در همایش شرکت نگین‌تجهیز عنوان شد

آموزش نصب یراق‌آلات، نیاز صنعت در و پنجره

پنجره ایرانیان:در شماره گذشته نشریه پنجره ایرانیان وعده داده بودیم که متن کامل گزارش خبرنگار ما از همایش تخصصی شرکت نگین‌تجهیز درباره آموزش نصب در و پنجره را منتشر سازیم.
  • سه شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 16:46

گفتنی است این همایش در حاشیه نمایشگاه صنعت در و پنجره رشت مرکز استان سرسبز گیلان به ابتکار شرکت نگین تجهیز از توزیع‌کنندگان فعال و خوشنام یراق‌آلات در و پنجره یو.پی.وی.سی در استان‌های شمالی ایران برگزار شد و خانم طاها، مدیرعامل شرکت نگین تجهیز و خانم تاجیک مدیر فنی این شرکت، دکتر عامری مدیرعامل شرکت جی.‌اس.‌ای و همچنین صباغی، مدیرعامل شرکت داتیس تجارت ماد در سخنانی به بیان چالش‌های و فرصت‌های پیش روی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران پرداختند و بر ضرورت جدی گرفتن آموزش نصب یراق‌آلات تاکید کردند. هدف از برگزاری این همایش یک روزه، ارتقای سطح مهارت و دانش فنی تولیدکنندگان در و پنجره و نصاب‌ها با آخرین روش‌های نصب صحیح و استاندارد یراق‌آلات در و پنجره عنوان شده است. گفته‌های سخنرانان این همایش را بخوانید:

برای مشاهده فایل پی‌دی‌اف اینجا کلیک کنید.

نگین تجهیز چه هدفی را دنبال می‌کند؟

خانم طاها، مدیرعامل شرکت نگین تجهیز: آگاهی تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی با روش‌های درست استفاده از پیشرفته‌ترین یراق‌آلات در و پنجره می‌تواند باعث افزایش کیفیت و کارایی و نمایان شدن مزایای در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی برای مردم و در نهایت تقویت اعتماد افکار عمومی به کل صنعت شود. هدف ما از برگزاری این همایش، آموزش‌های فنی و تخصصی با حضور مدیران شرکت‌های عرضه‌کننده یراق‌آلات در استان‌های شمالی به ویژه گیلان است، چرا که صنعت ساختمان در این استان‌ها همواره به دنبال آخرین نوآوری‌هاست و تلاش برخی تولیدکنندگان برای کاهش هزینه تولید با استفاده از یراق‌‌آلات فاقد استاندارد و یا ناآگاهی نسبت به روش‌های استاندارد مونتاژ و نصب به اعتماد فعالان صنعت ساختمان ضربه می‌زند.

این شرکت در انتخاب یراق‌آلات و شرکای تجاری خود اصل را بر کیفیت و استاندارد محصولات و ارائه خدمات مطلوب به مشتریان گذاشته است و همواره تلاش می‌کند تا حقوق مصرف‌کننده نهایی رعایت شود و برگزاری همایش تخصصی این شرکت هم با همین رویکرد صورت گرفته است. به نظرم وقت آن است که با این گردهمایی‌ها، راهکارهای لازم برای ارتقای استانداردهای تولید و نصب در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی را بشناسیم و یکی از این راهکارهای برون رفت از برخی مشکلات و چالش‌ها این است که بحث آموزش را در شاخه‌های مختلف جدی‌تر دنبال کنیم تا تولیدکنندگان و کارگاه‌های در و پنجره تا حدودی حرفه‌ای‌تر اقدام به تولید و مونتاژ در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی کنند و به جای تمرکز بر کاهش هرچه بیشتر قیمت برای بیرون راندن رقبا، باید به سمتی حرکت کنند که مونتاژکاران و تولیدکنندگان بتوانند قیمت تمام شده محصول را به نحو صحیح و کارشناسی محاسبه کنند تا دچار زیان‌های ناشی از هزینه‌های پنهان در فرایند تولید نشوند. با این اقدام تولیدکنندگان و مونتاژکاران در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران در برخورد با مشتریان خود تنها بر کیفیت محصول تمرکز خواهند داشت. نکته دیگر اینکه باید اطلاعات فنی و تخصصی مهندسین ساختمان و پیمانکاران و مجریان ساختمان نسبت به مزایای در و پنجره‌های یو.پی‌.وی‌.سی افزایش یابد و پیشنهاد می‌کنم تا همه مدیران شرکت‌های صنعت در و پنجره جهت رفع این خلا گام بردارند و پیمانکاران و مجریان و مهندسان ساختمان در انتخاب در و پنجره‌ها تنها بر روی قیمت اصرار نکنند و دست‌کم استانداردها و کیفیت‌های ساخت و نصب و همچنین پروفیل، یراق‌آلات، شیشه و ... را مورد توجه جدی قرار دهند.

