وزیر راه و شهر سازی : آسیب های اجتماعی حاصل از جنگ تحمیلی در استان خوزستان جبران ناپذیر است

اهواز- ایرنا - وزیر راه و شهر سازی گفت : آسیب های اجتماعی در استان خوزستان جبران ناپذیر است و با انجام پروژه های عمرانی نمی توان آنهارا جبران کرد و نیاز به یک تفکر و برنامه ریزی دقیق تری دارد .
  • پنجشنبه 6 آبان 1395 ساعت 7:37
به گزارش ایرنا عباس آخوندی چهارشنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان گفت : با توجه به محدودیت هایی که در کشور داریم اولویتهایی را جهت طرح های عمرانی در خوزستان برنامه ریزی کرده ایم که نسبت به استانهای دیگر متفاوت تر است .
آخوندی افزود :خوزستان جنگی را در پیشینه خود دارد که ویرانی های فراوانی به بار آورده است که علاوه بر ضرر مالی آسیبهای اجتماعی فراوانی بر اجتماع آن وارد کرده است .
وزیر راه و شهر سازی از پروژه های طرح توسعه استان خوزستان خبر داد و گفت : افتتاح پایانه مرزی شلمچه و لایروبی رودخانه اروند از جمله اقدامات در طرح توسعه این استان است.
وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح لایروبی رود خانه اروند بیان کرد : لایروبی رودخانه اروند مسئله ای ملی و صددرصد امنیتی است .
وی گفت: در راستای اجرای طرح لایروبی رودخانه اروند بیش از 43 مغروقه را از بستر آن بیرون کشیده ایم هر چند اجرای کامل این طرح سه سال طول می کشد.
آخوندی از ظرفیت حوزه های راه در استان یاد کرد و افزود : استان خوزستان از نظر حمل و نقل زمینی ، هوایی ، دریایی و ریلی یکی از استانهای مهم کشور است.
وی ادامه داد : در حوزه دریایی استان خوزستان بندر ماهشهر یکی از بنادر پر رونق کشور را با ظرفیت 47 میلیون تن تخلیه و بارگیری در سال دارد که تا کنون 17 پروژه برای برایذبازسازی و تکمیل آن انجام شده است.
وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد : ترمینال مواد نفتی ، پتروشیمی و تعریض جاده ها از دیگر اقدامات این بندر تجاری است که تا کنون انجام گرفته است .
آخوندی حوزه ریلی استان خوزستان را از کهن ترین خطوط ریلی کشور دانست و گفت : خطوط ریلی استان خوزستان از قدیمی ترین مسیر های ریلی با 70سال قدمت می باشد که تا کنون ترمیم و بازسازی نشده است و در سال 94 اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال برای بهسازی ریلهای آهن هزینه شده است .
وی افزود : بهسازی و ترمیم ریلهای قم تا اهواز و دو خطه کردن ریل آهن بندر امام از جمله پروژه های در دست اقدام می باشد که در طرح های آینده توسعه استان خوزستان ارتباط ریلی از شهر های شوشترو دزفول به اهواز انجام می شود.
وزیر راه و شهر سازی بیان کرد : از دیگر اقدامات صورت گرفته در برنامه توسعه استان اتصال شهر اهواز از طریق ریل آهن به اصفهان است که باعث کاهش تردد و تصادفات در این جاده می شود .
وی اظهار داشت : استان خوزستان در حوزه جاده های روستایی نیاز به یک هزار کیلومتر جاده دارد که درسفر امروز به استان خوزستان 121 کیلومتر راه روستایی و 125 کیلومتر راه شهری افتتاح شد.
آخوندی افزود : در حوزه هوایی تصمیم به ساخت فرودگاه دیگری در جاده ماهشهر داشته ایم که به دلیل مغایرت با استاندارد موجود و شرایط اقلیمی و جهت باد پروژه متوقف و در برنامه آینده مصوب شده است زمینی در مقابل مکان طراحی شده قبل آماده و اقدام به ساخت نماییم .

