هوشمند سازی مدیریت برق 6000 میلیارد تومان آب می‌خورد

  • پنجشنبه 1 فروردین 1392 ساعت 18:35

معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا)، گفت: اجرای طرح فهام پیاده سازی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی در سراسر کشور با برآورد کنونی به شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به گزارش روابط عمومی سازمان بهره وری انرژی ایران،‌هادی مدقق افزود: این طرح از سال 1390 تهیه و اجرای آن آغاز شده و مرحله عملیاتی و آزمایشی این طرح در استان‌های اهواز، بوشهر، زنجان، مشهد، تهران و البرز مشتمل بر پنج منطقه کشور از امسال شروع شده و قرار است این مرحله در دو سال اجرا شود. وی ادامه داد: مرحله نخست این طرح 240 میلیارد تومان اعتبار اولیه داشته است و اجرای آن حدود 40 درصد ارزبری دارد و تلاش می‌کنیم در مراحل بعدی با انتقال دانش فنی ساخت به کشور، ارزبری کمتری داشته باشد. مدقق با بیان اینکه با پایان کارهای فنی مرحله نخست در سال آینده، اقدامات اجرایی، صدور مصوبه‌ها و اخذ مجوزهای لازم را برای اجرای کشوری این طرح انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد با پایان زمان دو ساله مرحله نخست این طرح، مقدمات اجرای کشوری آن آماده شود. به گفته ی وی اجرای این مرحله به شرکت‌های توزیع واگذار می‌شود و سرمایه گذاری‌های دولتی در بخش زیرساخت‌ها صرف خواهد شد. معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سابا گفت: با توجه به اهمیت تولید ملی و مساله امنیت سایبری و پدافندی، توانمندسازی شرکت‌های داخلی در همه زمینه‌های مرتبط با حداکثر توان داخلی، از برنامه‌های ما برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای کشوری این طرح است. مدقق بااشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی موردنیازدراین زمینه افزود:کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی در سازمان فناوری اطلاعات تشکیل شده و قرار است با انعقاد تفاهم نامه و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، کار طراحی نرم افزار تخصصی این طرح آغاز شود. وی با بیان اینکه هوشمندسازی انرژی از سال 2006 با این تعریف جدید شکل گرفته است، گفت: این صنعت نیاز به مشارکت بخش خصوصی دارد و زمینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری این بخش به شمار می‌رود. مدقق افزود: با هوشمندسازی شبکه، علاوه بر استفاده از مزایای این مدیریت، می‌توان از منافع آن به کاهش تلفات غیرفنی و افزایش پایداری شبکه اشاره کرد.

  1. 2.       استاندارد مصرف انرژی آبگرمکن‌های گازسوز اجباری شد

 معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد معیار مصرف انرژی آبگرمکن‌های مخزن دار گازسوز و الصاق برچسب انرژی بر روی این محصول اجباری شد. به گزارش سازمان ملی استاندارد ایران، پریچهر قزلباش افزود: استاندارد ملی ایران به شماره 2-1219 با عنوان آبگرمکن مخزن دار- مشخصات فنی وروش آزمون تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژیاز تاریخ 1/2/92اجباری اعلام شد. وی بااشاره به مهلت قانونی اعلام شده اضافه کرد:تولیدکنندگان داخلی، واردکنندگان و صادرکنندگان این محصول، باید برچسب انرژی را بر روی آبگرمکن‌های مخزن دار گازسوز الصاق کنند. معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد، با بیان اینکه آبگرمکن‌های مخزن دار گازسوز بیست و نهمین محصولی است که برای آن معیار مصرف انرژی تعیین شده است، افزود : در استاندارد مذکور حداقل شرایط جهت کارکرد و استفاده منطقی از انرژی در آبگرمکن‌های مخزن دار گازسوز مشخص شده است. همچنین کمیت‌های درصد صرفه‌جویی، بازده حرارتی، مصرف انرژی (توان ورودی)، مصرف انرژی جبرانی، ظرفیت مخزن، توان خروجی و معادل مصرف گاز سالیانه برای تعیین معیار مصرف انرژی این وسیله تعیین شده است. به گفته ی وی برچسب انرژی، مصرف کنندگان را با میزان کارایی انرژی وسایل انرژی بر آشنا می‌سازد. در بخشی از برچسب انرژی هفت حرف لاتین از A تا G و هفت رنگ از سبز تا قرمز مشخص شده که هر حرف و هر رنگ نشاندهنده درجه‌ای از مصرف انرژی وسیله است. گفتنی است تاکنون به جز آبگرمکن‌های مخزن دار گازسوز، استاندارد معیار مصرف انرژی 28 محصول انرژی بر اجرا شده و برچسب انرژی باید بر روی آنها الصاق شود که شامل یخچال فریزر، کولر آبی، ماشین لباسشویی، کولر گازی پنجره‌ای، کولرگازی اسپیلیت، یخچال‌های ویترینی، کمپرسورهای تبرید خانگی، الکتروموتورهای تک فاز، الکتروموتورهای سه فاز، ترانسفورماتور، اتوی برقی، بخاری برقی، جاروبرقی، سماور برقی، آبگرمکن برقی، انواع لامپ‌های الکتریکی، بالاست لامپ‌های فلورسنت، تجهیزات اداری، بادزن‌ها از ظرفیت 170 تا 3500 مترمکعب بر ساعت، بخاری گازسوز دودکش دار، بخاری گازسوز بدون دودکش، آبگرمکن گازسوز فوری، اجاق گاز خانگی، پکیج‌های گازسوز برای گرمایش مرکزی، رادیاتورهای فولادی و آلومینیومی، دیگ‌های بخار، خودروهای سواری بنزینی و انواع موتورسیکلت است. استانداردهای ملی ایران در پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملی استاندارد ایران، به نشانیwww. isiri. org در بخش فهرست استانداردهای ملی ایران قابل استفاده برای کاربران است.

