شروط لازم جهت ارائه یک سیستم در و پنجره یا نمای آلومینیومی مطلوب

مهندس شهرام علیزاده، مدیرعامل شرکت آلوکد

پنجره ایرانیان; آلومینیوم به‏ دلیل کیفیت، مقاومت و زیبایی خاص، محصولی است که امروزه در پروژه ‏هایی که به این موارد اهمیت می‏ دهند و پروژه‏ های ویژه و لوکس بسیار مورد استفاده قرار می‏ گیرد.
  • چهارشنبه 10 آبان 1396 ساعت 3:35

اما محصولات آلومینیومی مورد استفاده در پنجره، در و نمای بناها چه حداقل‏ هایی باید داشته باشند؟

کیفیت پروفیل‏ ها:

پروفیل‏ های تولیدی در کارخانه ‏های معتبر بر اساس استاندارد اروپا از بیلت‏ های 6060-T5 و بر اساس استاندارد آمریکا از بیلت‏ های 6063-T5 تولید می‏ گردند (EN12020-1). کارخانه ‏های تولیدکننده بیلت این گواهینامه‏ ها را در اختیار کارخانه ‏های تولید پروفیل قرار می‏ دهند.

از جمله خواص بیلت‏ های فوق می‏ توان به قابلیت جوشکاری خوب، مقاومت به خوردگی و جلوه آنودایز بسیار خوب و قابلیت ماشین‏ کاری آن ها اشاره کرد.

خواص فیزیکی آلیاژ 6063 در ذیل ذکر شده است:

 

      

 

 

در تولید پروفیل‏ های اکسترود شده نیز رعایت استاندارد EN755-1 جهت دستیابی به پروفیل‏ هایی با کیفیت بالا توصیه می‏ شود.

جهت مقاومت پروفیل‏ ها در برابر بارهای ناشی از باد و بار سازه به غیر از زهوارها و درپوش‏ های سیستم کرتین‏وال، ضخامت پروفیل‏ ها باید از 8/1 میلی‏متر بیشتر باشد و در  مقاطع بزرگتر با احتمال تحمل بارهای بیشتر این رقم از 2 میلی‏متر کمتر نمی ‏باشد. حتی در  صورتی‏که محاسبات اجازه استفاده از ضخامت‏ های کمتر از 8/1 میلی‏متر را بدهد، بهتر است از پروفیل‏ های با ضخامت مطرح شده استفاده گردد، خصوصا در مباحث مربوط به نما و سیستم‏ های کرتین‏وال.


برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید


پروفیل‏ های ترمال بریک:

جهت تولید پروفیل‏ های ترمال بریک به‏ طور حتم باید از دو پل حرارتی استفاده کرد و فاصله بین دو پل حرارتی نباید از 15 میلی‏متر کمتر باشد و نیز استفاده از پلی‏ آمیدهایی که از الیاف شیشه جهت تقویت و افزایش مقاومت حرارتی تولید می‏ شوند در این خصوص نسبت به استفاده از پی.وی.سی‏ های سخت بسیار مناسب‏ تر می‏ باشند.

در  یک پنجره سطح شیشه 85 درصد از حجم کل پنجره را شامل می‏ گردد.

ضریب انتقال حرارت در شیشه 4 + 12 + 4 برابر  با  K W/ 87/2  می ‏باشد و همچنین ضریب انتقال حرارت پنجره که طی فرمولی ویژه به‏ دست می‏ آید، براساس اطلاعات ضریب انتقال حرارت شیشه و ضریب انتقال حرارت آلومینیوم محاسبه می‏ شود (در شماره 120 نشریه پنجره ایرانیان، مهرماه 96، به طور کامل در این خصوص توضیح داده شده است)  بنابراین:

ضریب انتقال حرارت پنجره براساس استاندارد DIN4108  (بند 2/2 ) می‏بایست میان K W/  5/3 تا 6/2 باشد.

سطح پروفیل

پروفیل‏ های آلومینیومی در، پنجره و نما و پروفیل‏ های مورد استفاده در ساختمان‏ ها در دو نوع آنودایز یا رنگ پودری الکترواستاتیک مورد استفاده قرار می‏ گیرند. این رنگ‏ ها براساس استاندارد TS4922 انجام می‏ پذیرد. (حداقل ضخامت رنگ پودری الکترواستاتیک 60 میکرون و ضخامت رنگ آنودایز 14 ـ 10 میکرون می‏ باشد.)