بهتر است که قبول کنیم این صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی همچنان احتیاج به آموزش بیشتر و مستمر دارد؛ هرچند در نگاه اول شاید یک صنعت ساده به نظر آید، اما وقتی وارد این صنعت می‌شویم، پیچیدگی‌های بسیاری در زمینه انتخاب پروفیل، یراق‌آلات و دیگر ملزومات نمایان می‌شود و عمده مصرف‌کنندگان نسبت به این مزیت‌ها و پیچیدگی‌ها و نقش در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی در بهبود کارایی انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن اطلاعات دقیق ندارند. مساله دیگر اینکه متاسفانه با گذشت نزدیک به 10 سال از آغاز تولید در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی در ایران و رونق بازار این محصولات و سرمایه‌گذاری‌های عظیم انجام شده، هنوز استاندارد خاصی در زمینه تولید و نصب تدوین نشده است؛ البته اقدام‌های پراکنده زیادی در این صنعت برای استانداردسازی تولید و نصب در و پنجره یو.پی.وی.سی صورت گرفته است. این یک حقیقت است که اقدام‌های پراکنده هم وقت‌گیر و هم هزینه‌بر خواهد بود و نیازمند این هستیم که مقررات و استانداردهای صنعت در و پنجره محدود به استانداردهای پروفیل نشود و مسئولان برای یراق‌آلات و مونتاژ آن روی بازشوها الزامات فنی و مقرراتی وضع شود  و حتما در این زمینه باید از نظرات شرکت‌های فعال این صنعت بهره جست تا مبادا قوانین و مقرراتی وضع شود که در اجرا فاقد خاصیت و اثربخشی باشد.

 اما منشور نگین تجهیز در این راستا چیست؟

همکاران گرامی ‌و همراهان عزیز ، ما می‌دانیم همه مردم عادل و صادق نیستند، اما بیاموزیم به ازای هر انسان غیر شریفی، انسان صدیقی هم وجود دارد و به ازای هر دشمنی، دوستی هم هست، بنابراین اگر با کار و زحمت و تلاش عایدی معمول و محدودی را کسب کنیم، بهتر از آن است که با بی‌اخلاقی چند برابر درآمد داشته باشیم. از باختن پند بگیریم و از پیروز‌شدن لذت ببریم، هرگز برای هیچ موضوعی غبطه نخوریم و نقش و تاثیر مهم خوب‌رویی، خندیدن و صداقت را بیاموزیم،  یادگیری و بازآموزی را در زندگی و کار را در سرلوحه خود قرار دهیم، تعمق کنیم به افرینش‌های خداوند روی آسمان و زمین، دقیق شویم و بیاموزیم که اگر در کسب کار و حرفه مغلوب شویم، بهتر است که با تقلب و عمل ناصواب پیروز شویم. به عقایدمان ایمان داشته باشیم، حتی اگر همه بر خلاف آن باشند.

همه‌ی آوا‌ها و سخن‌ها رابشنویم و سخنی را که به نظرمان صحیح است انتخاب کنیم. ارزش‌های کار و زندگی و حرفه‌مان را بشناسیم و در اوج اندوه تبسم کنیم و از اشک ریختن خجالت نکشیم؛ بیاموزیم برای حفظ شعور و معرفت و عمل صحیح ارزش تعیین کنیم، قیمت‌گذاری برای دل بی معنا است و تسلیم هیاهو نشویم و اگر خود را بر حق می‌دانیم، پای سخن و عمل خود باشیم. با همکاران و همراهان با ملایمت رفتار کنیم؛ ولی از آنها یک ناز پرورده نسازیم، فرصت دهیم آنها با شجاعت و اعتماد به نفس باشند و به مردم اعتماد و اعتقاد داشته باشند. این صنعت و حرفه تولید در و پنجره یو.پی‌.وی‌.سی بسیار نوپاست، بیایید هوای آن و همدیگر را داشته باشیم.