  1. 3.       استاندارد سازی تاسیسات ساختمانی در تهران کلید خورد

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تاسیسات سرمایشی و گرمایشی واحدهای مسکونی، تجاری و اداری تاثیر زیادی در آلودگی هوا دارند از این رو استاندارد سازی آنها از دیماه آغاز شده و تا پایان سال آینده ادامه دارد. محمد جواد محمدی زاده در همایش صنعت سبز افزود: حدود دو میلیون واحد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی در تهران وجود دارد که استاندارد سازی آنها با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد. وی با تاکید بر لزوم داشتن هوای پاک تاکید کرد: کار تحقیقاتی استاندارد سازی خودروها از یورو دو به یورو چهار اجرا شده و برای تولید انبوه آماده است؛ خودرو سازان باید بدانند که خودروهای فاقد استاندارد یورو چهار از ابتدای سال 92 شماره گذاری نمی‌شوند. معاون رییس جمهور ادامه داد: تا کنون یک میلیون و سیصد هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده که حدود 850 هزار خودرو مربوط به این دولت است اما هنوز بیش از یک میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد. محمدی زاده در ادامه به سرانه مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف ما در حوزه برق دو هزار و 900 کیلو ولت است در حالیکه استاندارد جهانی آن 900 کیلو ولت است. وی افزود: همچنین سرانه مصرف آب در کشور 250 لیتر در روز است که استاندارد جهانی آن 150 لیتر است. محمدی زاده در ادامه به مصرف سرانه بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور ما 8/10 لیتر در هر خودرو است که استاندارد جهانی آن چهار لیتر است. رییس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: همچنین هزار و 700 متر مکعب سرانه مصرف گاز طبیعی در کشور است که استاندارد جهانی آن عدد 900 را نشان می‌دهد و شدر واقع ایران سومین مصرف کننده گاز در جهان است در حالی که یک درصد جمعیت جهان را داراست. محمدی زاده ادامه داد: همچنین سرانه مصرف پسماندها در ایران 800 کیلوگرم است در حالیکه استاندارد جهانی 292 کیلوگرم در سال است. این آمار نشان می‌دهند که ما در استفاده از منابع طبیعی و مدیریت زیست محیطی خود درست عمل نکرده‌ایم. وی تاکید کرد: باید راهکارهای اصلاح بهبود مصرف انرژی در کشور اتخاذ شود و دستگاه‌های مرتبط از تجربیات جهانی در این راستا استفاده کنند. رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: خوشبختانه اقدامات خوبی در تمام حوزه‌های صنعت، کشاورزی، نیرو و دریایی آغاز شده که باید با سرعت و شتاب بیشتری پیش روند.

