وزیر نیرو در کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم خبر داد:

تاسیس سه نیروگاه خورشیدی و از دستور خارج‌شدن احداث پنجاه سد

پنجره ایرانیان: وزیر نیرو با تاکید بر اینکه با تغییر اقلیم، استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و هرمزگان با کاهش شدید بارندگی و افزایش تبخیر روان‌آب‌ها مواجه هستند، گفت: با توجه به شرایط تغییر اقلیم برنامه‌ریزی برای احداث 50 سد از دستور کار این وزارتخانه خارج شد.
  • چهارشنبه 11 اسفند 1395 ساعت 10:28

به گزارش ایسنا، مهندس چیت‌چیان روز دوشنبه، 9 اسفندماه در کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم، تغییر اقلیم را به معنای تغییرات بلندمدت در شرایط آب و هوایی توصیف کرد و افزود: پدیده تغییر اقلیم مسئله‌ای است که تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است، ضمن آنکه این پدیده بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز تاثیرگذار است.

چیت‌چیان در ادامه به معضلات زیست‌محیطی کشور ناشی از تغییرات اقلیم اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس آمارها در حال حاضر، کشور در مقایسه با دو دهه قبل به طور متوسط با کاهش 10 درصدی میزان بارش‌ها مواجه است، ضمن آنکه حدود 1.5 درجه دمای کشور افزایش یافته است که این امر حدود 25 میلیارد متر مکعب تبخیر منابع آب کشور را به همراه دارد. وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش این میزان تبخیر آب موجب دور شدن دسترسی ما به منابع آب شده است، اضافه کرد: علاوه بر آن حدود 20 درصد روان‌آب‌ها و آب‌های سطحی از رودخانه‌های کشور کاهش یافته و حدود 15 درصد تغذیه آب‌های زیرزمینی کاهش دارد.

وی اضافه کرد: در نتیجه این اتفاقات بیشتر شهرهای بزرگ کشور با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند، به‌گونه‌ای که برای شهرهای شیراز، تبریز و زاهدان خط دوم لوله انتقال آب و در شهرهای کوچکی مانند بانه علاوه بر سد بانه، سد دوم عباس‌آباد نیز تاسیس شده است.

چیت‌چیان، دلیل این امر را کاهش منابع آب و افزایش جمعیت دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ما با پیچیدگی ویژه‌ای در تامین منابع آب شرب مواجه هستیم؛ چراکه زیان‌های ناشی از کاهش بارندگی و افزایش تبخیرها به طور خاص در کشور وجود دارد و موجب شده زندگی شهروندان در شهرهای خوزستان، فارس و هرمزگان تحت تاثیر تغییرات اقلیم قرار گیرد و علاوه بر آن با خشک شدن تالاب‌ها مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت و افزایش مصرف، تاثیرات پردامنه‌ای در زمینه تغییرات اقلیم داشته است، خاطرنشان کرد: اولین اثرات تغییرات اقلیم متوجه سلامت انسان‌هاست و بعد از آن اثرات مستقیمی بر روی اقتصاد دارد.

چیت‌چیان با اشاره به برگزاری این کنفرانس، افزود: محققان حاضر در این کنفرانس باید نتایج آن را به مسئولان ارائه دهند تا مسئولان بدانند که چگونه با این پدیده جهانی مواجه شوند؛ چراکه پدیده تغییر اقلیم یک پدیده جهانی است و برای مواجهه با آن باید اقدامات ملی و جهانی انجام دهیم.

وزیر نیرو، رویکرد دنیا برای مواجهه با پدیده تغییر اقلیم را سازگاری دانست و یادآور شد: ما برای مواجهه با این پدیده نمی‌توانیم وارد جنگ با آن شویم، بلکه باید زندگی خود را با آن سازگار کنیم.

وی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، توسعه فناوری‌های متناسب با نیازهای ناشی از تغییر اقلیم و مدیریت مخاطرات را از جمله راهکارهای مناسب برای مواجهه با پدیده تغییر اقلیم دانست و اضافه کرد: در حال حاضر ایران به معاهده پاریس پیوسته است. این اقدام ایران به نفع کشور و جهان است و بر این اساس ما پیش‌بینی‌های لازم را برای توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2030 کرده‌ایم.

چیت‌چیان نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت 7500 مگاوات را از جمله راهکارهای کشور برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و افزود: بر این اساس در سال جاری نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در اراک و در همدان تاسیس شده است، ضمن آنکه نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی نیز در اصفهان در حال تاسیس است.

چیت‌چیان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات وزارت نیرو برای سدسازی اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییرات اقلیم کشور برای احداث 50 سد برنامه‌ریزی شده بود که با توجه به شرایط حاکم در کشور احداث این تعداد سد از دستور کار خارج شد؛ چراکه من با اینکه اصلا سد ساخته نشود یا در هر نقطه از کشور سدی ساخته شود، مخالفم و اعتقاد دارم که سدسازی باید بر اساس شرایط جدید اقلیمی کشور صورت گیرد.


ثبت نظر

ارسال