 هدف از همایش چه بود؟

خانم تاجیک، مدیر فنی شرکت نگین تجهیز: عمر این صنعت از 10 سال می‌گذرد اما با کشورهای صنعتی پیشروی این صنعت هم فاصله زیاد داریم و هم با استانداردها و الزامات فنی روز جهان در صنعت تولید و نصب در و پنجره شکاف فنی داریم. اما شرکت نگین‌تجهیز به عنوان یکی از پیشگامان عرضه یراق‌آلات باکیفیت در و پنجره برای تامین خواسته مردمان استان نوگرای گیلان که همواره در طول تاریخ دنبال بهترین‌ها هستند، با برگزاری این همایش تخصصی مصمم است تا تنها معرفی‌کننده و عرضه کننده یراق‌آلات نباشد. به همین دلیل این همایش با دعوت ازبرخی همکاران و چهره‌های شناخته شده عرصه یراق‌آلات برگزار شده تا در جمع دوستان و همکاران بتوانیم یک جمع دوستانه‌ی داشته باشیم و در نتیجه این سمینار بتوانیم دست در دست هم بدهیم و در سطح استان گیلان مثمر‌ثمر باشیم و در و پنجره‌های استاندارد را به مردم هدیه کنیم.

 بایدها و نبایدهای یک پنجره استاندارد

سمسار زاده از شرکت جی.اس.ای : ابتدا باید از شرکت نگین‌تجهیز بابت برگزاری همایش آموزش نصب یراق‌آلات در و پنجره قدردانی کنم. اجازه می‌خواهم با نمایش فیلمی از یک کارگاه استاندارد در و پنجره یو.پی.وی.سی در اروپا استناد کنم. در این فیلم مشاهده می‌شود که بعد از اندازه‌گیری و قالب‌گیری، جهت ساخت یک پنجره، پروفیل‌های یو.پی.وی.سی 6 بار برش می‌خورد و متناسب با اندازه‌های انجام شده و نیاز هر ساختمان و استانداردهای پنجره، باید در 90 درصد پروفیل‌های مورد استفاده از ورق‌های تقویتی گالوانیزه استفاده شود و حتی بازشوهای ساخته شده باید به گونه‌ای طراحی شود که آب باران به سمت بیرون هدایت شود و آب باران به داخل ساختمان نفوذ نکند، افزون بر این، می‌توان اذعان کرد که برای استحکام و ارتقای مقاومت پنجره‌های یو.پی.وی.سی اقدام به چفت کردن پروفیل با ورق‌های گالوانیزه می‌شود و عامل دیگر سایز یا فاصله پیچ‌های نصب شده روی هر متر طول پنجره است. فاصله بین هر پیچ نصب روی متر طول در و پنجره‌ها باید حدود 40 سانتی‌متر باشد، در غیر این صورت پنجره‌های ساخته شده دچار دفرمگی خواهد شد. نکته مهم دیگر اینکه یکی از بزرگ‌ترین حسن پنجره دو جداره یو.پی‌.وی‌.سی این است که به صورت پانچ کنار هم جفت نمی‌شود و به صورت جوش است که پنجره کاملا یک تکه می‌شود. بنابراین رعایت استانداردهای جوش در ساخت در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی و الزاماتی چون ورق‌های گالوانیزه و فاصله‌گذاری پیچ‌ها و البته نصب درست یراق‌آلات از لولا تا اسپانیولت‌ها ضرورتی است که باید به دقت آموزش داده شود.

نکته مهم مقایسه قیمت تمام‌شده در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی با در و پنجره‌های آلومینیومی و یا آهنی است. به طور مثال محاسبات نشان می‌دهد که قیمت یک پنجره 40/1 ‌متر * 40/1 از نوع آلومینیومی ‌با یو.پی‌.وی‌.سی مقایسه شده است. در ارتباط با پنجره‌های آهنی باید تاکید کنم که از فریم و قوطی استفاده می‌شود که قوطی نقش پروفیل را دارد که محاسبه قیمت آشکار تفاوت قیمت را نشان می‌دهد. از سوی دیگر با مقایسه‌های انجام شده به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر پنجره‌های یو.پی‌.وی‌.سی دو‌حالته، تک‌حالته شود، قیمت نهایی 14 درصد ارزان‌تر خواهد شد و در پنجره‌های آلومینیوم ترمال‌بریک، قیمت 35 درصد گران‌تر تمام خواهد شد و اگر بخواهیم مبنا را پنجره آلومینیوم قرار دهیم به نسبت پنجره‌های تک‌حالته بازهم 8 درصد گران‌تر تمام می‌شود، در حالی‌که پنجره صرفا آلومینیومی فاقد مزیت صرفه‌جویی انرژی خواهد بود. نتیجه دیگر اینکه در و پنجره‌های آهنی معمولی در مقایسه با در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی حدود 30 درصد ارزان‌تر خواهد بود و پنجره‌های قابدار تقریبا قیمتی برابر با پنجره یو.پی.وی.سی دوحالته خواهد داشت. بنابراین می‌توان تاکید کرد که تولید در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی نسبتا یک کالاهای باکیفیت و ارزشمند و  افزایش دهنده کارایی ساختمان‌هاست و چون پنجره دو جداره یو.پی‌.وی‌.سی استاندارد زیاد فرق قیمت با آلومینیوم و آهن را ندارد، بنابراین اگر همکاران همه استانداردهای تولید را رعایت کنند، می‌توان رضایت مشتریان را تضمین کند و تمام انتظارات از یک پنجره را پوشش دهد.