  1. 4.       ابلاغ استاندارد تاسیسات خانگی تا پایان سال

 قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استانداردهای تاسیسات گرمایشی و سرمایشی تهیه شده و تا پایان سال جاری ابلاغ می‌شود. علی محمد شاعری در مراسم افتتاحیه طرح ملی معاینه فنی موتورخانه ساختمان در بیمارستان میلاد گفت: تاسیسات خانگی سهم بسزایی در آلودگی هوا دارند که امروز طرح استانداردسازی این تاسیسات در سراسر کشور کلید زده شد. وی اظهار داشت: در این استاندارد هم نوع انرژی که در منازل استفاده می‌شود متنوع خواهد شد و هم میزان مصرف انرژی تحت کنترل و مدیریت قرار خواهد گرفت که امیدواریم این کار با مشارکت بخش‌های مختلف با موفقیت به اتمام برسد. وی گفت: کشورهایی که در زمینه کتنرل آلایندگی هوا موفق هستند ابتدا منابع آلاینده را شناسایی و بعد از آن اقدام به استانداردسازی می‌کنند که سازمان حفاظت محیط زیست در چند سال اخیر این روش را دردستور کار خود قرار داده است. شاعری ادامه داد: استانداردسازی خودروها و سوخت از برنامه‌های اصلی در سازمان حفاظت محیط زیسیت است که تاکنون 80 تا 90 درصد کار استانداردسازی خودروها تمام شده و در حال طی کردن مراحل تولید است. قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بیش از 80 درصد پالایشگاه‌های کشور برای سوخت یورو 4 استانداردسازی شده‌اند.

وی ادامه داد: استاندارد کردن واحدهای صنعتی نیز از دیگر برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زست است که تا کنون 30 تا 40 درصد این واحد‌ها استانداردسازی شده‌اند که تا پایان سال به بیش از 50 درصد افزایش خواهند یافت. شاعری به اجرای طرح خانه سبز اشاره کرد و گفت: در این طرح هدر رفت مصرف انرژی در چشم انداز به صفر خواهد رسید و تمام مقررات کامل استاندارد ساختمان‌ها در آن اجرا خواهد شد. وی اظهار داشت: با توجه به این که میزان تابش خورشید در کشور ما بسیار بالاست می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی علمی و مدون درصد بسیار زیادی از انرژی تابشی را برای ساختمان‌ها استفاده کنیم. شاعری گفت: هم اکنون برای گرم کردن هر متر مربع 400 تا 500 کیلووات انرژی مصرف می‌شود که این میزان در کشورهای اروپایی 100 کیلووات است. وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری و مساعدت سازمان‌ها و نهادهای مرتبط طرح خانه سبز در کشور با موفقیت اجرا شود.

محسن قربانی مجری پروژه معاینه فنی موتور خانه ساختمان‌ها در مراسم آغاز این طرح ملی گفت : با اجرای این طرح میزان آلایندگی موتورخانه‌ها بسیار کاهش می‌یابد و همچنین در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه منواکسید کربن به میزان زیادی کاهش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد : تحقیقات نشان می‌دهد بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی با مصرف بیش از 40 درصد از کل انرژی مصرفی کشور، عمده‌ترین مصرف کننده انرژی به شمار می‌روند. قربانی ادامه داد: این در حالی است که با اجرای این طرح در حدود 20 تا 30 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و همچنین از انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه منو اکسید کربن به میزان بیش از 70 درصد جلوگیری می‌شود. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای از دستاوردهای قابل انتظار اجرای این طرح بزرگ ملی است. وی گفت : بررسی دقیق اجزای سیستم سوخت رسانی از جنبه‌های مختلف طراحی، عملکرد و ایمنی، آنالیز محصولات احتراق، تنظیم احتراق و ظرفیت حرارتی مشعل متناسب با نیاز حرارتی ساختمان، بررسی ظرفیت حرارتی دیگ‌ها و اصلاح مسیر خروج احتراق از دود کش‌ها برخی از مراحل طرح ملی معاینه فنی موتور خانه است.

  1. 5.       استاندارد پکیج از فروردین 92 اجباری می‌شود

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان گفت: پکیج (دستگاه تولید آب گرم) از 10فروردین سال آینده مشمول استاندارد اجباری می‌شود. غلامحسین شفیعی افزود: پکیج‌هایی که اکنون در بازار است می‌تواند علامت استاندارد نداشته باشد اما از تاریخ مذکور داشتن علامت استاندارد و برچسب انرژی اجباری است. وی افزود: کارشناسان استاندارد به عنوان ضابط قضایی می‌توانند بدون هیچ حکمی در مراکز تولید، توزیع و عرضه وارد شوند، نمونه برداری کنند و در صورت لزوم محصولی را جمع آوری و واحد را پلمب کنند. وی گفت:در یک ماه اخیر 9 واحد تولیدی در استان شامل واحد تولید بتن، سیم و کابل، اتصالات PVC، لوله پلی اتیلن و اجاق گاز بدلیل تولید کالای غیراستاندارد یا رعایت نکردن ضوابط، توسط کارشناسان این اداره کل پلمب شد.

ماهنامه پنجره ایرانیان – شماره65-

 


ثبت نظر

ارسال