسترهای دانشی لازم، ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه فناوری و تلاش‌های فرهنگی و اجتماعی برای فرهنگ‌سازی را به عهده دارد. دانشگاه سهم خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و لازم است سازمان‌های مرتبط نیز تلاش خود را بیشتر کنند.

وی از آمادگی این دانشگاه در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: امکاناتی در اطراف تهران از طرف دانشگاه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت تا مزارع خورشیدی و سایر حوزه‌های انرژی‌های تجدید پذیر احداث شود.


ثبت نظر

ارسال