 استانداردهای یراق‌آلات در و پنجره

دکتر عامری از شرکت جی.اس.ای: در ارتباط با اهمیت نصب یراق‌آلات باید عرض کنم که در و پنجره‌های یو.پی‌.وی‌.سی، سه رکن اصلی را داریم؛ به نحوی که اگر بهترین پروفیل و یراق را با بهترین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات در اختیار داشته باشیم، اما اصول نصب و مونتاژ را رعایت نکنیم، یک محصول بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای فنی تولید خواهد شد.  متاسفانه در حال حاضر، تولید در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی در کارگاه‌های زیرپله‌ای رواج یافته و نصب و مونتاژ یراق‌آلات بدون آموزش‌های لازم و رعایت استانداردها انجام می‌گیرد‌. متاسفانه رقابت برای کاهش قیمت باعث کاهش نظارت و کنترل بر نحوه نصب یراق‌آلات شده است و پنجره‌های ساخته شده و نصب شده مزیتی چون بهبود وضعیت مصرف انرژی در ساختمان را به همراه ندارد. از سوی دیگر نباید از یاد ببریم که در صنعت نوپای در و پنجره یو.پی.وی.سی شاهد فعالیت حدود 40 کارخانه تولید پروفیل داریم، اما همزمان با رشد این صنعت، هیچ کارخانه تولید یراق‌آلات در ایران احداث نشده و متاسفانه شاهد این هستیم که تمام یراق‌الاتی که در ایران استفاده شده، با واردات بسیار از کشورهای اروپایی و عمدتا کشور ترکیه صورت گرفته است. به همین دلیل چون پیمانکاران ساختمانی دنبال کالای ارزان قیمت هستند، خواسته یا ناخواسته تولیدکنندگان در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی سطح کیفیت تولید را کاهش دادند، این فرصتی شد برای واردات یراق‌آلات فاقد کیفیت و سرمایه‌گذاری در صنعت تولید یراق‌آلات در و پنجره با این وضعیت فاقد توجیه اقتصادی خواهد بود. اما ما در شرکت جی‌اس.ای در یک پروژه تحقیقاتی و دانشگاهی پس از بازدید از کارخانه‌های بزرگ یراق‌آلات دنیا، اقدام به تاسیس یک کارخانه تولید یراق‌آلات باکیفیت و دارای قدرت رقابت با برندهای مطرح شدیم که از نظر بسیاری این کار ناشدنی بود. البته شرکت جی‌اس‌ای به دلیل نبود زیرساخت‌ها لازم برای تولید صنعتی یراق‌آلات، با اتکا به منابع مالی درون شرکت، راه‌اندازی خطوط تولید یراق‌آلات تک حالته و دوحالته را کلید زد که هزینه سرمایه‌گذاری آن حدود 10 میلیون یورو برآورد شده است و متاسفانه هیچ حمایتی هم از ما صورت نگرفت. به همین دلیل در گام نخست با همکاری چند نفر از دوستان در سال 1391 تولید یراق‌آلات تکحالته را آغاز و به بازار عرضه کردیم و تمامی استانداردها را هم در تولید یراق‌آلات پشت‌سرگذاشتیم. پس از اقبال صنعتگران و تولیدکنندگان در و پنجره از یراق‌آلات تک حالته، تولید یراق‌آلات دوحالته را آغاز کردیم که به راحتی پاسخگوی انتظارات فنی و کیفی و البته قیمتی استفاده‌کنندگان خواهد بود و افزون بر آموزش‌های نصب یراق‌الات شاهد افزایش ضریب ایمنی بازشوها و ضدسرقت بودن آنها با استفاده از یراق‌آلات ساخته شده توسط شرکت جی‌اس.ای خواهیم بود.

پنجره ایرانیان/سال هشتم.دیماه 1393.شماره 87

 


ثبت نظر

ارسال