قطعات و اتصالات

دستگیره ‏ها، لولاها، گوشه‏ های آلومینیومی (پانچی یا دگمه‏ ای)، واشرها و تمام اتصالات می‏بایست براساس کاتالوگ‏ های تولیدی شرکت‏ های تولید در و پنجره به‏ طور کامل روی پنجرها نصب گردند.

 

شروط لازم جهت تولید و نصب پنجره‏ ها و نماها

  1. شرکت تولیدکننده پنجره ‏ها می‏بایست دارای ماشین‏ آلات حرف ه‏ای و اطلاعات لازم در این خصوص باشد و بهتر است از میان شرکت‏ هایی که عضو سندیکای آلومینیوم یا دارای پروانه بهره ‏برداری یا جواز کسب معتبر هستند انتخاب شوند.
  2. شرکت تولیدی پنجره باید در هنگام تولید پنجره از اتصالات گوشه آلومینیومی استفاده کند و برای این امر باید از دستگاه مخصوص پرس آلومینیوم استفاده شود. استفاده از گوشه ‏های فلزی آهنی توصیه نمی‏ گردد.

بهتر است در هنگام تولید پنجره ‏ها و اتصال گوشه‏ های 45 درجه از چسب‏ های مخصوص گوشه استفاده کرد.

  1. تعبیه راه آب در در و پنجره ها ضروری است.
  2. هنگام نصب پنجره ‏ها فاصله میان کادر کاذب  آهنی و پنجره را حتما باید با چسب ‏های ماستیک یا سیلیکون مناسب پوشاند.
  3. استفاده از واشرهای EPDM در تمامی سیستم‏ های در و پنجره و نما ضروری است و واشرها باید به‏ طور کامل تمامی سطوح را پوشش دهند.
  4. در پروفیل‏ های در و پنجره میان لنگه و چارچوب استفاده از 2 یا 3 واشر آب‏ بندی و هوابندی توصیه می ‏گردد.

وظایف این واشرها ممانعت از ورود و خروج هوا، گرد و غبار و آب می‏ باشد.

  1. پنجره ‏های تولیدی در  کارخانه، هنگام ارسال می‏بایست بسته‏ بندی شوند تا از خط و خش و ضربه و در نتیجه خرابی پنجره جلوگیری گردد.
  2. هنگام نصب شیشه ‏ها در  پنجره‏ ها حتما می‏باست از تاکوزهای ویژه پلاستیکی، و جهت عدم افتادگی لنگه‏ های درها یا پنجره‏ ها از تاکوزهای ویژه قابل تنظیم استفاده کرد.
  3. برای درهای ورودی یا پر رفت و آمد باید علاوه بر استفاده از پروفیل‏ های ویژه، از لولاهای دربی پرتردد با حداقل طول 10 سانتی متر استفاده کرد.
  4. با در و پنجره‏ ها یا نمای نصب و تکمیل شده نباید مصالحی از جمله سیمان، گچ و ... تماس پیدا کند. بهتر است مرحله نصب این محصولات پس از پایان این موارد در  ساختمان انجام گیرد یا از برچسب‏ های محافظ روی پروفیل ها استفاده شود تا پس از اتمام کار برچسب ‏ها از پروفیل ‏ها (در ، پنجره یا نما) جدا شوند.

آنچه روشن است، ماشین‏ آلات حرفه‏ ای و تجربه کاری مناسب در تولید یک محصول در و پنجره آلومینیومی لازم و ملزوم یکدیگر می‏ باشند، همچنین استفاده از سیستم‏ های محاسبه‏ شده با پروفیل و یراق‏ آلات دقیق که توسط کارخانه‏ های معتبر تولید می‏ شوند و دارای اطلاعات لازم در خصوص عایق‏ های حرارتی، هوابندی، آب‏بندی، مقاومت فشار باد و حدود تراز مجاز فشار صوت هستند، در ارائه یک محصول استاندارد و قابل قبول ضروری خواهند بود.


نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 121-آبان 96


ثبت نظر

ارسال