پروژه های نیمه تمام خوزستان در صف انتظار

مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان گفت : فضای کاربردی شهر برای طراحی و توسعه شهری بسیار مهم است و با مطرح کردن طرح ها با شهرداری ها به صورت تخصصی و فنی کمک بسیاری در عملکرد درست دارد .
منوچهر رحمانی ادامه داد : پروژه های بسیاری در برنامه توسعه استان داریم ولی تا کنون بسیاری از آنها نیمه تمام مانده که طبق بررسی های به عمل آمده خارج از ضوابط و استاندارد بوده است .
وی افزود : طرح های اجرایی پس از بررسی با مستندات کامل به نمایندگان شورای اسلامی داده می شود تا نظرات خود را ارائه نمایند .
رحمانی بیان کرد : بسیاری از طرح ها در کمیته های بررسی وارد شده و پس از آن جهت اجرا ارائه می شوند .
وی ادامه داد :موضوع طرح جامع اهواز یکی از مهمترین برنامه های شهری است که با تاخیر مواجه شده است .
مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان بیان کرد : اهواز ازنظر موقعیت منطقه ای دارای 8 منطقه است که در برنامه توسعه شهری به موارد سلسله خطوط مترو، مسائل بنیادین شهر،مسائل حاد و بحرانی،چشم انداز شهری ،راهبردهای کلان،استراتژی توسعه شهری و بسیاری از برنامه های دیگر توسعه آن در جلسات کارگروه برنامه ریزی شهری مطرح و رسیدگی شده است .
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بیان کرد :طرح جامع شهری آینده یک شهر را مشخص می کند و در خصوص شهر اهواز دقت بیشتری را می طلبد .
همایون یوسفی بیان کرد : نماینده های مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هیچکدام از طرح های ارائه شده اطلاع کافی ندارند تا در این جلسه پیرامون آن بحث و نظر بدهند .
وی ادامه داد : مردم شهر نظرات خود را به نماینده های خود ارائه می دهند و وظیفه انها این است که پیگیرمسائل و مشکلات شوند و درصورت دریافت نکردن پاسخ از اختیارات خود استفاده خواهیم کرد .
جواد کاظم نسب الباجی عضو دیگر نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این نشست افزود : مردم اهواز فشار های بسیاری را متحمل شده اند که در اثر این فشارها بسیاری از آنها مهاجرت کرده اند و درصد کمی از ساکنین خوزستان در استان زندگی می کنند .
الباجی ادامه داد : با احداث پروژه شیرین شهر اهواز برای معلولین که حاضر به اقامت در آن نیستند میتوان فهمید هیچ کاری در راستای خدمت به شهر وندان اهوازی صورت نگرفته است .
الباجی گفت : فاضلاب شهری ، برق، الودگی های اب و مسائل دیگر شهری از جمله کار های مهمی است که بایدبه آن توجه شود و با اصلاح این مشکلات می توان گفت اقدامی برای شهر اهواز صورت گرفته است .
هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی در این نشست بیان کرد :طرح توسعه را با بودجه هایی که به ما می دهند مقایسه میکنیم و با این اعتبار نمی توان هیچ کاری انجام داد.
وی افزود : در شهر ایذه به ازای هر نفر یکصد و ده هزار ریال داده می شود که اگر به این شکل پیش برود هیچ گونه توسعه ای نمیتوانیم داشته باشیم .
اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت هماهنگی با شهرداری ها جهت برنامه ریزی توسعه شهری در این نشست گفت : شهر داری ها تنها اداره ای هستند که مستقیم با مردم ارتباط دارند و در جهت طراحی توسعه شهری با شهرداری ها باید مشورت کرد .
وی ادامه داد : طرح استادیوم غدیر اهواز ، دهکده المپیک ،پیست رالی و قایق رانی از جمله برنامه هایی بود که باید انجام میشد ولی متاسفانه هیچ کدام عملی نشدند و این مظلومیت سزاوار مردم اهواز نیست .
غلامرضا شرفی نماینده مردم شهر آبادان هم با اشاره به مشکلات شهری حوزه خود در این نشست گفت: تمدن شهری در خوزستان بوده ولی اکنون هیچ توسعه دیگری نداریم و خوزستان نیاز به توجه ویژه است .
وی ادامه داد : تنها مرز توریستی در خوزستان مرز شلمچه است و شهر های مرزی نیاز به باز نگری و توجه هستند .
شرفی افزود : عراق منشع تحول است و ما نباید غافل بشویم که مرزها اگر توریست نداشته باشند توسعه و رونق نخواهیم داشت .
دراین نشست نماینده های شهرستانهای ابادان، خرمشهر،ایذه،رامهرمز،اهوازو بندرامام مشکلات حوزه و منطقه ای خود را در حضور وزیر راه و شهر سازی بیان کردند و خواستار بررسی و حل مشکلات مردم شدند .
7164/6064
خبرنگار : حمیدرضا ترابی فرد ** انتشار دهنده: محسن بهاروند

ثبت نظر

ارسال